0 3446 visningar

41 svar

gula kantareller torkade!?

Bo i Örebro

22 jan 2007 kl. 17:35

Vadan detta?`

Såg på en hylla i ICA-butiken italienska torkade svampar som salufördes som “Gula Kantareller”!

Nån mer som känner till dessa?

Har hört att man inte bör torka kantareller…och sen detdär med “gula” igen…
ska man skratta eller gråta?

0

Totte Gbg

22 jan 2007 kl. 18:00

Nej det gör jag inte!
Däremot jag såg blandad torkad svamp med blanannat kantareller i….reagerade oxå o tänkte de blir ju beska!
Tror det stod DalaSvamp på.

0

Bo i Örebro

22 jan 2007 kl. 19:06

Dessa “gula” var förpackade i Italien i färgglasda plastpåsar, delvis genomskinliga, så man såg lite av de torkade svamparna som såg bruna och inte så aptitliga ut.

Dyrt var det så jag fick ingen lust att testa.

0

per d

22 jan 2007 kl. 19:53

kantareller skall aldrig torkas !!
hur det förhåller sig med “gula kantareller” vet jag inte då jag aldrig plockat dylika !
men jag har sett här att några plockar dylika, och de borde väl veta om de skall torkas ! ?

0

Kantareller torkade!?

Tina Nordberg

22 jan 2007 kl. 20:27

Det är väl inga problem med att TORKA Kantareller.Men det är njedrans kempigt att ÄTA dem.
Ha ha

0

Susanne E, Dalarna

22 jan 2007 kl. 22:01

Blev nyfiken när Totte sa att hon sett “Dalasvamp” i sin affär. Själv har jag aldrig sett den fast jag bor i Dalarna. Googlade och hittade den.
http://www.dalasvamp.se/index.php
Det står dock inte vad blandsvampen innehåller.

0

Totte Gbg

22 jan 2007 kl. 22:49

Den innehöll trattkantarell, svarttumpet, kantarell, karljohan tror jag men jag kan kolla i affären igen.

0

Hans v E

23 jan 2007 kl. 17:11

Gråta.

0

Lena M

23 jan 2007 kl. 18:02

Jag har bara hört att de blir beska i torkat tillstånd, men är det någon av er som provat ?

Ena dagen smör- andra dagen lättmargarin, eller lättmjölk / mjölk. Listan kan göras lång, vad som ett år är bra, är nästa år
förkastligt. Det var därför jag frågade om svampen.

0

Susanne E

23 jan 2007 kl. 19:07

Jag har provat att torka kantareller (min svärmor sa att det gick jättebra att torka kantareller…men hon menade TRATTkantareller kom det fram sedan) så jag povade för flera år sedan. Hela skörden möglade när jag lufttorkade dem. Provade sedan i ugnen men det blev blä och segt!

0

Lena M

23 jan 2007 kl. 19:11

Så det blev aldrig något smakprov ??? Jag måste bara testa till hösten om det blir så dåligt/smaklöst/beskt resultat.
Man vet ju inte förän man har provat, eller hur ?

0

Bo E

23 jan 2007 kl. 21:10

jag har inte smakat dessa, men det finns en serie med karl-johan, svart trumpetsvamp, torkade tranbär och så dessa “gula kantareller”!

Är det inte en möjlighet att det kan vara trattkantareller i alla fall, då ju begreppet “gula kantareller” bara är trams?

Jag skulle kuunna kolla det italienska namnet och se om tex Franco M. känner igen det?

0

per d

24 jan 2007 kl. 09:20

lena m. prova du ! men jag kan garantera dig att reultatet blir förfärligt. torrt segt och beskt efter att du lagt dem i vätska för tillagning.
att någon livsmedelshandlare ens kan få för sig att saluföra torkade kantareller tyder antingen på total okunskap alternativt stort intresse att bedra sina kunder !

0

Lena M

24 jan 2007 kl. 09:52

Ja Per jag skall testa när säsongen kommer, men jag tror som ni att det inte smakar bra, vill bara vet hur illa det smakar.

0

Bo i Örebro

24 jan 2007 kl. 13:33

Ja här är i alla fall de italienska beteckningarna:

“Gallinacci gialli (finferli)”

Ev. kan det ha stått “giallo”, då jag skrev av lite otydligt ser jag…

0

cicki T Belgien

24 jan 2007 kl. 13:54

så vitt jag begriper är det fråga om trattkantareller…
http://www.ilceppatello.com/Cantarellus%20Lutescens.htm

0

Karin Hedén

24 jan 2007 kl. 16:37

Hm, nu gäller det att inte trampa i något klaver och aktivera en infekterad debatt - men - Cantharellus lutescens är inte trattkantarell utan rödgul trumpetsvamp. Det syns också tydligt på bilden på din länk cicki T i Belgien. Trattkantarell heter cantharellus tubaeiformis. Kan försäljarna ha missletts av det latinska namnet för rödgul trumpetsvamp? Lutescens betyder gul.

