0 1449 visningar

8 svar

gravida svampätare?

Cecilia

31 jan 2007 kl. 17:18

Livsmedelsverket har långa listor på vad man bör undvika att äta när man är gravid. Där finns allt från listeriaostar till tungmetallsfiskar, rått kött och sushi, lever (som innehåller för mycket A-vitamin) och självklart alkohol och tobak.

Ingenstans nämns något om svamp av någon sort (förutom kanske möglet på listeriaostarna… :-))

Nu undrar jag: är det någon här på svampguiden som känner till någon undersökning om svampätning och graviditeter? Det borde ju finnas risk för miljögifter och Tjernobylrester även där, för att inte tala om alla olika svampgifter som man kanske klarar av som vuxen, men som ett blivande barn inte mår så bra av?

0

cicki T Belgien

31 jan 2007 kl. 17:30

Tja, vad gjorde mormor när hon var gravid? Man måste ju äta men om du är osäker så låt bli. När det gäller Tjernobyl så har man så vitt jag vet inga mätningar innan katastrofen och alltså inget att jämföra med. Däremot finns det en konstant kosmisk strålning norröver. När jag var gravid lyssnade jag på min kropp. Var jag sugen på Sushi så åt jag det, däremot gav blodig biff mig kväljningar. Dessutom rekommenderade min gynekolog två glas rödvin per dag.
Sunt förnuft är nog svaret.

0

Cecilia

31 jan 2007 kl. 17:45

Håller definitivt med, lyssna på sig själv är det viktigaste. Är själv inte gravid nu, mammaledig nu, utan det var mest en fundering.

Det finns så många råd och rekommendationer, men ingenting om svampar!

0

Bo E

31 jan 2007 kl. 17:47

Kanske helt undvika svamp plockad i tätortsmiljö, den är jag själv redan restriktiv med, men har svårt atr motstå alla fräscha snöbollschampinjoner man kan springa på i parker och planteringar.
De skulle jag inte bjuda en gravid på.

0

Cecilia

31 jan 2007 kl. 17:52

Murklor då? Eller andra svampar som bör avkokas innan man använder dem?

0

Bo E

31 jan 2007 kl. 17:54

En regel borde väl vara att det som en stor stark människa är försiktig med bör helt undvikas om man är gravid.

Stenmurklor skulle jag inte frossa i, bara smaka nån gång per år, och inte bjuda en gravid på överhuvudtaget.

0

Helena A

31 jan 2007 kl. 18:22

Min sons synnerligen gravida flickvän har faktiskt ätit murkelsås här ett par gånger under graviditeten. Det är hon själv som önskat sej sån till maten. Om drygt en månad så kommer barnbarnet och förhoppningsvis har inte han/hon tagit skada av det.

0

Mattias Andersson

1 feb 2007 kl. 17:02

Kan i och för sig tycka att livsmedelsverkets listor börjar bli väl långa med livsmedel som är olämpliga för gravida. MEN livsmedelsverket skriver själva om stenmurkla: http://www.slv.se/templates/SLV_Page____10675.aspx

Är det någon gång man ska undvika att äta stenmurkla så är det under graviditeten. Besvärande reproduktionsstörningar har påvisats hos honråttor vid måttliga mängder, motsvarande 25-40 g torkad murkla för en människa…
Har också lite svårt att förstå varför man nödvändigtvis måste äta stenmurkla, det finns så många andra goda matsvampar.

0

Gula

1 feb 2007 kl. 17:26

Kanske för att den är en av dom läckraste som finns???!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone