0 2157 visningar

15 svar

Ljus röd-orange svamp på nedfallna kvistar

Johan

31 jan 2007 kl. 15:05

Hej,
Hittade en ljust röd-orange svamp på en nedfallen kvist av asp. Den bildar som ett “skinn” på kvisten. Någon som vet vad det kan vara. (Tyvärr har jag ingen bild)

mvh
Johan, Uppsala

0

kobran

31 jan 2007 kl. 15:24

kanske ett tvättäkta rödskinn då?

skämt åsido finns det ju ett släkte “skinn”.
annars brukar rödgula skålsvampar oxå växa på fallna grenar o dyl.

0

Irene A

1 feb 2007 kl. 08:44

Tätskinn är en vanlig art på lövved som kan stämma med beskrivningen:

http://people.zeelandnet.nl/lnoens/slides/Peniophora%20incarnata.htm
(det är svampen upptill på bilden)

0

Johan

1 feb 2007 kl. 22:10

Hej Irene och tack för svaret!

Den var dock inte fullt så “knallorange”. Det fanns också små upphöjningar i “skinnet”

Jag hittade ett annat “skinn” som var brunt (inte säker på vilket lövträd det var), kan detta vara “gråskinn”.

0

Irene A

2 feb 2007 kl. 08:06

Gråskinnets (Peniophora quercina) färg skulle jag inte beskriva som brun, så det tror jag inte riktigt.
Ett skinn med rödbrun till gråbrun matt yta, är kantöra (Hymenochaete tabacina)
http://grzyby.strefa.pl/Hymenochaete_tabacina.html
Det växer mest på hassel, hägg, sälg och viden, och är såpass vanligt att det kan vara en bra idé att lära sig känna igen det.
Men det är bara en av väldigt många bruna skinnsvampar.

0

gunhild

2 feb 2007 kl. 16:17

kantöra kan ju se lite olika ut beroende av klimat bl.a.
den första fuktig och frostig

0

Johan

3 feb 2007 kl. 20:26

Hej,

Tack för all hjälp!

Jag kollade lite på Internet och fann denna bild…

http://www.paddenstoel.nl/images/peniophora_aurantiaca_KFR_w.jpg

Den stämmer någorlunda. Är detta också tätskinn? Den ser inte ut som bilden som postades i tråden.

0

Johan

3 feb 2007 kl. 20:33

Den “chokladbruna” svampen stämmer rätt bra med den “platta svampen” i gunhilds “bild 2”. Den är helt resupinat och mer skrynklig.

0

Irene A

3 feb 2007 kl. 20:53

Peniophora aurantiaca
http://www.paddenstoel.nl/images/peniophora_aurantiaca_KFR_w.jpg

är en synonym till Peniophora eriksonii, altätskinn, som växer på döda algrenar. Det är snarlikt och närbesläktat med tätskinn, Peniophora incarnata.
Båda varierar i färg beroende på hur färska och fuktiga de är: Först starkt orange, men i takt med intorkning blir de blekare och tätskinnet mer åt det rosa hållet.

0

Johan

3 feb 2007 kl. 21:00

Jo, det är nog altätskinn.

Tack för hjälpen!

0

Irene A

3 feb 2007 kl. 21:15

Visst kan det ha varit altätskinn - om det var al det växte på.

0

Johan

5 feb 2007 kl. 19:48

Bilder

0

Johan

5 feb 2007 kl. 19:48

Fel, här kommer dom

0

Irene A

6 feb 2007 kl. 18:30

Jag håller nog en slant på det vanliga tätskinnet, Peniophora incarnata, på bild 1 i alla fall - oavsett vilket trädslag det sitter på.

Och på bild 2 verkar det troligt att det är kantöra som har växt på undersidan av grenen.

0

Johan

7 feb 2007 kl. 11:31

Tack för hjälpen Irene!

Att identifiera svampar var svårare än jag trodde. De vill ju inte se ut som bilderna i boken ;)

0

Irene A

7 feb 2007 kl. 16:59

Det som gör det svårt att försöka identifiera svampar är att det finns så många fler arter än de som man har avbildade i böckerna 8-) Och skinnsvampar är det speciellt ont om bilder på.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone