Jag stekte en massa tidigare infrysta soppar i igår. Jag smakade på den stekta svampen när den stekt en lång stund och kände en besk smak. Har jag fått med någon besk svamp ( gallsopp?? eller annan svamp som jag tagit för sopp??) utan att jag märkte det vid plockningen? Jag slängde hela anrättningen för säkerhets skull. Var jag överdrivet försiktig? Eller gjorde jag helt rätt? Det var väl inte farligt att jag smakade på svampen?
Hej Zsolt!
Samma sak har hänt mig med Karl-Johansvamp som jag har fryst in råa och hela. Jag tror att man ska vara försiktig och noga med att se till att skära bort de gula partier som ibland finns i foten. Dessutom verkar det som att larvangripet kött smakar beskt. Trots att det var en besk smak i den Karl-Johan som jag stekte i går åt jag det mesta och vaknade i morse med magknip som turligt nog släppte fram på förmiddagen.
Jag tror inte att du har fått med gallsopp, beskheten beror med all säkerhet på hur konditionen var på den svamp som du fryste in.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.