vad är det värsta ni råkat äta hemma eller på krogen?
Själv glömmer jag aldrig när mamma bställde in kalvmule i Frankrike. Hon visste vad hon gjorde, lär vara en delikatess men blotta åsynen av när hon högg in och näsborrarna i mulen skakade till fick både mig och min man att sluta äta våra omeletter.
Haha Messmör *blärk*!!!
Håller med!!!
MEN det är verkligen gott i sås till vilt, man får vara sparsam.
Mitt vidrgiaste var faktiskt en GRÅ paella i Toledo. Jag kallsvattades redan innan första tuggan ...sedan sprang jag!!!
Sedan ogillar jag en fiskrätt som jag tror heter svarta maja. Äggtoddy är också uräckligt, tycker jag!
I småskolan för ca 100 år sen blev vi tvingade att äta vidbränd välling, fy faaan så vidrigt, det har suttit i hela livet. Hade t.o.m. svårt för att ge mina ungar välling.
Nåt annat hemskt, som inte är nån rätt, men det var äckligt. Hotellägaren på vårt hotell i Turkiet skulle vara vänlig och bjuda på sängfösare varje kväll, hembränd Raki, tror att krukväxterna där dog ganska fort, för man fick ju smyga till dom rakin, då ingen såg.
Minns när jag var barn och mina föräldrar köpte en halv gris lagom till jul. Ett av dessa år fick min mamma för sig att hon skulle göra korvkaka! Som litet barn blev jag ganska glad (säg det barn som inte gillar korv!) men det gick snabbt övet! Huvaligen… en grå massa med lever och russin bland annat.
Det värsta jag någonsin smakat.
Fisksoppan på Kola utanför Kandalakscha.
Vid en rundresa på Kolahalvön blev vi bjudna av några ungdommar som på ett scoutläger. Egenhändigt fiskad liten vitfisk mört, löja mm, alltsammans lades i en emaljerad gul hink med grön rand upptill, potatis, lök och korngryn tillsattes, och vatten, inga kryddor, inget salt, fisken var orensad, hingen hängdes upp över en öppen eld, alltsammans fick koka och blanda sig med varandra till en simmig soppa, allt liknade hur diskvattnet ser ut efter en stor middag innan man tappar ut det.Inte så gott.
såväl grodlår som sniglar är ju delikatesser !! däremot kommer jag i håg första gången jag konfronterades med komage. har aldrig ätit det men såg en skylt på saluhallen i malmö där det stod att man hade komage till salu, stod länge och funderade på vad det “franska” ordet betydde på svenska innan jag förstod….......... annars tycker jag nog att lungmos är det som låter äckligast
Ha, per d, det här påminner mig om när jag skulle lösa ett korsord. Hade precis flyttat ner och tog till det franska uttalet på komage. “Kåmache”. Tja. Lungmos, ja är det inte pölsa? I Skottland kallar man det för Haggish och serverar med Whisky. (Fast inte speciellt gott).
Min man berättare om när han var i Burma, då tog de bilarver o ner i en morten o klatch klatch kleggades ihop med vitlök o chilli så åt man det med stickyrice blääää sa han om det….
själv kommer jag ihåg när jag var i grekland o käkade en sallad, där i låg små bebis bläckfiskar o tittatde upp med ögonen o alla armarna fyyy va äkligt syn…inte aptitligt…
Var på en liten, liten ö, föräldrana hade metat upp några abborrar , och farbror Verner skulle koka fisksoppa på dom, men tappade hela grytan i havsviken.
Han bara fiskade upp dom igen, med händerna, lade tillbaks allting i fiskgytan och kokade den återvunna fisken i grytan över öppen eld, fy för den lede hur den soppan smakade, blääää
Go kväll, den här gastronomiska tillställningen retar inte aptitlökarna precis. Det ena värre än det andra.Jag äter det mesta från sniglar till surströmming. Men stekt falukorv….......UÄÄÄÄÄÄÄH
med pulvermos. Korvkaka älskade min mor det som vi i finland kallar leverlåda. Gud må förlåta mig men, är det mat? Idag fick jag kebabpizza, som en väluppfostrad mamma åt jag upp allt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.