Hur snabbt försvinner de om det töar under dagen? Var i söndags på ett ställe som för ca två veckor sedan var fullt av trattkantareller, men nu återstod bara ett tiotal spinkiga stackare.
Vet någon om t.ex. älg och rådjur äter dem? Jag tror inte att tvåbenta svampätare skulle ha lyckats rensa så totalt. De resterande fanns liksom skyddade av en gammal gran. Kan det ha motverkat frosten?
Min erfarenhet av trattkantareller är att man kan i allmänhet kan plocka dem till vintern kommer. Har de någon gång frusit så fortsätter de att växa efter upptiningen. Jag har någon gång plockat trattisar i december. Jag är bosatt i Vörå kommun ca 40 km öster om Vasa i Österbotten.
Svar till Bo E-son. Rådjur lär vara mycket förtjusta i trattisar. Det kan ibland se ut som om en gräsklippare har gått fram över trattis-ställena, det är rådjur som har betat av. Det ät inte för inte som smaken på trattisar passar mycket bra i såsen till en anrättning på rådjur… Älg vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.