0

Morgan

24 jan 2007 kl. 16:40

cicki, på din länk är det ju “kycklingben”.
Skämt åsido så är det Rödgul trumpetsvamp.

mvh

0

cicki T Belgien

24 jan 2007 kl. 16:42

Helt rätt Karin. Jag “hade lite otur när jag tänkte”. Det är i alla fall INTE gul kantarell. hjälp, har vi satt igång nåt nu?

0

Morgan

24 jan 2007 kl. 16:44

Cantharellus cibarius (Kantarell)

Classificazione scientifica
Regno:  Fungi
Divisione:  Basidiomycota
Classe:  Basidiomycetes
Ordine:  Cantharellales
Famiglia:  Cantharellaceae
Genere:  Cantharellus
Specie:  C. cibarius

0

Morgan

24 jan 2007 kl. 16:54

Jag förtydligar.. Franco kanske slår mig på fingrarna nu men det som fanns i påsen Bo var inte kantareller utan Rödgul trumpetsvamp: gallinacci gialli (Cantharellus lutescens)
Förvirrande, eller hur?

Ciao!!

0

per d

24 jan 2007 kl. 16:57

det hela visar ju bara på en sak ! undvik alla dessa hemmasnickrade namn som “gula kantareller” “höstkantareller” mm mm så slipper vi alla dessa missförstånd !

0

Totte Gbg

24 jan 2007 kl. 17:04

jo men per…säg det till de som saluför dessa produkter i våra butiker..där började förvirringen denna gången….enligt trådens början…

0

Bo i Örebro

24 jan 2007 kl. 18:30

Ja, det var nog det jag misstänkte, att de använde “gula kantareller” för nåt annat än de vanliga kantarellerna som inte lämpar sig för torkning!

Tack för översättningen!

Det var bara lite språkkunskap som behövdes för att lösa mysteriet!

Det är alltså en serie italienförpackade torkade produkter som saluförs i dessa färgglada plastpåsar och det rätta innehållet ska då vara:
karl-johan (stensopp)
svart trumpetsvamp
gulröd trumpetsvamp
tranbär

Det där med gula kantareller är bara ett grovt översättningsfel i påsarnas svenska rubrik!

0

cicki T Belgien

24 jan 2007 kl. 18:42

torkade tranbär, funkar det?

0

Gula

24 jan 2007 kl. 19:05

... och vad gör man av en sån blandning????

0

Tranbär - mums

Nina H, Sthlm norr

24 jan 2007 kl. 19:31

Japp, torkade tranbär är gott som godis. Man kan torka alla frukter och bär verkar det som. Jordgubbar, kiwi, mango, blåbär, vinbär etc. Brukar handla på ett ställe i Hötorgshallen där det finns massor med olika sorter.
Klent med torkade grönsaker dock. Undrar hur salladen skulle bli?????

0

Tranbär - mums och annat torkat

Karin Z, Västerås

24 jan 2007 kl. 19:45

Hej på er!
Jag har torkat
jordgubbar - supergott godis! Till och med marsvinet hoppar och skriker efter torkade gubbar!
hallon - blev ganska gott men lite syrligt
blåbär - gottigott
äpple förståss - jättegott och kul om man torkar var sort för sig. Olika sorter smakar helt olika.

Nästa år ska jag försöka torka vinbär och krusbär. Får se hur det blir. Ska försöka torka lite grönsaker också, ska bli spännande att försöka.

0

Gula

24 jan 2007 kl. 20:01

Alltså, det var inte en blandning??? Jaja, då förstår jag…jag undrade lite vad tranbären hade med svampblandningen att göra——hihi

0

Tranbär - blandning

Karin Z, Västerås

24 jan 2007 kl. 20:05

Blanda tranbär och svamp? Kanske är jättegott! Någon som vågar prova? Minns ett fiskrecept med lingon…udda men gott. Kan vara samma med svamp och tranbär!

0

Tranbär - blandning

cicki T Belgien

24 jan 2007 kl. 20:11

har haft lingon (rårörda) i svamp/gräddsås. Blir jättegott och bryter gräddsmaken som ibland kan bli lite “fadd”. Farmor torkade morötter, hon hyvlade dom på längden med osthyvel. Det blev jättegott. men dom skulle torkas mörkt för att inte missfärgas tror jag det var.

