Är det vanligt att alticka växer på björk för det är väl en sån jag har på första bilden?
Den andra trodde jag var violticka, men jag tog hem och kollade undersidan och blir osäker, ser nästan ut som taggar platta sådana kan någon hjälpa mig bli säker?
Alticka är vanligast på al och hassel, men har hittats på en hel del andra trädslag också, även björk. Tinas svampar är inte altickor, troligen gamla björkmusslingar.
Violtagging brukar bl.a. kännas igen på de skivliknande radiära strimmorna i hymeniets ytterkant, så då har jag svårt att tänka mig att det kan vara något annat. Att den växte på tall är ytterligare ett plus.
Men som Klas har nämnt tidigare, är gränsdragningen mellan Trichaptum-arterna inte alltid självklar. Det sägs att man kan hitta mellanformer ibland, som är omöjliga att sätta ett exakt namn på. Mikroskopiskt är det egentligen bara längden på basidierna som skiljer dem åt. Själv har jag aldrig känt något behov av att undersöka det, eftersom de jag har sett alltid har varit tillräckligt distinkta att artbestämma ändå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.