0 366 visningar

3 svar

Besk svampanrättning?

Zsolt Szanto

28 okt 2004 kl. 08:11

Jag stekte en massa tidigare infrysta soppar i igår. Jag smakade på den stekta svampen när den stekt en lång stund och kände en besk smak. Har jag fått med någon besk svamp ( gallsopp?? eller annan svamp som jag tagit för sopp??) utan att jag märkte det vid plockningen? Jag slängde hela anrättningen för säkerhets skull. Var jag överdrivet försiktig? Eller gjorde jag helt rätt? Det var väl inte farligt att jag smakade på svampen?

0

Christer

28 okt 2004 kl. 12:33

Hej Zsolt!

Samma sak har hänt mig med Karl-Johansvamp som jag har fryst in råa och hela. Jag tror att man ska vara försiktig och noga med att se till att skära bort de gula partier som ibland finns i foten. Dessutom verkar det som att larvangripet kött smakar beskt. Trots att det var en besk smak i den Karl-Johan som jag stekte i går åt jag det mesta och vaknade i morse med magknip som turligt nog släppte fram på förmiddagen.
Jag tror inte att du har fått med gallsopp, beskheten beror med all säkerhet på hur konditionen var på den svamp som du fryste in.

0

Zsolt Szanto

28 okt 2004 kl. 17:14

Hej Christer!

Tack för ditt för ditt svar. Dina synpunkter om att larvangripen svamp eller svamp som man inte rensat ordentligt kan smaka beskt låter rimligt.

Hälsningar

0

Luddde

28 okt 2004 kl. 20:51

Tjena Zsolt! Att smaka på svamp är lika ofarligt som att drömma om människoätande kreatur, men att svälja densamma, kan vara livsfarligt.
Smaka o spotta, helt ofarligt säger jag. Troligtvis finns det dom som säger annat..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone