verkar det som att jag fick en släng av i december (dagen innan min Danmarksresa). Värk i kroppen, hög feber och ont i rygg och buk (njurar). När jag läst på lite om detta virus, på nätet, är jag tämligen säker. Frågan återstår när jag kan ha dragit på mig detta. Jag hittar två alternativ. I svampplockartagen eller vid vedhantering. Inkubationstid 2-6 veckor. Men sedan blir man immun.
Tänk om jag fått viruset när jag plockat svamp i skogen. Det är ju inte helt otroligt.
En ny “fara” i skogen?!
(dock mest vanlig i norrland)
Här kan du läsa om sorkfebern i Västerbotten
http://www.vk.se/Article.jsp?article=98585
Tackar!
Ja, det är troligt att det är veden. Men jag har ju inte hanterat den själv, utan pappa och sonen har varit med också. Kanske bara jag som andas under tiden jag arbetar.. :)
Viruset tycks vara släkt med Ebola också.
Det värsta var faktiskt smärtan i rygg och mage. Ryggen värst. Jag kunde inte gå ordentligt.
Hu!
Nej, jag sökte aldrig hjälp då det gick över ganska snabbt.
Jag har ej heller kollat kreatinin-halten. Ska kolla med någon om det är möjligt att i efterhand se ifall det är sorkfeber man haft.
Kan ju vara bra att veta.
Kreatininhalten kan man nog be att få mätt i efterhand.
Tack Drabbad..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.