0

Torkad tvätt

Bengt Sandh

24 jan 2007 kl. 23:34

Jag har torkat tvättsvamp i Sveas och min nya torktumlare. Den smakade inget vidare och luktade torra cykelpedaler. Den blev både seg och skrynklig dessutom. Inget jag kan rekommendera.

0

Torkad tvätt

cicki T Belgien

24 jan 2007 kl. 23:49

Bengt, vad skulle du göra med den torkade tvättsvampen? Och hur luktar gamla cykelpedaler? Vet inte ens hur nya luktar.

0

Torkad tvätt

Bengt Sandh

25 jan 2007 kl. 01:49

Cicki, gamla cykelpedaler luktar fotsvett. Den torkade tvättsvampen hade jag tänkt sälja på någon trendig vårmarknad i Bryssel.

0

Torkad tvätt

Mossning

25 jan 2007 kl. 09:29

Bengt, nu tycker jag inte att man ska måla fan på väggen
som du gör. Det går att lyckas med tvättsvampar också
med korrekt behandling.

Jag torkar mina tvättsvampar på ett gammalt oljefyllt
element nere i pannrummet. Torktiden skall vara ca 43
dagar vid en panntemperatur på 71, 2 grader Celsius.

Tvättsvampen blir så där härligt krispig och doften kan
liknas vid mintdoftande andedräkt från gårdagens fest
med ett litet inslag av villaolja.

0

Torkad tvätt

Gula

25 jan 2007 kl. 09:40

Mmmmm, det låter mumsigt!!! Var hittar man tvättsvamp?? Vill absolut prova! Kanske nån har överlopps och kan sälja lite!?? Jag kan byta mot sulsvamp !!

0

Maya K. I.

25 jan 2007 kl. 10:19

Karin Z, hur gjorde du då du torkade bär? Jag brukar alltid frysa mina bär, men det blir ju så fullt i frysen, speciellt på hösten, då man plockar både det ena och det andra. Grönsaker lät också kul att prova, odlar en hel del själv, men brukar ge bort då jag har för mycket.

0

Mossning

25 jan 2007 kl. 13:22

Här nedan finns ett forum där man kan hitta mycket matnyttigt,
tex Odling, Mat, Hantverk, etc:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php#3

Ang torkning av bär och frukter ur samma forum:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=38;action=display;threadid=1290

0

Torkade grönsaker

Nina H, Sthlm norr

25 jan 2007 kl. 14:01

Vad dum jag är (syftar på mitt förra inlägg)- har ju själv torkat både squash och aubergine! Slagit till när det varit bra priser. Förvarar i glasburkar och lägger i grytor. Mums!
Och torkade tomater känner väl alla till, men det har jag inte gjort själv.

0

torka

Karin Z, Västerås

25 jan 2007 kl. 17:21

Hallojsan!

När jag torkar bär så har jag hittills torkat i torkapparaten. Jordgubbarna har jag skivat, ca 4 skivor på en normalstor gubbe. Hallon och blåbär har jag bara spridit ut på ollorna. Torkat tills det känns helt torrt och packat ganska fort efter torkningen. Inbillar mig att smaken blir sämre annars.
Tomater har jag torkat på samma sätt som jordgubbarna, i skivor. De måste vara lite tjockare än jordgubbsskivorna annars faller de sönder. Men jag tycer inte att mina torkade tomater smakar lika bra som de soltorkade tomater man kan köpa. Kan bero på sortval så jag ska prova igen och jämföra olika sorter för att se vilken sort som smakar mest och bäst.

För övrigt om man har vedspis eller kamin som man kan ställa en torkställning på så skulle ju det vara lika bra som torkapparaten. Jag menar, om man ändå eldar så kan man ju torka lite nyttis på köpet! Jag har en ställning som man kan ställa flera plåtar ovanför varandra i, för att spara plats när man jäser bröd. Skulle kunna tänka mig att det skulle fungera bra med en sån, ugnsgaller istället för plåtar och täcka med kökshandduk som bären läggs på. Fri luftcirkulation och torkar snabbt på den varma kaminen.

0

Tranbär - blandning

Bo i Örebro

25 jan 2007 kl. 17:47

Nej det är förstås en sort i varje påse!

0

Alternativ.nu

Totte Gbg

25 jan 2007 kl. 17:49

wow vilken kul site!!! Tusen tack, mycket roligt att läsa o lära sig mer om….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone