0 273 visningar

43 svar

Låt planeten andas ut

Eva K

31 jan 2007 kl. 07:34

Vet inte om detta på riktigt, men jag tänker testa i alla fall:

Låt Planeten andas ut!

Den 1 februari 2007 mellan 19:55 - 20:00 är det tänkt att vi människor ska låta planeten andas ut ett ögonblick.

Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan 19:55-20:00 den 1 februari 2007. Därmed genomförs det första kollektiva försöket, av jordens befolkning, i att spara energi. Förslaget kommer av Planet Alliance - där en mängd miljöorganisationer ingår - och
sammanträffar med IPCCs utkommande rapport om klimatförändringar.
Mängder av människor i massor av länder har redan fått detta email och kommer att delta.

Och det ända Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus under 5 minuter (19:55 - 20:00 den 1 Feb).
Självklart kan du låta energin vara avstängd längre…
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning
och vår jord kommer att tacka oss…

M.V.Hälsningar
Din Planet
PS: Skicka vidare till dina vänner….så blir vi Flera…

0

Trumpelisa

31 jan 2007 kl. 08:33

Jag hänger på

0

Gula

31 jan 2007 kl. 08:49

Jag försöker också mitt bästa! Bra ide!!!

0

Bo i Örebro

31 jan 2007 kl. 15:40

Bra idé för att testa, men det ger väl knappast nån miljöeffekt med 5 minuter.

Lovar att stänga av datorn och släcka ljuset i möjligaste mån i morgon kl.19.55 då.

Annars brukar det vara svårt att slita sig från svampguiden så dax…

Kanske lite före så hinner jag ju med bussen 19.55 oxå! Eller stannar busstrafiken oxå då?

0

cicki T Belgien

31 jan 2007 kl. 16:31

Ni har väl inte elbussar i Örebro? ;)

0

Grethe F

31 jan 2007 kl. 16:51

Är det Svensk tid eller någon annan tid USA tid eller grenwich tid????????????????? jag skal senda det vidare det är en riktig god ide men tiden måste vare den samme tyckar jag Grethe

0

Bo i Örebro

31 jan 2007 kl. 16:55

Nej, men det vore väl vettigt att spara dieselolja oxå när det nu ändå ska manifesteras.

jag visste inget om detta förrns på guiden men en kollega sa just att hon hört om nedsläckning av belysningen på eiffeltornet.

i paris alltså, vi har inget eiffeltorn i örebro heller…

0

Bo i Örebro

31 jan 2007 kl. 16:57

ja just…gäller det som sagts här och nån annan tid i paris då...

0

Eva K

Jag har fått detta från SMUF/Södertörns Miljö- och Utvecklingsförening (tror att Michael går där också?).

Jag antar att de räknat om tiden, innan de arrangerade utskicket, så att det blir samma för alla.

Eller, att detta sammanställs någon dag efter…

0

Bo i Örebro

fast samtidigt

nu blev det krångligt va

0

cicki T Belgien

31 jan 2007 kl. 17:05

Min dotter som har koll på detta (härligt med nästa miljömedvetna generation) så gäller det Central European Time, alltså 19.55 i Sverige, Belgien, Frankrike. 18.55 i England och 20.55 i Finland.Tror inte att övriga kontinenter är med.

0

Låt planeten andas ut - Tack cicki

Eva K

31 jan 2007 kl. 17:10

Tack för klargörandet av tiderna. Jag har just fått det bekräftat också.

Ska bli spännande att höra vad resultatet blev.

0

Låt planeten andas ut - Tack cicki

Bo E

31 jan 2007 kl. 17:55

precis så jag menade fast nu blev det klart och redigt uttryckt!

0

cicki T Belgien

31 jan 2007 kl. 18:11

för att sammanfatta: stäng av allt som konsumerar el mellan 19.55 och 20.00 i morgon. Däremot inte (min teori) värme och varmvattenberedare, kyl och frys, de drar mer energi när de startas om. Vet inte om jag har rätt, nån som vet?

