Hej alla svampälskare.
Nu var det ett tag sedan man kikade in här. Nu har snön äntligen kommit till Göteborg och jag har äntligen släppt tanken att finna mer svamp för denna gång. Får bli till sommaren/hösten igen :)
Vill bara dela med mig av mitt allra bästa svampminne 2006:
Vi skulle ta ett sista havsdopp vid havet och chansade på att finna lite svamp på vägen dit. Och vi springer alltså på världens guldställe med massa stora fina kantareller som fått växa ifred. Ett sådant tillfälle tvivlar jag på att det dyker upp igen och har aldrig funnit den mängden förut så det var mkt för mig :)
Jag var så glad, chockad och själaglad på en och samma gång att jag _tyvärr_ glömde ta en bild på svampen i sin naturliga och vackra miljö : Så det får bli en lite småtrist bild från bordet i vardagsrummet. Vi fann även några taggsvampar och soppar. Hoppas ni haft fina svampminnen :)
Ja, det var nog när jag tog med en vännina till skogen för att lära henne flera svampar än kantarell. Nästan omgående fann jag en blomkålssvamp som växte i blandad barrskog, inte den sortens terräng som man förväntas att finna den i. Då var jag glad och jag bar den i triumf hela den skogsturen.
Sedan fick jag 2006 stifta bekanskap med flera arter som var nya för mig, b.l.a Vit murkla,
purpurfingersvamp, kragjordstjärna, hartryffel, doftmussling plus ett tjugotal andra arter, de flesta oätliga. Ett spännande svampår alltså.
Vilka underbara bilder. Kan tänka mig känslan när man plötsligt ser att hela marken lyser gult :) Minnet från 2005 gav mig själv lite flashbacks. Påminner om en tur vi gjorde någonstans i Mölnlycke utanför Göteborg. Körde in på en mindre landsväg och parkerade en bit in på en grusplätt. Undrade var vi skulle börja någonstans men det räckte med att bara vrida på huvudet så kunde man se ett tydligt spår av soppar och Karl-johan som fortsatte rakt in i skogen. Tror vi var ute i 4 timmar och var faktiskt nära att gå vilse. Tog ett bra tag innan vi hittade tillbaka till en väg i alla fall, hehe. Som tur var hade man fortfarande ork kvar för svamrensning efteråt som tog en liten stund :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.