Har du förminskat den för att kunna lägga in den på guiden? I så fall har du kanske minskat den för mycket. Om inte, utan bilden är så liten från början så vet jag inte hur du ska göra. Behövs nog ett bra bildbehandlignsprogram?? Annars kanske det går med “dra-och-släpp” för att göra bilden större, men då blir nog bilden grynig för det blir väl inte fler pixlar tror jag.
Nja, jag vet inte om jag hjälpet dig, hoppas att det bara blev fel vid förminskningen. Då kan du bara prova igen.
Nyfiken på bilden…:-)
AHA- Paint. Då gör du såhär:
Klicka på Bild - Ändra storlek/snedställ.
Välj sedan samma procent i både höjd och bredd-rutan. Borde funka med 60-70% om du inte har väldigt stora bilder.
Om du skall ha med hela bilden klicka på Redigera - Markera allt. (Alt. använder du den lilla rutan bland verktygen och markerar den delen av bilden du vill ha med.) Klicka sedan på Redigera - Kopiera (Gör alltid något av detta för att inte förminska originalbilden, kvalitén blir sämre).
Sedan på Arkiv - Ny. Nu får du frågan om du skall spara ändringar i originalbilden. Svara Nej.
Sedan kommer en ny vit ruta upp. Klicka Redigera - Klistra in.
Nu ser du kanske att bilden ligger på ett vitt ark. Ta tag i hörnet längst ner till höger tills det markerar med en dubbelriktad pil.(Eller ta mitt på nedre resp. höger sida - du ser en svart prick där.) Dra nu det vita upp till där bilden börjar.
Kolla sedan för säkerhets skull under Bild - Attribut att bilden inte är större än 1200 pixlar på största måttet.
LYCKA TILL!
Tack för denna kurs :)
Så här blev min bild i paint, första gången jag använder programet.
När jag väl hittat hörnet så förminskades hela min bild med den vita bakgrunden så jag fyllde bakgrunden med svart istället…..
Får kolla vidare på detta…
Det är snyggt det med - och snygg bild! Kolla att du är scrollad högst upp och längst till vänster i bild innan du klistrar in.
Jag brukar minska den vita rutan innan jag klistrar in. Blir den för liten så anpassar den sig utåt - men inte inåt lustigt nog.
Men visst e det bra att svampen går åt och att någon tycker om den..här e det bara jag som äter min egenplockade svamp, förutom när jag vi har middagar med gäster…tror jag har skämt bort gubben min så han äter nu bara Karljohan o Svarttrumpet allt annat har jag till mig själv…. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.