Hittade en egendomlig violett gelémassa i en spricka på gammal murken ekstubbe.
Stubben är inte så stor, utan från en ung ek som avverkats förmodligen i syfte att gallra.
Gelémassan är lysande violett och satt ordentligt fast i sprickan, så det var inget “slemmigt godis” som nån spottat ut, annars såg det ut ungefär så!
Finns det några upplysningar om denna svamp?
Dallerskålen kan vara mycket violett:
http://www.digitalnature.org/fungi/zakjestrilzwam.jpg
Dessutom är den geléaktig, till skillnad från violett geléskål, som är segt broskartad :-)
Det är inte så lätt att veta vad Bo E-son menar med gelémassan” eller “slemmet”, och inte verkar han vara så intresserad att själv kolla upp arterna och se hur de stämmer med det han har hittat heller - så varför bryr jag mig…?
Jodå!
Den bilden ser ut att vara rätt svamp!
Hur violett den är kan ju bero på ljusförhållandena också. Det var en solig dag och bilden kan ju vara tagen en mulen.
Det är annars väldigt likt.
Tack för att Irene brydde sig! Nu är jag ganska säker på att det var en Dallerskål, såvida ingen kommer och säger att den inte kan växa på murken ek!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.