Jag har blivit intresserad av violerna på barrträd. Vid en promenad i dag hittade jag en död stående tall på vilken det växte, nästan resupinat med en liten ljus kant, nånting lila med taggar, i samma område hittade jag violmussling. Kan det vara möjligt att alltihop var gamla violmusslingar? Dom här taggarna var spetsiga inte som jag hittat tidigare platta och flikiga. Tyvärr var batteriet slut i min mobil. Jag tänker gå dit i morgon med kameran och återkommer med bilder.
Här är fyndkartor av “violerna” som blev resultatet av ett inventeringsprojekt inom Ticksällskapet (1990-95). Fynduppgifterna av violtaggingen visar att den har en ganska markant sydlig utbredning, med glesa ströfynd i norr, men ökande igen norrut (och sammanfallande med violmusslingens).
Givetvis måste man ta med i beräkningen att inventeringsinsatserna är ojämnt fördelade över landet och att några fynd kan vara felbestämda, men utbredningsbilden ger mig ändå en känsla av att det är något lurt med de nordliga fynden. Eventuellt kan de vara en egen variant inom artgruppen, eller är det så att violtaggingen kan bilda hybrider - med violmussling i norr (och violticka i söder)?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.