0 521 visningar

13 svar

3 oätliga svampar

Irene A

22 jan 2007 kl. 12:56

Den första finns i lite rikare granskog, luktar likadant som bockspindling.

Den andra är en riska som kan hittas i gräsmattor under gamla björkar.

Den tredje behöver jag hjälp med. Jag har en idé själv, men vill gärna ha förslag…
Den växte under asp på kalkrik mark. Bilderna visar ett ungt exemplar (det enda som fanns där), ca 8 cm bred och helt slät hatt. Skivorna har en mycket svag rosa ton, mjölksaften är vit och smaken skarp.

0

gunhild

22 jan 2007 kl. 13:37

jag gissar kokosriska på tvåan

0

Gula

22 jan 2007 kl. 15:41

fjällriska (i mitten) ?

0

Eva

22 jan 2007 kl. 16:09

De här var kluriga
gissar på nr 1 vitterspindling

0

Bo i Örebro

22 jan 2007 kl. 16:21

Gissar:

1.Lokspindling
2.Lakrisriska
3.vitriska

Nr 3 har möjligen nåt annat namn, men jag tycker mig känna igen den som den (som äldre) smutsvita oätliga riska med vit saft som jag brukar hitta i höjdlkägen på lerjord tillsammans med godare arter som mandelriska och mångkransad spindelskivling.

0

Irene A

22 jan 2007 kl. 16:34

Visst var tvåan en luring! Jag trodde själv att det var fjällriskor (de luktade inget), men tyckte att de var otypiska i färgen på hatt och skivor och för dåligt fjälliga på hatten, så bilden har fått ligga som “vilande” i mina mappar, i väntan på att kunna samla nya exemplar.
Året efter kom de igen på exakt samma plats, och då var de blekare i färgen och luktade - kokos! Båda arterna brukar växa i liknande miljö. Det gjorde det extra svårt, men nu är jag ganska säker på att de som är på bilden (de första jag hittade) också är kokosriskor.

0

Bo i Örebro

22 jan 2007 kl. 16:44

När du säger det så har jag nåt dunkelt minne av att ha hittat en riska som hade nån mystisk doft…då var det nog en kokosriska.

Förutsatt att de inte bara växer i fjällvärlden, för då var det snarare en lakrisriska.

Hur var det med namnet på vitriskan?

0

Eva

22 jan 2007 kl. 16:53

nr 2 tycker jag mer liknar fjällriska än de cocosriskor jag sett men det beror kanske på växtplats

0

Gula

22 jan 2007 kl. 16:54

1. stinkspindling ?

0

3 oätliga Eva

Irene A

22 jan 2007 kl. 18:14

Jag håller med dig, jag blev ju själv lurad av de där, men jag har sett att kokosriskorna varierar mycket - nästan så jag misstänker att det finns fler arter än de två kända, kokosriska och mörk kokosriska.

0

Irene A

23 jan 2007 kl. 11:49

På den första bilden finns den skönfotade spindlingen, Cortinarius venustus (=calopus), en ganska liten art.

Den andra är faktiskt kokosriska, som jag själv ofta har problem med. Dels när den inte luktar (för det gör den inte alltid), dels när den har så mörk hatt att den närmar sig färgen på mörk kokosriska och jag får svårt att avgöra vilken av dem det ska vara.
Bifogar bild från Hemavan av ett gäng kokosriskor med “riktigare” färg.

Den tredje är jag inte säker på, vacklar mellan fläckriska, Lactarius controversus, och Lactarius evosmus, en annan art som kan ha rosa reflex på skivorna, ha blek och svagt zonerad hatt, och växa med asp. När man tittar på andras bilder av dem, kan båda bli brunfläckade på liknande sätt (om de nu är rätt artbestämda, vill säga).

Har tittat på vitriskorna också (det finns minst 4 olika arter), men i beskrivningarna av dem nämns inget om zoneringar på hatten, så dem har jag uteslutit den här gången.

0

Eva

23 jan 2007 kl. 12:57

En klurig omgång men lärorik

0

Tony S

23 jan 2007 kl. 19:34

Jag har nog aldrig sett så gula skivor på kokosriska, som på din tilläggsbild Irene. Påminner en hel del om hasselriska. Men tydligen ska även kokosriska kunna ha ganska gula skivor. Kanske gör skuggningen i bilden sitt för att förstärka intrycket?

0

3 oätliga svampar Irene

gunhild

23 jan 2007 kl. 19:58

Jag gissade direkt på kokosriska, det är så där som på din första bild jag har sett dom vid Lögdeälven, har förgäves sökt efter nån egen bild.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone