Hej!
Hittade en tjusig svamp igår, som jag gärna skulle vilja ha tips om. Så här ser den ut: Hattdiameter ca 10 cm, fot 1 cm tjock, slät och gråvit. Foten stod i en tydlig slida. Hatten är skimrande grå och skimrets “typ” påminner mycket om lömsk flugsvamp (dock ej färgen!)
Skivorna var vita på unga exemplar och grårosa på äldre, och de var fria. Lukten var ganska obetydlig.
Jag är nästan 100% säker på att det rör sig om en slidskivling, men den var mycket större än de flesta slidskivlingar jag kunde hitta i min litteratur.
Växtplatsen var också intressant: Svamparna växte på en åker intill en väg. Minst 50 meter till närmaste träd. Och samtliga exemplar jag hittade stod på samma avstånd från vägen, d.v.s. de följde en parallell linje med vägen. Tjusigt! Några idéer?
Vit slidskivling har två varianter, en vit och en med lite strimmigt gråaktig hatt (mörkare i mitten).
Arten är ingen mykorrhizabildare, utan en typisk kompostsvamp som bl.a. gillar multnande gräs. Det kanske fanns en sådan rand med kvarlämnat gräsklipp eller halm på åkern?
Den vita och den grå varianten har tidigare varit uppdelade:
Volvariella speciosa (den vita)
och
Volvariella speciosa var. gloiocephala (den grå),
men det nu gällande namnet på båda, tycks vara Volvariella gloiocephala.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.