0 1141 visningar

7 svar

Ostronmussling?

Bo E-son

2 nov 2004 kl. 18:27

Hittade nyligen en svampart i tre-fyra exemplar på murken stubbe av Poppel.
Den liknar Ostronmusslingen, men är som ung nästan helt vit, som äldre drar den åt en blekgulbrun nyans, men inte så mörk översida som på bilden i föregående inlägg.
Den stack upp ur stubben och liknade stora “hundöron”.
Finns det några farliga dubbelgångare eller är smakprov avgörande: mild smak betyder ätlig?

0

Hans v. E.

2 nov 2004 kl. 19:13

Det finns blek ostronmussling, ringmussling och - om Du bor i västsverige - öronmussling. Om den senares eventuella giftighet har det debatterats mycket den senaste tiden här på svampguiden. De två förstnämnda är väl i och för sig ätliga, men nuförtiden ej rekommenderade till föda, tror jag.

0

Bo E-son

2 nov 2004 kl. 19:30

Blek ostronmussling låter ju troligt. Den liknar en vanlig ostronskivling men väldigt ljus. Som sagt det yngsta exemplaret nästan helt vitt, och uppstickande som ett “hundöra”, men jag befinner mig i Örebro stad, så det är ju inte västkusten.
Är Öronmusslingen helt okänd i dessa trakter?

0

Hans

2 nov 2004 kl. 19:39

Vet ej om öronmusslingen är funnen i Örebrotrakten.

0

Irene

3 nov 2004 kl. 08:42

Såg svamparna ut så här:
http://swefungi.se/PAGES_PZ/Pleurotus_pulmonarius.html
?

Vid DNA-analys av ostronmusslingar för några år sen i USA, upptäcktes att den bleka ostronmussling som växer där på asp är en egen art, och har fått namnet Pleurotus populinus.
Till utseendet skiljer den sig obetydligt från den som vanligtvis hittas på björk, men av dem jag har sett, tycker jag mig ana en lite gråare färgton och en tydligare fot hos den som växer på asp.

Apropå öronmussling, är den nog inte omöjlig att hitta i Örebrotrakten. Jag känner till fynd från Söderbärke och har själv sett den i Silvberg i Dalarna (Bergslagsområdet).

0

Bo E-son

3 nov 2004 kl. 15:56

Såvitt jag kan se på Irenes bilder är det väldigt likt de svampar jag funnit på en gammal poppelstubbe i Örebro.
De är nästan helt vita och har en tydlig men neutral “svampdoft”. Smaken är ganska milt sötaktig, lite åt mandelhållet.
Vågar dock inte tillreda dessa svampar då jag inte är helt säker vad det är för art.

0

Irene

4 nov 2004 kl. 08:32

Ostronmusslingar är mycket fina matsvampar (bra mycket godare än rökslöjskivling enligt min mening), så det är synd att inte prova, när du nu verkar ha hittat sådana. Såvitt jag vet, finns det ingen risk att förväxla dem med något giftigt.

Frågetecknet med öronmusslingens eventuella giftighet kvarstår visserligen, men jag skulle inte oroa mig så mycket, åtminstone så länge jag inte är dialyspatient.
För övrigt växer öronmussling bara på barrträdsstubbar, oftast tall. Skulle man förväxla med någon av de andra som nämnts här som förväxlingsarter, t.ex. grönmussling, är de inte heller farliga att äta.

Både ostronmussling och öronmussling odlas och säljs runt om i världen som matsvampar.

0

Bo E-son

9 nov 2004 kl. 17:19

De blev för gamla. Får väl ta för mig nästa år om de återkommer, nu vet jag ju vad det är för svampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone