0 483 visningar

61 svar

oaptitliga rätter

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 17:39

vad är det värsta ni råkat äta hemma eller på krogen?
Själv glömmer jag aldrig när mamma bställde in kalvmule i Frankrike. Hon visste vad hon gjorde, lär vara en delikatess men blotta åsynen av när hon högg in och näsborrarna i mulen skakade till fick både mig och min man att sluta äta våra omeletter.

0

Charina

2 feb 2007 kl. 17:42

Råkat äta?!

Nädu, jag tar jäkligt noga reda på vad det är jag beställer! Ujuj, kalvmule *kaskadkräx

0

Lena M

2 feb 2007 kl. 17:45

Bortbjudna till släktingar fick jag som liten serverad ” tunga ” och brylepudding. Fy, vad hemskt !
Men jag har sett att många tycker att det är gott och idag kanske jag skulle tycka det ?
Ölsoppa var heller ingen höjdare.

0

Gunilla

2 feb 2007 kl. 17:46

Stuvad komage var läbbigt-blev bjuden av en tidigare granne från Chile-där gillar dem visst sånt!Men det gjorde inte jag-och samtidigt skulle man ju försöka vara artig å tacksam när man bjöds på middag!

0

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 17:47

ölsoppa med äggviteskumklimpar? Var en av min ryska farmors paradrätter, huuuuuuuuu. (Bra länk så här i bantartider)

0

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 17:49

ibland är det nog bäst att inte veta vad man äter. Fast jag tycker om både sniglar och grodlår…

0

Charina

2 feb 2007 kl. 17:55

O pölsa som e såå himla gott :)

0

Charina

2 feb 2007 kl. 18:27

Det äckligaste jag blivit
-tvingad- att äta var messmörmacka, fy faan…

Sägs att det ska vara fint att piffa upp viltsåsen med men fan trot.

0

Gula

2 feb 2007 kl. 18:32

Jag avskyr havregrynsgröt och dom flesta andra gröter med….

0

Helena A

2 feb 2007 kl. 18:36

Allt som har med fisk och skaldjur att göra plus inälvsmat.

0

oaptitliga rätter Charina

Eva K

2 feb 2007 kl. 19:02

Haha Messmör *blärk*!!!
Håller med!!!
MEN det är verkligen gott i sås till vilt, man får vara sparsam.

Mitt vidrgiaste var faktiskt en GRÅ paella i Toledo. Jag kallsvattades redan innan första tuggan ...sedan sprang jag!!!
Sedan ogillar jag en fiskrätt som jag tror heter svarta maja. Äggtoddy är också uräckligt, tycker jag!

0

oaptitliga rätter Charina

Maya K. I. Hörnefors

2 feb 2007 kl. 19:17

I småskolan för ca 100 år sen blev vi tvingade att äta vidbränd välling, fy faaan så vidrigt, det har suttit i hela livet. Hade t.o.m. svårt för att ge mina ungar välling.
Nåt annat hemskt, som inte är nån rätt, men det var äckligt. Hotellägaren på vårt hotell i Turkiet skulle vara vänlig och bjuda på sängfösare varje kväll, hembränd Raki, tror att krukväxterna där dog ganska fort, för man fick ju smyga till dom rakin, då ingen såg.

0

Karin Z, Västerås

2 feb 2007 kl. 19:24

Minns när jag var barn och mina föräldrar köpte en halv gris lagom till jul. Ett av dessa år fick min mamma för sig att hon skulle göra korvkaka! Som litet barn blev jag ganska glad (säg det barn som inte gillar korv!) men det gick snabbt övet! Huvaligen… en grå massa med lever och russin bland annat.
Det värsta jag någonsin smakat.

0

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 19:28

iiuusch!

0

Kristina i Lund

2 feb 2007 kl. 19:36

Jag ogillar pölsa, och har nå´t svagt minne av just korvkaka… Annars äter jag allt!!!!!

0

Charina

2 feb 2007 kl. 19:37

Välling e ett jävulens påfund *ryser*

0

Kristina i Lund

2 feb 2007 kl. 19:37

Kom just ihåg en fullständigt vidrig kebab på Ölands djurpark… Här i Lund finns världens (?) godaste kebab!

0

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 19:38

Kristina, även kalvmule och gettestiklar?

0

Alf Pallin

2 feb 2007 kl. 19:38

Fisksoppan på Kola utanför Kandalakscha.
Vid en rundresa på Kolahalvön blev vi bjudna av några ungdommar som på ett scoutläger. Egenhändigt fiskad liten vitfisk mört, löja mm, alltsammans lades i en emaljerad gul hink med grön rand upptill, potatis, lök och korngryn tillsattes, och vatten, inga kryddor, inget salt, fisken var orensad, hingen hängdes upp över en öppen eld, alltsammans fick koka och blanda sig med varandra till en simmig soppa, allt liknade hur diskvattnet ser ut efter en stor middag innan man tappar ut det.Inte så gott.

0

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 19:42

Ja Charina, håller med, välling är läbba! Min dotter tycker likadant. “Importerade” div välling från Sverige när hon gick på flaska. Totalvägran! Helmjölk skulle det vara! En riktig kalv!

0

Kristina i Lund

2 feb 2007 kl. 19:47

Cicki! Vad menar du med kalvmulen och det onämnbara…?

0

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 19:56

Kristina, tidigare i tråden så berättade jag om när mamma beställde in kalvmule, längre ner i tråden berättade jag om när pappa beställde in gettestiklar. Bägge rätter är delikatesser… HUVVA!

0

oaptitliga rätter cikci

per d

2 feb 2007 kl. 20:07

såväl grodlår som sniglar är ju delikatesser !! däremot kommer jag i håg första gången jag konfronterades med komage. har aldrig ätit det men såg en skylt på saluhallen i malmö där det stod att man hade komage till salu, stod länge och funderade på vad det “franska” ordet betydde på svenska innan jag förstod….......... annars tycker jag nog att lungmos är det som låter äckligast

0

oaptitliga rätter charina

per d

2 feb 2007 kl. 20:09

charina, messmör är ju otroligt gott, fettfattigt, nyttigt och en delikatess.

0

oaptitliga rätter cikci

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 20:14

Ha, per d, det här påminner mig om när jag skulle lösa ett korsord. Hade precis flyttat ner och tog till det franska uttalet på komage. “Kåmache”. Tja. Lungmos, ja är det inte pölsa? I Skottland kallar man det för Haggish och serverar med Whisky. (Fast inte speciellt gott).

0

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 20:16

gillar också messmör, sorry!

0

Charina

2 feb 2007 kl. 20:36

Hjälps inte om det är deli eller inte. Kan inte med det.
*URK*

Men jag älskar lever o pölsa!!

0

per d

2 feb 2007 kl. 21:05

visst charina, det finns inget som går uppmot stekt gåslever med ett glas d yquem. men pölsan får va för min del

0

oaptitliga rätter Cicki

Kristina i Lund

2 feb 2007 kl. 21:18

Alltså, jag har ju druckit lite vin, men din pappa och gettestiklar hittar jag inte i nå´t inlägg från dig!

0

oaptitliga rätter Cicki

Gula

2 feb 2007 kl. 21:29

Hade Cickis pappa gettestiklar???

0

oaptitliga rätter Cicki

Totte Gbg

2 feb 2007 kl. 21:42

hahaha ni e ju goa….

0

Totte Gbg

2 feb 2007 kl. 22:04

Min man berättare om när han var i Burma, då tog de bilarver o ner i en morten o klatch klatch kleggades ihop med vitlök o chilli så åt man det med stickyrice blääää sa han om det….

själv kommer jag ihåg när jag var i grekland o käkade en sallad, där i låg små bebis bläckfiskar o tittatde upp med ögonen o alla armarna fyyy va äkligt syn…inte aptitligt…

0

oaptitliga rätter Cicki

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 22:20

nej, då vore jag ju en halvget i varje fall!

0

Maya K. I. Hörnefors

2 feb 2007 kl. 22:22

Var på en liten, liten ö, föräldrana hade metat upp några abborrar , och farbror Verner skulle koka fisksoppa på dom, men tappade hela grytan i havsviken.
Han bara fiskade upp dom igen, med händerna, lade tillbaks allting i fiskgytan och kokade den återvunna fisken i grytan över öppen eld, fy för den lede hur den soppan smakade, blääää

0

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 22:27

Isch, usch!!!!

0

Birgitta D

2 feb 2007 kl. 22:56

Gillar inte gröt och välling, korvkaka eller pölsa annars är allt OK

0

Tina Nordberg

2 feb 2007 kl. 23:07

Go kväll, den här gastronomiska tillställningen retar inte aptitlökarna precis. Det ena värre än det andra.Jag äter det mesta från sniglar till surströmming. Men stekt falukorv….......UÄÄÄÄÄÄÄH
med pulvermos. Korvkaka älskade min mor det som vi i finland kallar leverlåda. Gud må förlåta mig men, är det mat? Idag fick jag kebabpizza, som en väluppfostrad mamma åt jag upp allt.

0

cicki T Belgien

3 feb 2007 kl. 00:02

och falukorv som är så gott

0

Maya K. I. Hörnefors

3 feb 2007 kl. 19:10

Leverlåda med skirat smör och lingonsylt, MMMMMM, så gott, falukorven kan jag göra korvstronanoff av eller gratinera den i ugn med tomat, lök och ost, gärna pot.mos till

0

Gröna

3 feb 2007 kl. 23:28

Min dotter tycker svamp smakar äckligt. Hon kräks nästan av konsistensen och tycker som min farmor: Sôpp äter bara kor på hösten, inte fôlk! Korna gick långt bort i skogen när det var sôpp-sesong.

0

Kristina i Lund

4 feb 2007 kl. 19:09

Vad äter hästarna då?

0

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 19:31

hö...

0

Kristina i Lund

4 feb 2007 kl. 19:34

Aha!

0

Gunilla

4 feb 2007 kl. 19:54

å havre

0

Gula

4 feb 2007 kl. 19:55

Å morötter…

0

Gunilla

4 feb 2007 kl. 19:55

å äpplen

0

Gula

4 feb 2007 kl. 19:57

å ibland penicillin….

0

Gunilla

4 feb 2007 kl. 20:02

å knäckebröd å betfor å mineraler å....

0

Gula

4 feb 2007 kl. 20:04

å sen är dom ganska runda om magen… :-)

0

Gunilla

4 feb 2007 kl. 20:10

mm.. en del i alla fall!

0

Gröna hallå

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 20:25

massa hästsnack, var är dina?

0

Gröna hallå

Gula

4 feb 2007 kl. 20:30

Gröna står nog och betar nånstans eller friserar hästsvansen….

0

Gröna här

Gröna

4 feb 2007 kl. 21:14

Hästen äter lök, för att då får den många barn och blir gammal o frisk.

0

Gröna här

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 21:16

min häst får ingen lök men är gammal och frisk!

0

Gröna här

Gula

4 feb 2007 kl. 21:19

Hahaa, det blir nog bäst att vi själva börjar proppa i oss lök så vi blir gamla och friska….

0

Gröna här

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 21:23

Håller med! Rå eller stekt?

0

Gröna här

Gula

4 feb 2007 kl. 21:35

Helst rå!! Stekt är lite för “slimey” för min smak…

0

Totte Gbg

4 feb 2007 kl. 21:51

Pippis häst drack inte den läsk ;) ???

0

Nina A

4 feb 2007 kl. 22:02

oaptitliga rätter:
blodpudding
surströmming
och brytbönor (haricort verz)

dessa rätter ger stora skälvan, och man skulle vara tvungen att muta mig med många miljoner för att få mig ens att smaka igen

*urk*

0

Gröna

4 feb 2007 kl. 22:07

Hur långt ska man gå för oaptitliga rätter ska bli ett I-landsproblem?? Blodpudding? Fårskalle? Svamp?

0

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 22:22

Förstår inte din fråga, blodpudding, fårskalle och svamp I-landsproblem?

0

Gröna

4 feb 2007 kl. 22:28

Att klaga på maten kan kallas ett I-landsproblem. De flesta har det så bra i den här delen världen och vänder man på det så....

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone