0 244 visningar

11 svar

Dagens frågor..

gunhild

31 jan 2007 kl. 12:53

Är det vanligt att alticka växer på björk för det är väl en sån jag har på första bilden?
Den andra trodde jag var violticka, men jag tog hem och kollade undersidan och blir osäker, ser nästan ut som taggar platta sådana kan någon hjälpa mig bli säker?

0

Tina Nordberg

31 jan 2007 kl. 13:13

Kan det vara samma sort som jag har här. Gamla ex men det går kanske att se vad de föreställer ändå.

0

gunhild

31 jan 2007 kl. 13:17

så här såg tallen ut som violen växte på, lite dålig bild tagen med mobil och enhandsfattning.

0

Hans v E

31 jan 2007 kl. 13:29

De där skulle jag vilja kalla violtagging, men det vill nog inte Klas.

0

Irene A

31 jan 2007 kl. 14:09

Alticka är vanligast på al och hassel, men har hittats på en hel del andra trädslag också, även björk. Tinas svampar är inte altickor, troligen gamla björkmusslingar.

Violtagging brukar bl.a. kännas igen på de skivliknande radiära strimmorna i hymeniets ytterkant, så då har jag svårt att tänka mig att det kan vara något annat. Att den växte på tall är ytterligare ett plus.

Men som Klas har nämnt tidigare, är gränsdragningen mellan Trichaptum-arterna inte alltid självklar. Det sägs att man kan hitta mellanformer ibland, som är omöjliga att sätta ett exakt namn på. Mikroskopiskt är det egentligen bara längden på basidierna som skiljer dem åt. Själv har jag aldrig känt något behov av att undersöka det, eftersom de jag har sett alltid har varit tillräckligt distinkta att artbestämma ändå.

0

gunhild

31 jan 2007 kl. 16:32

Tack ska ni ha för era svar. Kul att jag också hittat denna så att trion blev fullständig. Bra beskrivning Irene, dom radiära strecken menar jag. Idag i mulet väder med snöblandat regn hittade jag både alticka på björk och violtagging på tall. Kul.

0

håller med

klas jaederfeldt

31 jan 2007 kl. 16:49

den frk, som ligger i mitten i övre raden, ser ut att ha rundade taggar, de andra har kanske inte så typiskt utseende. men Violmussling kan jag köpa

0

håller med

gunhild

31 jan 2007 kl. 17:39

det var ju bra klas och dom växte tillsammans, men jag såg också att dom varirede en del.

0

mussling eller tagging

gunhild

31 jan 2007 kl. 23:11

nu vet jag inte vad jag ska tro eller vem jag ska tro kanske får jag bestämma själv

0

mussling eller tagging

klas jaederfeldt

1 feb 2007 kl. 12:09

kalla den för violmussling du, någon gång kanske de som vet bättre än mej slår ihop dem till en art

0

tagging

klas jaederfeldt

1 feb 2007 kl. 12:11

skall inte skriva innan jag e vaken violtagging skall det vara

0

tagging klas

gunhild

1 feb 2007 kl. 14:20

Tack för det klas jag förstod nästan att du bara skrev fel i ditt första inlägg

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone