... ska man inte torka har jag hört. Har inte provat själv, men det sägs att de blir beska och otrevliga. Jag tänker inte chansa! Synd om det går åt skogen.
Har du ont om plats i frysen så kan du ju prova att konservera din svamp istället. Det fungerar jättebra.
Jag brukar inte torka kantareller just för att jag förstår att det inte blir bra…men…man kan faktiskt köpa torkade kantareller i butiken och jag vet att en del torkar så min fråga var främst…hur gör man sedan? jag inbillar mig att det inte går att blötlägga dem för de suger inte upp vatten och om de gör det så förblir de sega. Man kan ju pulverisera dem men jag tänkte att någon har något annat käckt tips?
Inlagda kantareller brukar vara jättegoda tycker jag men det kan ju bero på tycke och smak eller att det var en dålig inläggning. Min far som kom från baltikum lärde mig att tycka om detta. Där gör man det mycket. Man plockar då helst de allra minsta exemplaren av alla sorter och lägger in dem hela.
Om du vill lägga in kantareller ska du prova de som smakar kräftor som Bo R, brukar göra,
Enkelt saltlake och krondill eller dillfrön.
Ofta gör jag ungefär som vid sillinläggning och Vrierar med kryddor.
Eller marinad som till sallad med olja, vinäger lite socker vitlök och rosèpeppar.
Lycka till
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.