0 257 visningar

20 svar

Konst

Bettan

30 jan 2007 kl. 11:41

OOpppsss glömde bilden….:)

0

Kristina i Lund

30 jan 2007 kl. 11:44

Jag hittar inte mitt förstoringsglas - kan man få se en större bild? :-)

0

Bettan

30 jan 2007 kl. 11:47

Ja om jag bara visste hur man gör?? :)

0

Kristina i Lund

30 jan 2007 kl. 11:51

Ja, jag har ingen aning - har inte ens lärt mig stoppa in bilder i datorn än. Men här finns många duktiga, så du får säkert svar snart. Lycka till!

0

Bettan

30 jan 2007 kl. 11:54

Tack!! jag hoppas det. ps: det är väldigt lätt att lägga in dom i datorn, det sköter sig själv.

0

Susanne E

30 jan 2007 kl. 12:24

Har du förminskat den för att kunna lägga in den på guiden? I så fall har du kanske minskat den för mycket. Om inte, utan bilden är så liten från början så vet jag inte hur du ska göra. Behövs nog ett bra bildbehandlignsprogram?? Annars kanske det går med “dra-och-släpp” för att göra bilden större, men då blir nog bilden grynig för det blir väl inte fler pixlar tror jag.

Nja, jag vet inte om jag hjälpet dig, hoppas att det bara blev fel vid förminskningen. Då kan du bara prova igen.

Nyfiken på bilden…:-)

0

Susanne E

30 jan 2007 kl. 12:28

Såg inte Hjälp-tråden och att Totte var med i bilden. Då håller jag tyst för då får du nog rätt hjälp.
;-D

0

Bettan

30 jan 2007 kl. 12:33

Tack för svaret. Bilden är inte så liten från början, jag förminskade i paint!! då blev den sådan. Jag har försökt med hjälptråden men det hjälper inte. Jag får prula lite med detta.

0

Totte Gbg

30 jan 2007 kl. 12:38

hahaha du e rolig du Susanne, finns faktiskt andra som kan oxå ;)

0

Konst - bild i Paint.

Nina H, Sthlm norr

30 jan 2007 kl. 16:32

AHA- Paint. Då gör du såhär:
Klicka på Bild - Ändra storlek/snedställ.
Välj sedan samma procent i både höjd och bredd-rutan. Borde funka med 60-70% om du inte har väldigt stora bilder.
Om du skall ha med hela bilden klicka på Redigera - Markera allt. (Alt. använder du den lilla rutan bland verktygen och markerar den delen av bilden du vill ha med.) Klicka sedan på Redigera - Kopiera (Gör alltid något av detta för att inte förminska originalbilden, kvalitén blir sämre).
Sedan på Arkiv - Ny. Nu får du frågan om du skall spara ändringar i originalbilden. Svara Nej.
Sedan kommer en ny vit ruta upp. Klicka Redigera - Klistra in.
Nu ser du kanske att bilden ligger på ett vitt ark. Ta tag i hörnet längst ner till höger tills det markerar med en dubbelriktad pil.(Eller ta mitt på nedre resp. höger sida - du ser en svart prick där.) Dra nu det vita upp till där bilden börjar.
Kolla sedan för säkerhets skull under Bild - Attribut att bilden inte är större än 1200 pixlar på största måttet.
LYCKA TILL!

0

Konst - bild i Paint.

Totte Gbg

30 jan 2007 kl. 17:01

Tack för denna kurs :)

Så här blev min bild i paint, första gången jag använder programet.
När jag väl hittat hörnet så förminskades hela min bild med den vita bakgrunden så jag fyllde bakgrunden med svart istället…..

Får kolla vidare på detta…

0

Konst - bild i Paint.

Nina H, Sthlm norr

30 jan 2007 kl. 18:03

Det är snyggt det med - och snygg bild! Kolla att du är scrollad högst upp och längst till vänster i bild innan du klistrar in.
Jag brukar minska den vita rutan innan jag klistrar in. Blir den för liten så anpassar den sig utåt - men inte inåt lustigt nog.

0

Konst - bild i Paint.

Totte Gbg

30 jan 2007 kl. 18:15

ok tack, ska kolla nästa gång på detta…o jjjaaa fjällskivlingarna va gooooda…..

0

Nina H

Susanne E

30 jan 2007 kl. 18:54

Tack igen! Det där ska jag också prova! Du har kommit med lösningar förut också minns jag :-)

0

Totte...

Affe Nv Skåne

30 jan 2007 kl. 22:23

Det borde vara ett hårt straff på att lägga in såna bilder… ;))

Riktigt tjusigt och frestande.
Jag längtar….

0

Totte...

cicki T Belgien

30 jan 2007 kl. 22:27

Men Affe, klart att det är tjusigt och frestande panerat och stekt, men straffbart?

0

Totte...

Totte Gbg

30 jan 2007 kl. 22:27

straffbart gött ;)

0

Totte...

Affe Nv Skåne

30 jan 2007 kl. 22:36

Sååå sugen….

Nåväl, fick goliatmusseron idag.
Tvungen att prova dom direkt, kan bara konstatera att dom inte passar till makaroner och köttbullar….
Blir ett nytt smakprov i morgon till pytt i pannan. Eller varför inte på en go morronmacka.

0

Totte...

Totte Gbg

30 jan 2007 kl. 22:49

Glömde säga tack Affe!!!
För att du uppskattade bilden :)

Jag får la ta fram min torkade fjällskivling o göra nåt gött till helgen…

0

Totte...

Affe Nv Skåne

31 jan 2007 kl. 20:13

Bara att gratulera till att du har kvar.
Min dotter krävde svampmacka med stolt fjällskivling varje dag efter dagis så länge det fanns….

Ingen chans till torkning men det blir nog bättre i år.

0

Affe...

Totte Gbg

31 jan 2007 kl. 21:37

Men visst e det bra att svampen går åt och att någon tycker om den..här e det bara jag som äter min egenplockade svamp, förutom när jag vi har middagar med gäster…tror jag har skämt bort gubben min så han äter nu bara Karljohan o Svarttrumpet allt annat har jag till mig själv…. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone