Vet inte om detta på riktigt, men jag tänker testa i alla fall:
Låt Planeten andas ut!
Den 1 februari 2007 mellan 19:55 - 20:00 är det tänkt att vi människor ska låta planeten andas ut ett ögonblick.
Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan 19:55-20:00 den 1 februari 2007. Därmed genomförs det första kollektiva försöket, av jordens befolkning, i att spara energi. Förslaget kommer av Planet Alliance - där en mängd miljöorganisationer ingår - och
sammanträffar med IPCCs utkommande rapport om klimatförändringar.
Mängder av människor i massor av länder har redan fått detta email och kommer att delta.
Och det ända Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus under 5 minuter (19:55 - 20:00 den 1 Feb).
Självklart kan du låta energin vara avstängd längre…
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning
och vår jord kommer att tacka oss…
M.V.Hälsningar
Din Planet
PS: Skicka vidare till dina vänner….så blir vi Flera…
Bra idé för att testa, men det ger väl knappast nån miljöeffekt med 5 minuter.
Lovar att stänga av datorn och släcka ljuset i möjligaste mån i morgon kl.19.55 då.
Annars brukar det vara svårt att slita sig från svampguiden så dax…
Kanske lite före så hinner jag ju med bussen 19.55 oxå! Eller stannar busstrafiken oxå då?
Nej, men det vore väl vettigt att spara dieselolja oxå när det nu ändå ska manifesteras.
jag visste inget om detta förrns på guiden men en kollega sa just att hon hört om nedsläckning av belysningen på eiffeltornet.
i paris alltså, vi har inget eiffeltorn i örebro heller…
något av det dummaste jag har hört. kommer ju inte att fungera om man samtidigt inte drar ner effekten på kol och oljeeldade kraftverk samtidigt, och det är ju lite svårt att göra i enbart 5 minuter !! och likaså på vattenkraft, kärnkraft och vindkraft. som bekant kan ju elektricitet inte lagras !!
gula, det har ingen effekt på utslöppen om man inte samtidigt drar ner på effekten på de drivgasutsläppande kraftverken och det kan man knappast inte göra på 5 minuter. gör i stället som jag ta på en tröja extra inomhus och acceptera att det ibland är 16-17 grader inomhus. har faktiskt inte tänt för värmen ännu denna vinter, men ok bor ju inte i norrland !
Nej jag förstår att det inte har nån större effekt på utsläppen men själva händelsen är ju som en stor happening, bara vetskapen om att massor av andra gör precis samma sak samtidigt; det tror jag inspirerar folk och ger en viss gemenskap, kanske lättare att agera i framtiden och så för det fram budskapet att vi gemensamt är färdiga att GÖRA något! Dessutom är vi ju förebilder för våra barn!
gula, det finns bättre sätt att vara förebild för sitt eller sina barn än att släcka allt i 5 minuter. min dotter på 7 har redan lärt sig att släcka när hon inte är i sitt rum eller efter att ha varit i badrummet, och glömmer hon det så säger hon genast, visst den globala uppvärmningen och översvämningar…
jag ser detta med 5 minuters nersläckning som ett fullständigt misslyckat jippo som får folk att tro att elektricitet kan lagras !
Så har vi ju alltid gjort, Per!! Man släcker alltid efter sig och har inget onödigt “on”. Jag tycker inte det är onödigt utan positivt; optimistiskt! Och trots att man inte kan lagra el så har vi ju sparat MASSOR om vi alla släcker ner i 5 minuter!! Man måste se det som en bra och positiv händelse i motsats till att inte göra något alls, nu kan man ju bidra med 5 minuter. Har du bra ideer så är dom välkomna, det är faktiskt inte lätt att hitta på nånting som känns meningsfullt!! Har ni mycket vindkraftverk där var du bor ? Är det inte blåsigt där??
gula, missförstå mig inte ! problemet är att man inte kan spara el, det enda man kan spara är på sin egen elräkning. för att det skall bli några miljöeffekter av 5 minutersstoppet måste produktionen ner, och man stoppar inte ett kraftverk för 5 minuter och kör för fullt igen efter det. jo här finns massor med vindkraftverk i danmark. förhållande till danmark är sverige ett fullständigt uland på vindkraft. men det beror ju på ett antal sosseregeringar i sverige som inte trott på vindkraften utan mer trott på återgång till stenåldern genom att vare sig vilja satsa på vindkraft eller kärnkraft !!
Per, jag menar inte “spara el” på det viset utan att det inte går åt nån el på dom 5 minuterna; förstår du hur jag menar? Vi flyttar liksom framåt 5 minuter, vi har sparat in 5 minuter!?? Den elen går inte att spara i ett batteri men vi har liksom fått 5 minuter till.
Och jag tycker också det är underligt att det inte satsats på vinkraft tidigare! Den är ju nästan gratis! Och så som det har blåst dom senaste åren så borde det ju vara en perfekt investering!!
Vi får vinka till varandra i mörkret Grethe!!!!
nej gula, man “flyttar” inte tiden 5 minuter framåt på det viset du tror ! man kan inte slöcka ner kapacitet i ett kraftverk enkom för 5 minuters lägre förbrukning.
och blåser det för mycket är det ett problem för vindkraften. vid för starka vindar måste vindkraftverken stoppas har jag läst. och blåser det “acceptabelt” mycket så blir det överproduktion i danmark som så säljs till utlandet för nästan inget ting. vindkraftägarna är dock garanterade ett visst pris och mellanskillnaden står danska elkonsumenter för och det har tydligen kostat oss några miljarder kronor under ett antal år !
Det är ju inte fråga om att SPARA el utan att INTE VÄRMA UPP VÅR JORD under 5 min! Här vill man visa att vi KAN avvara el som bidrar till den globala uppvärmingen! Det är inte fråga om att stänga av några kraftnerk utan en fråga om vad vi enskilda konsumenter kan göra gemensamt.
Så här skulle det kunna se ut om vi frotsätter att värma upp vår jord. Manhattan:
http://www.vanityfair.com/magazine/2006/12/yearinphotos_portfolio200612?slide=13
Självfallet fortätter alla att bidra på sina olika sätt att spara på miljön- som vanligt. Det här är bara ETT SÄTT TILL!
Jag är med!
Rätt täknt, Gula. Och varför vi ska anväda mindre el (i detta sammanhang) är för att minska uppvärmningen som västvärlden bidrar mest med. Se svt:s intervju http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=751038
jo visst skall vi spara energie, men det jag försöker förklara för döva öron är att det inte hjölper något om vi stänger dator och tv i 5 minuter. inte ett endakraftverk som kör med fossila bränslen kommer att dra ner på effekten för det. papacitetsutnyttjandet inom kraftindustrin styrs av sådant som dygnsrytmer, konjunkturer och temperaturer och inte av ett jippo som varar i 5 minuter. det är därför jag säger och hela tiden sagt att detta är något av det dummaste jag hört talas om.
En oplanerad avstängning ger ingen effekt så som vi önskar. Däremot kan det skada när man slår på igen.Strömmen går ju ut som vanligt. Nu är inte risken att det blir så stor effekt.Så många kommer nog inte att slå av så mycket.Det ligger tyvärr mycket i vad per d skriver.
Det är ju inte det som är iden, att det skulle bli effekt! Det är mera en manifestation och att el bolagen inte skulle trappa ned förstår jag också. Dom är ju bara intresserade av pengar och av att vi använder elen! Men känslan av att kunna göra nånting, för dom som deltar, tror jag är viktig, inte den “stora” sänkningen av el-förbrukningen under 5 minuter. Och vadå, skall vi alltid bara sitta på rumpan och säga äh, det lönar sig ändå inte, det blir inte bättre, det märks ändå ingenstans, och brassa på med alla el-apparater??? Jag tror att det behövs väckarklockor ibland!!
Och framför allt : det här är ju inte negativt iaf.!!
säkert inte många som släcker för tv i kväll i danmark 5 i 8 då det är avkast i semifinalen i vm handboll danmark polen kl 8 ......ss inte jag i alla fall !
och det är därför dylika manifestationer inte är till någon nytta gär faktiskt mer nytta än skada tror jag, nu går jag och tänder för en tv och släker radion i ren protest mot denna stollighet i dag !
jag håller helt med per d angående effekten av detta! det handlar inte om att spara utan att manifestera ett experiment!
det tror jag vi alla har fattat.
ska i alla fall stänga ner datorn kl. 17.00 idag så det blir god mariginal till 20.00!
Frågan är om jag sen orkar vänta med maten till efter 20.00…vi får se!
Åter igen på måndag så får vi se om det kommit några intressanta kommentarer kring detta!
gokväll svampvänner!
http://www.aftonbladet.se/vss/klimathotet/story/0, 2789, 989999, 00.html
jaja hela länken kom inte med men så här beskriver de denna manifestation i artikeln:
Uppmärksammar problemet
Tanken med manifestationen är i första hand att göra människor uppmärksamma på klimatförändringarna, inte att spara stora mängder energi under fem minuter.
– Det är ett sätt få dem som oroar sig att visa att de stödjer åtgärder för att rädda klimatet. Sedan räddar man inte klimatet genom att stänga av ljus och värme, då handlar det mer om smarta teknologier. Men man visar att man är beredd att göra något och det är jättebra. Det behövs att alla hjälper till och visar att åtgärder behövs.
Kampanjen ”Låt planeten andas ut” ha spridits via internet från Frankrike till länder världen över.
– Det är intressant att det har spridit sig så över internet. Det krävs många sådana initiativ för det är inte för sent att stoppa klimathotet. Vi kan förhindra de värsta effekterna av klimatförändringarna, säger Martina Krüger.
ja här i Belgien har vi samma reaktion. Och man är överens om att effekten blir liten men det får folk att tänka till. Lågenergilampor är ett måste hemma speciellt med IKEA’s priser, hälften mot vanliga handeln där de fortfarande är svindyra och innebär en investering.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.