Det är roligt att leta svamp i andra länder.Har bott och plockat mycket svamp i österrike.Där växer t.ex. OTROLIGA mängder rynkad tofsskivling, stolt fjällskivling och i alperna, blodsopp, men även blomkålssvampen verkar vara ganska vanlig.Här har jag bara hittat den en endaste gång! Är det bara här den är så sällsynt? Däremot hittade vi aldrig ngra trattisar?
Hej Lotta. Låter som ett paradis där, rynkad tofsskivling och stolt flällskivling är ju kanonsvampar. Du har inte hittat kejsarflugsvamp?
Själv bor jag mycket i england och hittar mer av vissa sorter jag annars bara hittar då och då i sverige. Till exempel vaxskivlingar finns det mängder av, ängsvaxskivling och scharlakansröd vaxskivling är det bara och skörda. Sedan hittade jag en helt vit ängsvaxskivling som kallas hygrocybe berkeley. Fanns inget svenskt namn. God i alla fall
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.