0

per d

31 jan 2007 kl. 18:30

något av det dummaste jag har hört. kommer ju inte att fungera om man samtidigt inte drar ner effekten på kol och oljeeldade kraftverk samtidigt, och det är ju lite svårt att göra i enbart 5 minuter !! och likaså på vattenkraft, kärnkraft och vindkraft. som bekant kan ju elektricitet inte lagras !!

0

Gula

31 jan 2007 kl. 19:15

Om inte annat, så spar vi väl lite el, Per?! Och det är ju roligt att känna sig vara en del av nånting större; att veta att JUST NU är det tusentals andra som gör precis samma sak, runt om i Europa!!

0

cicki T Belgien

31 jan 2007 kl. 19:25

I morgon alltså. Tänker inte vara uppkopplad då...

0

Gula

31 jan 2007 kl. 19:39

Nää, 5 minuter kan man väl avstå från…. 8-D

0

per d

31 jan 2007 kl. 21:22

gula, det har ingen effekt på utslöppen om man inte samtidigt drar ner på effekten på de drivgasutsläppande kraftverken och det kan man knappast inte göra på 5 minuter. gör i stället som jag ta på en tröja extra inomhus och acceptera att det ibland är 16-17 grader inomhus. har faktiskt inte tänt för värmen ännu denna vinter, men ok bor ju inte i norrland !

0

Gula

31 jan 2007 kl. 21:37

Nej jag förstår att det inte har nån större effekt på utsläppen men själva händelsen är ju som en stor happening, bara vetskapen om att massor av andra gör precis samma sak samtidigt; det tror jag inspirerar folk och ger en viss gemenskap, kanske lättare att agera i framtiden och så för det fram budskapet att vi gemensamt är färdiga att GÖRA något! Dessutom är vi ju förebilder för våra barn!

0

per d

31 jan 2007 kl. 23:09

gula, det finns bättre sätt att vara förebild för sitt eller sina barn än att släcka allt i 5 minuter. min dotter på 7 har redan lärt sig att släcka när hon inte är i sitt rum eller efter att ha varit i badrummet, och glömmer hon det så säger hon genast, visst den globala uppvärmningen och översvämningar…
jag ser detta med 5 minuters nersläckning som ett fullständigt misslyckat jippo som får folk att tro att elektricitet kan lagras !

0

Gula

31 jan 2007 kl. 23:19

Så har vi ju alltid gjort, Per!! Man släcker alltid efter sig och har inget onödigt “on”. Jag tycker inte det är onödigt utan positivt; optimistiskt! Och trots att man inte kan lagra el så har vi ju sparat MASSOR om vi alla släcker ner i 5 minuter!! Man måste se det som en bra och positiv händelse i motsats till att inte göra något alls, nu kan man ju bidra med 5 minuter. Har du bra ideer så är dom välkomna, det är faktiskt inte lätt att hitta på nånting som känns meningsfullt!! Har ni mycket vindkraftverk där var du bor ? Är det inte blåsigt där??

0

per d

31 jan 2007 kl. 23:45

gula, missförstå mig inte ! problemet är att man inte kan spara el, det enda man kan spara är på sin egen elräkning. för att det skall bli några miljöeffekter av 5 minutersstoppet måste produktionen ner, och man stoppar inte ett kraftverk för 5 minuter och kör för fullt igen efter det. jo här finns massor med vindkraftverk i danmark. förhållande till danmark är sverige ett fullständigt uland på vindkraft. men det beror ju på ett antal sosseregeringar i sverige som inte trott på vindkraften utan mer trott på återgång till stenåldern genom att vare sig vilja satsa på vindkraft eller kärnkraft !!

0

Grethe F

31 jan 2007 kl. 23:45

Gula jag håller med dig jag har suttit i mit vardagsrum och tänkt i morgon ska jag stå i mitt fönster och se om andra i området gör det samma som jag . nu tycker jag dock att vi kunde ha fått veta lite tidigare.men en god ide är det

Grethe

0

Gula

31 jan 2007 kl. 23:56

Per, jag menar inte “spara el” på det viset utan att det inte går åt nån el på dom 5 minuterna; förstår du hur jag menar? Vi flyttar liksom framåt 5 minuter, vi har sparat in 5 minuter!?? Den elen går inte att spara i ett batteri men vi har liksom fått 5 minuter till.
Och jag tycker också det är underligt att det inte satsats på vinkraft tidigare! Den är ju nästan gratis! Och så som det har blåst dom senaste åren så borde det ju vara en perfekt investering!!
  Vi får vinka till varandra i mörkret Grethe!!!!

0

Jordbo

1 feb 2007 kl. 00:49

Jag håller med per d.

Men det här är väl snarare en manifestation. (konstigt att det inte har sagts något på nyheterna bara i massmail om det här)
Sparar el gör vi väl alla här lite till mans hela tiden. inte bara i 5 minuter i morgon. ELLER?

0

per d

1 feb 2007 kl. 09:10

nej gula, man “flyttar” inte tiden 5 minuter framåt på det viset du tror ! man kan inte slöcka ner kapacitet i ett kraftverk enkom för 5 minuters lägre förbrukning.
och blåser det för mycket är det ett problem för vindkraften. vid för starka vindar måste vindkraftverken stoppas har jag läst. och blåser det “acceptabelt” mycket så blir det överproduktion i danmark som så säljs till utlandet för nästan inget ting. vindkraftägarna är dock garanterade ett visst pris och mellanskillnaden står danska elkonsumenter för och det har tydligen kostat oss några miljarder kronor under ett antal år !

0

Susanne E

1 feb 2007 kl. 09:31

Det är ju inte fråga om att SPARA el utan att INTE VÄRMA UPP VÅR JORD under 5 min! Här vill man visa att vi KAN avvara el som bidrar till den globala uppvärmingen! Det är inte fråga om att stänga av några kraftnerk utan en fråga om vad vi enskilda konsumenter kan göra gemensamt.

Så här skulle det kunna se ut om vi frotsätter att värma upp vår jord. Manhattan:
http://www.vanityfair.com/magazine/2006/12/yearinphotos_portfolio200612?slide=13

Självfallet fortätter alla att bidra på sina olika sätt att spara på miljön- som vanligt. Det här är bara ETT SÄTT TILL!

Jag är med!

0

Gula

1 feb 2007 kl. 09:58

Alltså, det är ju helt klart att använder vi mindre el så går det åt mindre el, eller hur??? Och manifestation var ordet jag sökte i går; var nog lite trött ;).....

0

Susanne E

1 feb 2007 kl. 10:10

Rätt täknt, Gula. Och varför vi ska anväda mindre el (i detta sammanhang) är för att minska uppvärmningen som västvärlden bidrar mest med. Se svt:s intervju http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=751038

0

per d

1 feb 2007 kl. 10:19

jo visst skall vi spara energie, men det jag försöker förklara för döva öron är att det inte hjölper något om vi stänger dator och tv i 5 minuter. inte ett endakraftverk som kör med fossila bränslen kommer att dra ner på effekten för det. papacitetsutnyttjandet inom kraftindustrin styrs av sådant som dygnsrytmer, konjunkturer och temperaturer och inte av ett jippo som varar i 5 minuter. det är därför jag säger och hela tiden sagt att detta är något av det dummaste jag hört talas om.

0

Tina Nordberg

1 feb 2007 kl. 10:25

En oplanerad avstängning ger ingen effekt så som vi önskar. Däremot kan det skada när man slår på igen.Strömmen går ju ut som vanligt. Nu är inte risken att det blir så stor effekt.Så många kommer nog inte att slå av så mycket.Det ligger tyvärr mycket i vad per d skriver.

0

per d

1 feb 2007 kl. 10:34

tack tina ! äntligen någon som förstår vad det här handlar om.
vill ni ha långvarig effekt, sänk inne temperaturen till 17-18 grader, byt till energiesparlampor och byt ut så mycket av bilkörande som möjligt mot cykel, promenad eller kollektiv trafik.

0

Gula

1 feb 2007 kl. 10:37

Det är ju inte det som är iden, att det skulle bli effekt! Det är mera en manifestation och att el bolagen inte skulle trappa ned förstår jag också. Dom är ju bara intresserade av pengar och av att vi använder elen! Men känslan av att kunna göra nånting, för dom som deltar, tror jag är viktig, inte den “stora” sänkningen av el-förbrukningen under 5 minuter. Och vadå, skall vi alltid bara sitta på rumpan och säga äh, det lönar sig ändå inte, det blir inte bättre, det märks ändå ingenstans, och brassa på med alla el-apparater??? Jag tror att det behövs väckarklockor ibland!!
Och framför allt : det här är ju inte negativt iaf.!!

0

Gula

1 feb 2007 kl. 10:38

Per, som jag sa tidigare: allt det där har vi ju gjort redan!!!!

0

Tina Nordberg

1 feb 2007 kl. 10:45

5 minuter i kväll ger inget för tillfället, men många kanske får en tankeställare och börjar spara.
Det gäller att spara på sikt.Använd OFF-knappen OFFtare.

0

off-Gula

1 feb 2007 kl. 10:49

Precis Tina!! Att få folk att börja tänka och att föra fram saken är det viktigaste!!

0

per d

1 feb 2007 kl. 12:44

säkert inte många som släcker för tv i kväll i danmark 5 i 8 då det är avkast i semifinalen i vm handboll danmark polen kl 8 ......ss inte jag i alla fall !
och det är därför dylika manifestationer inte är till någon nytta gär faktiskt mer nytta än skada tror jag, nu går jag och tänder för en tv och släker radion i ren protest mot denna stollighet i dag !

0

Gula

1 feb 2007 kl. 15:59

Nu går Aftonbladet ut stort med dom här 5 minuterna!!!  Lite sent kanske…

0

Eva K

1 feb 2007 kl. 16:01

Pushar upp denna iaf.
Vad än effekten blir, är det intressant.

Glömde klistra in avsändaren tidigare:
“Detta är ett utskick från Södertörns Miljö- och Utvecklingsförening”

0

Bo E

1 feb 2007 kl. 16:46

jag håller helt med per d angående effekten av detta! det handlar inte om att spara utan att manifestera ett experiment!

det tror jag vi alla har fattat.

ska i alla fall stänga ner datorn kl. 17.00 idag så det blir god mariginal till 20.00!

Frågan är om jag sen orkar vänta med maten till efter 20.00…vi får se!

Åter igen på måndag så får vi se om det kommit några intressanta kommentarer kring detta!

gokväll svampvänner!

0

Totte Gbg

1 feb 2007 kl. 16:49

0

Totte Gbg

1 feb 2007 kl. 16:51

jaja hela länken kom inte med men så här beskriver de denna manifestation i artikeln:

Uppmärksammar problemet

Tanken med manifestationen är i första hand att göra människor uppmärksamma på klimatförändringarna, inte att spara stora mängder energi under fem minuter.
  – Det är ett sätt få dem som oroar sig att visa att de stödjer åtgärder för att rädda klimatet. Sedan räddar man inte klimatet genom att stänga av ljus och värme, då handlar det mer om smarta teknologier. Men man visar att man är beredd att göra något och det är jättebra. Det behövs att alla hjälper till och visar att åtgärder behövs.

Kampanjen ”Låt planeten andas ut” ha spridits via internet från Frankrike till länder världen över.
  – Det är intressant att det har spridit sig så över internet. Det krävs många sådana initiativ för det är inte för sent att stoppa klimathotet. Vi kan förhindra de värsta effekterna av klimatförändringarna, säger Martina Krüger.

0

cicki T Belgien

1 feb 2007 kl. 17:40

ja här i Belgien har vi samma reaktion. Och man är överens om att effekten blir liten men det får folk att tänka till. Lågenergilampor är ett måste hemma speciellt med IKEA’s priser, hälften mot vanliga handeln där de fortfarande är svindyra och innebär en investering.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone