0 475 visningar

16 svar

INTE svamp, men blomma

Eva K

2 feb 2007 kl. 19:38

Finns här någon som vet vad denna blomma heter? Jag har inte en susning, men helt plötsligt fanns den i planteringen på baksidan..

0

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 19:43

En pion?

0

Kristina i Lund

2 feb 2007 kl. 19:44

Jag har sett den, men kommer inte på namnet. Men du har revande smultron, ser jag - världens bästa marktäckare!

0

Lena M

2 feb 2007 kl. 19:47

Samma här, total tomt i hjärnan fast jag har ett helt bestånd på gavelsidan av huset. Tacksamma blommor som sakta sprider sig, hållbara i vas och blommar på sensommaren. Det kanske klarnar !

0

Susanne E

2 feb 2007 kl. 19:52

Den heter Rudbeckia laciniata Goldball. Döpt efer Rudbeck himself!

0

Inte svamp, men blomma

Eva K

2 feb 2007 kl. 19:54

När jag flyttade hit blev jag sååå glad över smultronen. Såg hur dom blommade. (flyttade in 1 juli)
Lika sur blev jag när det inte kom några bär.. :)

Hoppas ni kommer på vad den gula heter. Stämmer att den blommar väldigt sent på hösten - och länge.

Jämte den växte den där liljan som jag pratade med Tina N om (min lilja blir orange/gul/röd-typ).

Det vore trevligt med besök av en botaniker som kan tala om för mig vad allt som växer på tomten heter.

0

INTE svamp, men blomma, Susanne E

Eva K

2 feb 2007 kl. 19:56

Vad du kan!!!
Tusen tack!!!
=)
Men… vem är Rudbeck?

0

Lena M

2 feb 2007 kl. 20:01

Nej , jag tror att den heter höstrudbekia.

0

Birgitta D

2 feb 2007 kl. 23:02

Jag tror på någon fibbla, höst eller sommar beroende på när du fann den. Sov gott i månskenet.

0

Gröna

2 feb 2007 kl. 23:05

Kanske häst-

0

Läs om Rudbeck

Nina H, Sthlm norr

2 feb 2007 kl. 23:05

här…
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Rudbeck_d.%C3%A4.

Röd rudbeckia har jag - echinea purpurea, medicinalväxt, och väldigt vacker den med.

0

Gula

2 feb 2007 kl. 23:29

Visst är det höstrudbeckian som Susanne E skrev!! Den ser ut att behöva lite omvårdnad, kanske gödsel för att bli riktigt praktfull! Kan bli väldigt hög om den trivs!!

0

Susanne E

2 feb 2007 kl. 23:33

Ja, någon fibbla är det inte. Kanske blev Birgitta förvillad av bilden. Ibland kan det vara svårt att uppfatta storleken. Men den här Rudbeckian kan bli 2 meter hög!
Eva K, om du vill veta mer om Olof Rudbeck d.ä. så kan du läsa här. Han var Linnés föregångare och var verksam i Uppsala. En stor man!
http://info.uu.se/fakta.nsf/sidor/rudbeck..id45.html

0

Gula

2 feb 2007 kl. 23:49

Susanne, rudbeckian har fått sitt namn efter Olof Rudbeck d.y. son till d.ä. Både far och son har satt djupa spår i universitätshistorian i Uppsala, tyvärr brann stora delar av deras arbete upp! Rudbeck d.y. kan man väl nästan kalla mecenat (åt Linne’) och det är säkert orsak till att han fått en så ståtlig blomma uppkallad efter sig!!

0

Susanne E

3 feb 2007 kl. 09:27

Ja, men visst är det så! Den YNGRE skulle det vara. Det var ju han som åkte till Lappland också (före Linné).
Här en ny länk till Eva så att det bli rätt. :-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Rudbeck_d.y.

...skrev tydligen psalmer ockås…

0

Karin Z, Västerås

3 feb 2007 kl. 12:25

http://linnaeus.nrm.se/flora/

Här kan du hitta mycket kul!

Rudbeckian är för övrigt en riktig gammal “mormorsväxt”. Fins ofta vid gamla torp.

0

Eva K - och ni andra på den här tråden

Karin Hedén

3 feb 2007 kl. 21:53

Hej Eva!
Det är en höstrudbeckia. Se här: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/rudbe/rudblac.html
Lättodlad, gammaldags blomma. Har den själv i trädgården 2m hög och svår att ta död på när den rotat sig på fel ställe.
Ni som pratar med varandra om allt möjlig - och till det hör ju frågan om rudbeckian som jag själv hakat på - det ÄR faktiskt litet tröttande att leta efter det svampanknutna bland alla inlägg. Jag förstår om det är trevligt men kan ni inte vara litet återhållsamma med era kommentarer så att de som har ont om tid kommer snabbare fram till det de letar efter. Ibland är rubriken till tråden tydlig med vad det handlar om - det är bra och underlättar så att man vet vad man kan hoppa över.
Ha det så bra! Nu ligger skridskoisarna!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone