0 268 visningar

18 svar

Gissa torkad svamp!

Karin Z, Västerås

3 feb 2007 kl. 19:55

Hej alla!
Ni är så gräsligt duktiga på svamp i alla former så nu kommer en liten utmaning:
Vilka torkade svampar har vi här?

0

Birgitta F

3 feb 2007 kl. 20:10

oj så svårt

1 trattkantarell
2 Rödgul trumpet
3 ingen aning
4 ingen aning
5 Karl Johan
6 Blek taggsvamp

gissar jag

0

Alf Pallin

3 feb 2007 kl. 20:26

1, trattkantarell
2, rödgul trumpetsvamp
3, sillkremla
4, rynkad tofskivling
5, blek taggsvamp
6, karl johansvamp

0

Tony S

3 feb 2007 kl. 20:29

Jag tror som Alf, men 3:an kanske kan vara vinkremla istället.

0

Karin Z, Västerås

3 feb 2007 kl. 20:30

Bra! Jag tror du har växlat två av nuffrorna i bild två men det gör inget!
Bara två kvar. Bra matsvampar som kan finnas i rikliga mängder båda två.

0

Karin Z, Västerås

3 feb 2007 kl. 20:33

Oj nu var vi visst många på gång samtidigt! Alf och Tony har rätt båda: Blandade kremlor är det. Mest vin- och mandelkremla i blandningen.

Bra jobbat! Och så snabbt!

0

Karin Z

gunhild

4 feb 2007 kl. 09:57

Kul initiativ! Finns inte färsk så får man ta torkad. Såg förresten att min ICA- affär också sålde torkade kantareller.

0

torkade kantareller

Marit D

8 feb 2007 kl. 11:25

Hur bra är det egentligen att torka vanliga kantareller? inte sväller de väl upp när man lägger dem i blöt? vad är bäst att göra med dem? stöta till svamppulver eller?

0

torkade kantareller

Tina Nordberg

8 feb 2007 kl. 15:06

Du frågar vad som är bäst, då säger jag; äta dem färska stekta i smör. Inte torka. Gärna inlagda.

0

torkade kantareller

Bettan

8 feb 2007 kl. 15:16

Inlagda är inte goda, har smakat det en gång, lämnade allt kvar.

0

torkade kantareller

Tina Nordberg

8 feb 2007 kl. 15:22

Hur var de inlagda?

0

kantareller

Karin Z, Västerås

8 feb 2007 kl. 20:02

... ska man inte torka har jag hört. Har inte provat själv, men det sägs att de blir beska och otrevliga. Jag tänker inte chansa! Synd om det går åt skogen.
Har du ont om plats i frysen så kan du ju prova att konservera din svamp istället. Det fungerar jättebra.

0

kantareller

Marit

9 feb 2007 kl. 11:56

Jag brukar inte torka kantareller just för att jag förstår att det inte blir bra…men…man kan faktiskt köpa torkade kantareller i butiken och jag vet att en del torkar så min fråga var främst…hur gör man sedan? jag inbillar mig att det inte går att blötlägga dem för de suger inte upp vatten och om de gör det så förblir de sega. Man kan ju pulverisera dem men jag tänkte att någon har något annat käckt tips?

0

torkade kantareller

Marit D

9 feb 2007 kl. 11:59

Inlagda kantareller brukar vara jättegoda tycker jag men det kan ju bero på tycke och smak eller att det var en dålig inläggning. Min far som kom från baltikum lärde mig att tycka om detta. Där gör man det mycket. Man plockar då helst de allra minsta exemplaren av alla sorter och lägger in dem hela.

0

torkade kantareller

Bettan

9 feb 2007 kl. 12:05

Tina.
Vet ej hur inläggningen var. Det fanns på ett julbord jag var på. Har du någon bra inläggning?

0

torkade kantareller

Tina Nordberg

9 feb 2007 kl. 13:12

Om du vill lägga in kantareller ska du prova de som smakar kräftor som Bo R, brukar göra,
Enkelt saltlake och krondill eller dillfrön.
Ofta gör jag ungefär som vid sillinläggning och Vrierar med kryddor.
Eller marinad som till sallad med olja, vinäger lite socker vitlök och rosèpeppar.
Lycka till

0

torkade kantareller

Bettan

9 feb 2007 kl. 13:15

Låter kanon, ska pröva detta. Tack

0

Inläggning

Marit

9 feb 2007 kl. 13:35

Jag återkommer med inläggningen när senare. Sitter på jobbet nu så jag har inte tillgång till recepten, :-)

0

torkade kantareller

Birgitta D

9 feb 2007 kl. 22:22

Marinera som Tina säger. Jättegott och ju längre de får dra dessto godare blir det. Har lagt in kantareller, trattisar, taggsvamp och fårticka. Fungerar även på fryst svamp. Har nästan blivit beroende.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone