jag var faktiskt på väg till svampskogen när jag fotade denna ren. Nu har dom tyvärr stora problem att hitta föda pga den knäppa vintern det är för fruset på backen för att dom ska kunna skrapa fram mat och dom är en stor fara på våra vägar, dom flyttar sig knappt för trafiken. Så är det när man bygger vägar genom renbetesland!!
En tunga på ca 1 kg kokar jag ung. 2 tim. drygt. Behöver inte saltas först, jag har i kokvattnet 11/2 tsk per l. vatten, skummar noga, då det kokat upp, sen har jag i en lök i bitar och en eller två morötter i bitar, ganska många pepparkorn, ca 30 både krydd-svart och vitpeppar samt några lagerblad.Koka sakta under lock. Efter 2 tim. kollar jag med en provsticka, om tungan känns mör, tar upp den ur grytan och flår den. Ska den ätas kall t.ex. som pålägg ska den kallna i spadet. mumsfilibabba.
visst är det konstigt med smaken för maten.
älg och lamm och ko kan jag köpa, gris är jag restriktiv med och hund skulle jag inte vilja äta överhuvudtaget om den nu fanns till salu.
har aldrig varit i kina men hört andra berätta att hund används i flera asiatiska länder. tungan och nosen lär vara delikata….brrr
Ja det mesta går ju faktiskt att äta, speciellt om man inte vet vad man äter…och är det dessutom vältillrett så smakar det säkert tom. gott! Man har nog mycket onödiga fördomar tror jag. Många tycker det låter äckligt med tex. grodlår men det är fakriskt gott! Precis som kycklingben!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.