Jag vet, jag borde ta en bild av den och lägga in, men jag har ingen kamera och det näst bästa jag kan göra är att ge en bra beskrivning.
Skivling, vit fot, ingen strumpa, ingen ring. Urnupna vita skivor, hatten är läckert matt laxigt ljusröd på ovansidan, lätt svängd uppåt, lite kremlelikt (men det är ingen kremla). Hatten är kanske 10 cm i diameter.
Den doftar starkt, och växer alltid flera i stråk.
Det är inte blåmusseron, inte heller höstmusseron.
Anledningen till att jag frågar är att den är köttig och ser god ut och finns i relativt stora mängder.
Vad tror ni?
Jag kommer inte på någon art som stämmer med beskrivningen, så jag tar den med en nypa salt och föreslår helt sonika senapsfränskivling. Den är inte laxigt ljusröd, snarare rosabrun (oftare mer gulbrun). Den har inte vita skivor, utan blekbruna. Den har en stark rädislukt och bitter smak.
http://perso.club-internet.fr/sevlauqu/images/Hebeloma_sinapizans2.JPG
Jag har ett förslag som inte heller stämmer helt med Peters beskrivning. Det skulle möjligen kunna vara stor grynskivling (Cystoderma adnatifolium). Det är en ganska “ny” art (finns inte i vanliga, äldre svampböcker). Lukten vet jag dock inget om, ej heller är den särskilt köttig.
Med tanke på årstiden (om den är hittad nyligen) borde det egentligen vara en musseron.
Om den växer under asp, kan det vara poppelmusseron, Tricholoma populinum, som ofta har en blekrosa ton på hatten.
Den har ljusa skivor och fot till en början, men blir senare brunfläckig på skivorna och brunaktig nedtill på foten. Luktar mjöl.
Poppelmusseron uppges vara ätlig, men hör till den grupp bruna musseroner man avråder ifrån p.g.a. att förväxlingsrisken är stor med andra, giftiga arter, t.ex. Tricholoma pessundatum, droppfläckig kastanjemusseron (som även den kan ha ganska blek rosa/orange ton på hatten och sakna droppfläckar). Den växer mest i tallskog.
Ja, man måste säga att ni (i allmänhet, Irene i synnerhet) kan era svampar…
Jag gick sida-för-sida igenom några svampböcker igår men hittade väl ingen som kändes klockren.
Den som låg närmast till rent utseendemässigt var skogsriska. Den kunde tydligen förekomma i två varianter, där den “mindre riskelika” såg lovande ut.
Dock kan jag inte minnas att den blödde någon saft av något slag…
Mysteriet går vidare, jag skall försöka ta en bild av den i helgen.
Förresten, jag glömde att tala om var den växte: Barrdominerad blandskog, östergötland.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.