0 491 visningar

17 svar

Svart trumpetsvamp

Kristina i Lund

2 feb 2007 kl. 13:41

...har jag ätit för första gången idag! Mums! Jag köpte en så´n där färgglad påse med torkad svamp, som Bo E skrev om för lite sedan. Jag smörstekte den och gjorde omelett. Ska testa att göra pastasås en annan dag, skulle tro att svampsmaken framträder ännu mer då.

0

Nina H, Sthlm norr

2 feb 2007 kl. 17:26

Svart trumpet tycker jag är särdeles gott till fisk och skaldjur.
Prova torskrygg med sås av kräft-och hummerfond och lite kräftstjärtar.
Som på lyxkrog!
Lite enklare; pastasås med crabfish och trumpeter, hummerfond på flaska, en skvätt vitt vin och lite grädde.

0

Kristina i Lund

2 feb 2007 kl. 17:28

Mmm! Låter jättesmaskigt! Tack för tipsen!

0

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 17:34

Nä nu jäklar och jag som bara får pannkakor, fast det går ju att göra svampstuvning till, hmmm ska kolla frysen.

0

Kristina i Lund

13 feb 2007 kl. 12:25

Nu har jag testat pastasås med svart trumpetsvamp och skaldjursmix - det blev kanongott!

0

Susanne E

13 feb 2007 kl. 13:27

Å, så gott det lät, Kristina! Du kan lämna lite här när du åker förbi på fredag ;-D Jag är ju vansinnigt nyfiken på den svarta…

0

Kristina i Lund

13 feb 2007 kl. 13:37

Köp torkade i affären - helt ok! Jag har ju aldrig sett den i vilt tillstånd, så jag har inga “betänkligheter” mot att köpa.

0

cicki T Belgien

13 feb 2007 kl. 15:53

jag testade torkad Karl-Johan i fiskbullar med hummersås. Kalasgott!

0

Bo E

13 feb 2007 kl. 16:07

Tack för tipsen!
Har aldrig testat svart trumpetsvamp till fiskrätter faktiskt.
De torkade jag och smulade i sås till kötträtter.
Inte heller Karl-Johan, men inte förrän i år har jag ju upptäckt hur mycket läckrare (enligt min smak!) den blir av torkning. Då försvinner ju “fläsk-aromen” och den blir mycket bredare i sitt användningsområde tycker jag!

Jag sparar dessa tips nånstans i bakhuvudet till nästa säsong och hoppas finna dessa goda svampar i såpass mängd att det blir en del att torka.

0

Susanne Nö Skåne

15 feb 2007 kl. 19:18

Jag hittade massor av svart trumpetsvamp i fjor och gav bort massor.Har mycket torkat.Här är en av mina torkningar från i höstas.Jag brukar göra svamplasagne på den mycket gott!

0

cicki T Belgien

15 feb 2007 kl. 19:55

WAO! Kan du inte skicka lite sporer söderut

0

Svart trumpetsvamp, - Susanne Nö Skåne

Affe Nv Skåne

15 feb 2007 kl. 20:27

Skulle man kanske kunna tigga till sej en svamptur i höst med dej…
Eller varför inte samla några goa Skåningar och göra en gemensam tur.

0

Kristina i Lund

15 feb 2007 kl. 20:32

Bra idé, Affe! Kul med gemensam tur! Och grattis till “fångsten, Susanne.

0

Gula

15 feb 2007 kl. 21:20

Usch! Min vackra gula ansiktsfärg skiftar beslutsamt till giftgrön….

Jaja, grattis iaf.!!!

0

Susanne E

15 feb 2007 kl. 21:58

Haha, Gula! Ja, lite grön blev jag också (öppnade inte ens bilden för då blir jag definitvt giftgörn av avund jag med ;-)).

...som jag letar och aldrig hittar den svarta…men självklart Grattis, Susanne!!

Har du lagt ut receptet på lasangen under recept? Tänkte jag kunde prova med trattisar.

0

Svart trumpetsvamp,

Susanne E

15 feb 2007 kl. 22:00

Ursäkta, ursäkta!!!
Menar förstås TRATTKANTARELLER!

...lite trött här… ;-D

0

Svart trumpetsvamp,

Susanne Nö Skåne

15 feb 2007 kl. 23:35

Visst får ni följa med på svamptur.Jag har mycket svamp och kommer det bara regn till sensommar-höst så kommer de troget på samma ställen.
Jag har inget recept på lasagne direkt, finns i huvudet.Men jag fräser lök, lite vitlök och svamp sen på med mjöl och gör en god vit sås med önskad fetthalt.Varvar med plattor och ost överst.Brukar äta tomatsallad till passar bra.

0

Svart trumpetsvamp,

Susanne E

16 feb 2007 kl. 09:28

Tack Susanne! Det ska jag prova till helgen. Verkar lätt och gott!

Hälsningar,

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone