0 835 visningar

6 svar

Ticka tagging eller mussling?

gunhild

3 feb 2007 kl. 13:16

Jag har blivit intresserad av violerna på barrträd. Vid en promenad i dag hittade jag en död stående tall på vilken det växte, nästan resupinat med en liten ljus kant, nånting lila med taggar, i samma område hittade jag violmussling. Kan det vara möjligt att alltihop var gamla violmusslingar? Dom här taggarna var spetsiga inte som jag hittat tidigare platta och flikiga. Tyvärr var batteriet slut i min mobil. Jag tänker gå dit i morgon med kameran och återkommer med bilder.

0

Alf Pallin

3 feb 2007 kl. 14:49

Hej Gundild, hoppas armen är bra. Dom här ticka tagg musslingarna hittade jag på granstubbe vid dagens promenad, är något liknande som du hittat.Fanns massor av liknande med vatiationer i färg på gran och tall.

0

gunhild

3 feb 2007 kl. 15:09

Det du har på bilden Alf är väl en violticka.

0

Alf Pallin

3 feb 2007 kl. 15:29

Jo nog är det violticka.

0

Irene A

3 feb 2007 kl. 15:46

Här är fyndkartor av “violerna” som blev resultatet av ett inventeringsprojekt inom Ticksällskapet (1990-95). Fynduppgifterna av violtaggingen visar att den har en ganska markant sydlig utbredning, med glesa ströfynd i norr, men ökande igen norrut (och sammanfallande med violmusslingens).
Givetvis måste man ta med i beräkningen att inventeringsinsatserna är ojämnt fördelade över landet och att några fynd kan vara felbestämda, men utbredningsbilden ger mig ändå en känsla av att det är något lurt med de nordliga fynden. Eventuellt kan de vara en egen variant inom artgruppen, eller är det så att violtaggingen kan bilda hybrider - med violmussling i norr (och violticka i söder)?

0

gunhild

3 feb 2007 kl. 19:09

Det här blir mer och mer spännande! Tack Irene för kartor och info.

0

Fler violer

gunhild

4 feb 2007 kl. 12:20

här kommer dagsfärska bilder från mitt violområde i tallskog med inslag av björk och al.
Jag hittade nåt annat spännande på samma ställe, se dagens fynd.
Har förresten ett underbart väder med sol och två minusgrader.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone