0 452 visningar

11 svar

solförmörkelse 98?

cicki T Belgien

30 jan 2007 kl. 20:12

Ursäkta ett gammalt tantminne, kommer ni ihåg solförmörkelsen som var 1998 ? i juni? tror jag. Vi satt ute ett gäng med våra löjliga glasögon, det var molnigt men just då sprack molntäcket upp och vi såg hur solen försvann. Och det blev “natt”. Det var en otrolig upplevelse att se hur naturen reagerade, allt stannade av, all fågelsång slutade, hönsen sprang in i hönsgården och hade jag inte pimplat lite vin hade jag nog pratat med kudden ett tag. Några minuter senare kom tuppen ut och talade om för alla att nu var det morgon och sen satte det fart igen. Har ni några minnen?

0

Gula

30 jan 2007 kl. 20:25

Jag tror det var molnigt här och jag gick omkring och svor….det är nog det enda vackra minne jag har av den tilldragelsen…..

0

cicki T Belgien

30 jan 2007 kl. 20:32

Gula, varför svor du, för att du hade glömt ficklampan?

0

Gula

30 jan 2007 kl. 20:52

För att det var molnigt så jag inte såg själva förmörkelsen!!! Det är ju inte så ofta det händer så man vill ju va me’!!!! Däremot såg jag kometen som snurrade runt ett tag (Halebop) från ett flygplan :-)

0

Jag minns den väl...

Salasias

30 jan 2007 kl. 23:05

Hade precis börjat på mitt nya jobb nära Adolf Fredriks kyrks i cetntrala Stockholm, och vi satt på kyrkogården och såg det. det blev kyligt i några minuter…. och sedan var det normalt igen.

0

Jag minns den väl...

Hans v E

31 jan 2007 kl. 09:17

Var det inte i augusti 99?
Skuggorna blev mystiska.
Jag såg kometen också. Men den snurrade inte. Den hade bred svans åt höger. Ett senare år syntes en med smal svans uppåt.

0

Jag minns den väl...

Helena A

31 jan 2007 kl. 09:59

Jo det var 99.
Jag minns det väl och årtalet för att jag flyttat.
Kometen såg jag också

0

Jag minns den väl...

per d

31 jan 2007 kl. 13:55

0

Jag minns den väl...

cicki T Belgien

31 jan 2007 kl. 14:45

Tack för info, 99 var det visst! Är urusel på årtal, har dessutom förträngt mitt eget födelseår :)

0

Jag minns den väl...

Kristina i Lund

31 jan 2007 kl. 16:24

Ja, det har jag oxå - för länge se´n! ^_^

0

Jag minns den inte

Bo E

31 jan 2007 kl. 16:31

har aldrig skådat något sådant fenomen, trots att jag minns annat som hände 1999.
förmodligen var det molnigt väder där jag befann mig.

har ett visst minne att jag brukar missa dylika fenomen, men inte nåt specifikt från just det året.

0

Jag minns den inte

cicki T Belgien

31 jan 2007 kl. 16:43

Härligt Bo E, jag brukar också glömma att jag kom ihåg…
Molnigt räcker inte, här blev det natt! Men vi var ju i 100% zonen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone