0 4865 visningar

10 svar

Vit svamp på stubbar

BirgittaF

29 okt 2004 kl. 07:15

Hej! Den här svampen har jag inte hittat i någon bok.Den växer på stubbar eller murkna träddelar i blandskog främst gran/löv. Sedan ger den också god vägledning om att den gula kantarellen kommer att dyka upp i dess följe. Tacksam för hjälp med artbestämmning.

0

Irene

29 okt 2004 kl. 11:26

Den liknar Pleurocybella porrigens, öronmussling, som är vanligast i Västsverige.
Svampen kan innehålla ett tidigare okänt gift, som de senaste månaderna misstänks ha fått 19 japaner att insjukna, varav 8 har avlidit.

0

Gunilla

29 okt 2004 kl. 13:59

Herregud så mycket Öronmussling som jag ätit. Den står i Holmbergs Savmpbok som helt ok. Jag brukar hårdsteka den i smör med en del salt på så får den en viss baconsmak.

0

Erik

29 okt 2004 kl. 14:03

Irene, var har du läst det? Jag hittar ingenting på hela webben. Skriv gärna och berätta var du fått detta ifrån.

0

Michael Krikorev

29 okt 2004 kl. 15:32

http://mdn.mainichi.co.jp/news/archive/200410/22/20041022p2a00m0dm009000c.html

Otäckt javisst, men det är för tidigt att dra några slutsatser ännu. Tester pågår för att försöka spåra orsaken. Alla som dött hade nedsatt njurfunktion sedan tidigare.

0

Irene

29 okt 2004 kl. 15:50

Det som är konstigt med dödsfallen och sambandet med öronmusslingen, är att det inte har uppmärksammats tidigare. Det ska i alla fall bli intressant att höra vad man kommer fram till om detta i Japan.
Kanske öronmusslingen i den speciella regionen har muterat så att det har uppstått en ny och giftig variant..?

0

BirgittaF

29 okt 2004 kl. 19:34

Tack för alla svar som nybliven bohuslänning verkar jag ha sprungit på vår egen landskapssvamp.Inte undra på att jag ser “ton-vis” av dem.

0

Michael Krikorev

31 okt 2004 kl. 17:29

Jag är inte vidare medicinskt bevandrad, men vad jag har förstått av artikeln så drabbades de av encefalit (inflammation i hjärnan). På läkemedelsverket kan man läsa att ”orsakerna till encefaliter varierar; det kan röra sig om infektioner med t.ex. virus och om immunologiska reaktioner; också dessa senare kan ha samband med infektioner eller de kan vara led i en immunologisk sjukdom.” ( Källa: http://www.mpa.se/biverkningar/biv02/021219_encefalit.shtml ).

Någon som vet mer om sjukdomsbilden?
Håller med Irene, det ska bli intressant att se om de kan spåra orsaken bakom förgiftningsfallen. En mängd frågor är ännu obesvarade:

Varför har enbart ett fåtal drabbats?
Kan personerna ha varit extremt mottagliga/känsliga för något ämne som finns i svamparna? Isåfall varför?
Kan fruktkropparna från just dessa individer/populationer ha innehållit toxiska ämnen som inte finns i betydande mängd hos andra individer/populationer av arten? Isåfall varför?

Jag är övertygad om att lokala ekologiska faktorer kan ha en betydande inverkan på den kemiska sammansättningen hos olika individer/populationer inom en art. Ett bra exempel är mögelsvampen Penicillium roqueforti, som används för framställning av ädelost. Arten producerar en mängd giftiga ämnen, men halterna är låga då den växer på kolhydratfattigt substrat (ost). Medans toxinhalterna är högre och t.o.m. dödliga då den växer på kolhydratrikt substrat (ex. spannmål) ( Källa: http://svampguiden.com/sg_doc/penicillium_roqueforti.doc )

Jag känner inte till så många studier där man undersökt samband mellan ekologiska faktorer och toxinhalt i olika svamparter. Jag misstänker att de är tidskrävande och svåra att genomföra. Känner någon till sådana undersökningar? Vore kul att veta mera…

0

Irene

1 nov 2004 kl. 08:47

Encefalitliknande sjukdomsbilder kan också ses vid bl.a. botulism och vid förgiftning med tungmetaller.
En person med nedsatt njurfunktion drabbas mera direkt, genom att giftiga ämnen anhopas i blodet istället för att transporteras ut.

Jag är också övertygad om att gifthalten kan variera mycket inom en art, beroende på var den växer, att vissa arter har en större benägenhet att ta upp giftiga ämnen än andra, och dessutom att dessa arter även blir mer frekventa i områden där dessa gifter finns.

Utbredningen av öronmussling är lite speciell - den är vanlig längs Norges och Sveriges västkust, medan den föredrar högläntare områden längre söderut i Europa. Här verkar den alltså följa de nederbördsrika områden som är mest drabbade av försurning, och när det gäller tungmetaller, vet man att de lösgörs ur markerna i försurade områden. För mig känns det sannolikt att öronmusslingen följer ett liknande utbredningsmönster i Japan.

0

Erik Ekholm

1 nov 2004 kl. 10:52

Om det rörde sig om tungmetaller så borde det vara väldigt enkelt att analysera. Eftersom det tycks vara en så svår nöt att knäcka tror jag mer på någon annan substans. Ska bli spännande att se vad de kommer fram till.

0

Michael Krikorev

2 nov 2004 kl. 19:28

Fick en länk till via forumet Mycologia Europaea idag:

http://www.japantimes.co.jp/cgi-bin/getarticle.pl5?nn20041026b3.htm

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone