Livsmedelsverket har långa listor på vad man bör undvika att äta när man är gravid. Där finns allt från listeriaostar till tungmetallsfiskar, rått kött och sushi, lever (som innehåller för mycket A-vitamin) och självklart alkohol och tobak.
Ingenstans nämns något om svamp av någon sort (förutom kanske möglet på listeriaostarna… :-))
Nu undrar jag: är det någon här på svampguiden som känner till någon undersökning om svampätning och graviditeter? Det borde ju finnas risk för miljögifter och Tjernobylrester även där, för att inte tala om alla olika svampgifter som man kanske klarar av som vuxen, men som ett blivande barn inte mår så bra av?
Tja, vad gjorde mormor när hon var gravid? Man måste ju äta men om du är osäker så låt bli. När det gäller Tjernobyl så har man så vitt jag vet inga mätningar innan katastrofen och alltså inget att jämföra med. Däremot finns det en konstant kosmisk strålning norröver. När jag var gravid lyssnade jag på min kropp. Var jag sugen på Sushi så åt jag det, däremot gav blodig biff mig kväljningar. Dessutom rekommenderade min gynekolog två glas rödvin per dag.
Sunt förnuft är nog svaret.
Kan i och för sig tycka att livsmedelsverkets listor börjar bli väl långa med livsmedel som är olämpliga för gravida. MEN livsmedelsverket skriver själva om stenmurkla: http://www.slv.se/templates/SLV_Page____10675.aspx
Är det någon gång man ska undvika att äta stenmurkla så är det under graviditeten. Besvärande reproduktionsstörningar har påvisats hos honråttor vid måttliga mängder, motsvarande 25-40 g torkad murkla för en människa…
Har också lite svårt att förstå varför man nödvändigtvis måste äta stenmurkla, det finns så många andra goda matsvampar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.