Hittade nyligen en svampart i tre-fyra exemplar på murken stubbe av Poppel.
Den liknar Ostronmusslingen, men är som ung nästan helt vit, som äldre drar den åt en blekgulbrun nyans, men inte så mörk översida som på bilden i föregående inlägg.
Den stack upp ur stubben och liknade stora “hundöron”.
Finns det några farliga dubbelgångare eller är smakprov avgörande: mild smak betyder ätlig?
Det finns blek ostronmussling, ringmussling och - om Du bor i västsverige - öronmussling. Om den senares eventuella giftighet har det debatterats mycket den senaste tiden här på svampguiden. De två förstnämnda är väl i och för sig ätliga, men nuförtiden ej rekommenderade till föda, tror jag.
Blek ostronmussling låter ju troligt. Den liknar en vanlig ostronskivling men väldigt ljus. Som sagt det yngsta exemplaret nästan helt vitt, och uppstickande som ett “hundöra”, men jag befinner mig i Örebro stad, så det är ju inte västkusten.
Är Öronmusslingen helt okänd i dessa trakter?
Såg svamparna ut så här:
http://swefungi.se/PAGES_PZ/Pleurotus_pulmonarius.html
?
Vid DNA-analys av ostronmusslingar för några år sen i USA, upptäcktes att den bleka ostronmussling som växer där på asp är en egen art, och har fått namnet Pleurotus populinus.
Till utseendet skiljer den sig obetydligt från den som vanligtvis hittas på björk, men av dem jag har sett, tycker jag mig ana en lite gråare färgton och en tydligare fot hos den som växer på asp.
Apropå öronmussling, är den nog inte omöjlig att hitta i Örebrotrakten. Jag känner till fynd från Söderbärke och har själv sett den i Silvberg i Dalarna (Bergslagsområdet).
Såvitt jag kan se på Irenes bilder är det väldigt likt de svampar jag funnit på en gammal poppelstubbe i Örebro.
De är nästan helt vita och har en tydlig men neutral “svampdoft”. Smaken är ganska milt sötaktig, lite åt mandelhållet.
Vågar dock inte tillreda dessa svampar då jag inte är helt säker vad det är för art.
Ostronmusslingar är mycket fina matsvampar (bra mycket godare än rökslöjskivling enligt min mening), så det är synd att inte prova, när du nu verkar ha hittat sådana. Såvitt jag vet, finns det ingen risk att förväxla dem med något giftigt.
Frågetecknet med öronmusslingens eventuella giftighet kvarstår visserligen, men jag skulle inte oroa mig så mycket, åtminstone så länge jag inte är dialyspatient.
För övrigt växer öronmussling bara på barrträdsstubbar, oftast tall. Skulle man förväxla med någon av de andra som nämnts här som förväxlingsarter, t.ex. grönmussling, är de inte heller farliga att äta.
Både ostronmussling och öronmussling odlas och säljs runt om i världen som matsvampar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.