Hittade till min glädje några svarta trumpetsvampar senast jag var i skogen som jag genast torkade. Men kom sedan på att jag inte har en aning om till vilken sorts matlagning dessa svampar passar. “All sorts” står det här på Svampguiden.
Har ni några bra tips på goda anrättningar man kan göra med svart trumpetsvamp, numera torkad? Alla recept motages tacksam
På den tiden jag hade lyckan att känna till ett ställe med dessa läckerheter lärde jag mig att de torkade svamparna kan pulvriseras och användas i såser till kött och vilt.
Äter man inte kött kan de säkert fungera som smaksättare till grönsaksrätter också. De var även fina att woka med grönsaker, men det har jag ej testat med torkade exemplar. Pröva att blötlägga dem och använda på samma sätt som kinesisk “black fungus”, det bör bli gott i wokpanna.
Har tipsat om detta när det gäller trattkantareller, men funkar ännu bättre för trumpetsvamp:
Tag en rejäl näve torkad trumpet, smula sönder den, lägg i en kastrull med vispgrädde (eller matlagningsgrädde). Låt stå på SVAG värme minst en timme (får ej koka). Smula ner lite ädelost, låt puttra tills det blir lagom tjockt. Blir jättegott!!
Det som är extra kul med svart trumpetsvamp är att det brukar finnas fler än man tror. Leta invid stenar och lyft på löv och gräs så dyker det ofta upp fler. Dessutom kommer de säkert tillbaks nästa år. Min plan för nyårsafton är en hjortstek med svart trumpetsvampssås. Gott nytt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.