0 519 visningar

50 svar

Rovdjur.

Bo Reyer

4 feb 2007 kl. 08:59

Här i mellansverige pågår en förpestad debatt om våra rovdjur. Jag har mött lodjur på nära håll vid flera tilfällen de senaste åren, men ännu ingen varg, bara spår i Salatrakten. Det beteende vissa vargar visat tyder på inavel.
Det är hög tid att ta in nya fräscha gener österifrån. Det är bara att konstatera: Rovdjuren är här för att stanna. Det tråkiga med att man uttrycker sådana här åsikter är att man utsätts för anonyma telefonhot från vad jag tror är jägare. När man hotas till livet p.g.a. insändare i lokaltidningen är de närmast desperata. Dessa personer verkar vara oroliga för att inte få full frys!

0

Helena A

4 feb 2007 kl. 09:17

Av och till så stryker det lodjur förbi här. Hade förmånen att få se ett för flera år sen.
Men jägarna skriker högt på avskjutning.Än mer sen de kom på att det skett föryngringar. De kan ju missa att få skjuta ett rådjur eller så........
Varg dyker bara upp nån enstaka strövare.
Självklart ska vi ha en livskraftig rovdjursstam och kunna leva i samklang med den.

0

Tina Nordberg

4 feb 2007 kl. 09:59

I Kloten området utanför Kolsva finns varg, har vid flera tillfällen varit där och tittat på spår.Läste förra veckan att det lovats jakt på ett visst antal Lodjur i västmanlnd, glömt siffran.Bild från mitt besök i Kolmården i höstas.Ett minne för livet.

0

Susanne E, Dalarna

4 feb 2007 kl. 10:17

Här i Dalarna har vi både varg, björn, lo och järv. Här har också pågått mer eller mindre trevliga debatter om våra rovdjur.

Riksdagen har beslutat att vi ska ha ett första etappmål på minst 20 vargföryngringar per år i Sverige. Det motsvarar cirka 200 vargar. Av de 20 föryngringarna ska minst 2 vara i Dalarna.

Tyvärr fortsätter rovdjursmotståndarna att härja. Spårare och tjänstemän från länsstyrelsen har fått däcken sönderskurna när de har parkerat på skogsvägar vid inspektioner. Vägbommar har fällts ned så att de inte har tagit sig in, eller därifrån. Massor av mycket otrevliga hot-mail förekommer också till desamma.

Förra vintern såg jag lodjur två gånger. Och tänk vad lycklig jag blev av de mötena!

0

Alf Pallin

4 feb 2007 kl. 11:19

Oj Oj Tina vad FINT.

0

Helena A

4 feb 2007 kl. 11:27

Vid mitt ena besök hos vargarna i Kolmården berättade rovdjursskötaren följande historia….....
En grupp kommer och ska besöka vargarna. I gruppen finns en högljudd man som absolut inte tänker gå in till dessa vidriga djur. De borde utrotas helt frånjorden osv…...
Mannen i fråga var jägare och rovdjurshatare med stora bokstäver. Besöket hade han fått i present.
En timme hos vargarna innehåller ju förutom umgänget med de fantastiska djuren även otroligt mycket rovdjursinfo.
När timmen var slut gick ovan nämnda man ut från hägnet med tårarna rinnande.
Han hade fått insikt i hur vargen lever och kunde nu inte förstå hur han kunnat lägga så mycket energi på att hata så underbara djur!!!
Tänk om flera kunde ta det till sej.

0

Tina Nordberg

4 feb 2007 kl. 11:41

NI ska få ett par talande bilder till.

0

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 14:00

Tänk att få vara varg på Kolmården och bli gullad med hela dagarna!!!!

0

Varggulligull

Charina

4 feb 2007 kl. 17:19

för naturmuppar

Tänk er att denna jakthunden var er o var värderad till ca 65 000:—100 000:- pga jaktmeriter.Vad tyckte du då när du hittade den? Ihjälbiten av varg.

0

Varggulligull

Tina Nordberg

4 feb 2007 kl. 18:10

Jag blir naturligtvis hemskt ledsen.Och skulle ångra mig bittert att jag släppte hunden just där.Och förresten hur skulle jag veta, har svårt att sätta mig in i en jägares känslor.
Tror inte jag vill utrota rovdjuren ändå.

0

Varggulligull

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 18:17

ja du Charina, Som en naturmupp tycker jag att moder natur kan ha sin gång. Om min hund, oavsett ras och pris, blir ihjälbiten av en varg så var nog vargen hungrig. Eller?

0

Varggulligull

Helena A

4 feb 2007 kl. 18:17

Tragiskt när det händer men tänk på
att ett mycket större antal jakthundar dör av trafik eller vådaskott än av rovdjursangrepp.

0

Bo Reyer

4 feb 2007 kl. 18:30

Lösspringande hundar kan sätta mycket mer skräck i en skogsvandrare än vad en skygg varg eller ett lodjur kan åstadkomma. Jag vet av egen erfarenhet.

0

per d

4 feb 2007 kl. 18:59

håller med dig bo. vargen är ju hundens urfader och det som idag springer runt och skiter ner trottoarerna är ju inget annat än sönderavlade och totalt sinnesförvirrade rester från vargen !

0

Varggulligull

per d

4 feb 2007 kl. 19:04

charina ! så dyra hundar skall man väl inte vara så ansvarslös med att man låter dem spinga lösa i skogen ! vargen var ju där först och har väl ändå mest rätt till skogen !

0

Varggulligull

Charina

4 feb 2007 kl. 19:10

Vargen tar inte jakthundar för att den är hungrig.. Vargen tar sig revir där den finner lämpligt!

Vi släpper jakthunden på VÅR JAKTMARK! Som vi många gånger har betalt mycket pengar för.

0

Varggulligull

per d

4 feb 2007 kl. 19:13

charina lilla ! vargen struntar nog fullständigt i vad ni har betalt för både hund och jaktmark. den struntar i lagfarter och ser till sitt revir då den var på plats före lantmäteriverket !
och vargen har alltid rätt !!

0

Varggulligull

Charina

4 feb 2007 kl. 19:23

Svårt med svenskan?

““Vargen tar inte jakthundar för att den är hungrig.. Vargen tar sig revir där den finner lämpligt!”“

Det kan även vara där DU bor Per!!Men din pudel Putte!!
Vill du det?

0

Varggulligull

per d

4 feb 2007 kl. 19:26

charina ! jag har ingen pudel, och ingen hund överhuvudtaget ! jag kommer alltid att försvara vargen och har väldigt liten förståelse för de männskor som måste ha hund som potensförlängare ! skaffa dig en tamagotchi stället !

0

Varggulligull

Helena A

4 feb 2007 kl. 19:36

Tack Per D för dina kloka ord om
vargen.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Hundägare, landsbygdsbo och FÖR rovdjur

0

Varggulligull

per d

4 feb 2007 kl. 19:42

ojdå charina lilla som du tar i då ! tydligen så står det väldigt högt på din agenda att göra om naturen efter ditt eget välbefinnande !

0

Vargkramare

Lars

4 feb 2007 kl. 19:58

Jägare brukar kalla en del naturmuppar för Vargkramare. Jag vill nog då kalla jägarna för Frysboxkramare!
Konkurrens om tex rådjuren kan en del lyxgevärs-ägande jägare inte stå ut med. Nej, skaffa pilbåge och spjut ni jägare, så tycker jag att jakten blir mer jämställd i skogen!

0

Varggulligull

per d

4 feb 2007 kl. 20:03

faktiskt ganska komiskt när jägare ondgör sig över vargen i skogen. det dom själva slöpar med sig i skogen är ju en släkting till vargen. att vargen så överlever en kamp på lika villkor med en jakthund handlar ju bara om “survival for the fittest” ! sen må charina skrika ut sina könsord bäst hon vill över de halländska skogarna, undra måtte vargarna vad det är för någon ulv dom hör skräna !

0

Varggulligull

Helena A

4 feb 2007 kl. 20:12

Jag har vargkramare i min mailadress och använder det även som nick på ett par sidor.
Det väcker åsikter kan jag säja!
En hel del positiva (som tur är) men även många negativa tyvärr.
Men jag har ju kramat vargar och är
rovdjursförespråkare.

0

Rovdjur

Gula

4 feb 2007 kl. 20:25

Det är ju klart att jag måste lägga mig i här också....
Är inte Sverige ett ganska stort land?? Och hur många vargar finns det?? Försvinnande mängd skulle jag tro… Då tycker jag det är värre med björnarna som blir nästan “tama” och söker sig till bebyggelse och soptunnor och kan bli verkligt hotfulla!

0

Rovdjur

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 20:40

ujujuj Gula, nu måste jag också lägga mig i diskussionen! Och kommer väl att få lite skäll, skall, yl tillbaka… Om jag är så dum att jag släpper ut mina diamanter till jakthundar i skogen så får jag väl skylla mig själv. Vargen och lodjuret har sina jaktmarker, och såvitt jag vet inte attackerar i onödan. Är dom hungriga så ok, vi behöver alla äta. Håller mig till vallhundar, och skulle en varg få tag på en skulle jag vara mkt ledsen men ändå acceptera naturens gång.

0

Rovdjur

Kristina i Lund

4 feb 2007 kl. 21:19

Kunde inte sagt det bättre, Cicki!

0

Rovdjur

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 21:24

TACK!

0

Rovdjur

Susann

4 feb 2007 kl. 21:45

Gula ta en titt i en kartbok!! Jag har lärt mig att Sverige är ett ganska litet land. Sen vill jag säga till Tina N och alla andra att vargen i skogen inte är lika gullig och snäll som den ni kramar på Kolmården. Hoppas ni förstår det.

0

Rovdjur

Susann

4 feb 2007 kl. 21:50

Jag har både varg, lo och björn in på knuten. Men som jag sagt tidigare så är jag mest rädd för huggorm. Men jag låter aldrig mina barn eller min hund gå ensam. Det är väl ungefär som att bo i en storstad kan jag tänka mig fast där är det andra faror nämligen homosapiens.

0

Rovdjur

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 21:58

Susann, det beror på hur man ser det. Sverige är till ytan ett av de största länderna i Europa, dessutom ett av de mest minst befolkade. Så jag tror nog att du ska titta i din kartbok eller Googla lite. Och sen tror jag nog att alla med vett i huvet förstår att man inte ska krama vargarna i skogen!

0

Rovdjur

Gula

4 feb 2007 kl. 22:03

Man får nog inte tag på vargarna i skogen för en kram.. ;) Och jag anser att homo sapiens är den största faran överallt!!!

0

Rovdjur

per d

4 feb 2007 kl. 22:06

och glöm inte att staden rom finns tack vare några vargar !

0

Rovdjur

Tina Nordberg

4 feb 2007 kl. 22:07

Här snackas det om att krama eller inte krama varg i skogen.Vi är väl inte födda i farstun. För min del handlar det i första hand om att överhuvudtaget få SE mera än spår i snön av vilda vargar.
Man kan inte jämföra flaskfödda vargar med vilda.Man får se dem som ett surougat.

0

Rovdjur

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 22:20

Helt rätt Tina! Skulle det finnas varg runt knuten skulle jag hålla mina barn och vovvar inne. Men vargen behöver ju överleva. Och är helt säker på att mina Berner Senner skulle hugga hej vilt för att överleva om dom släpptes lösa utan foder.

0

Rovdjur

per d

4 feb 2007 kl. 22:22

he he cicki, bra kommentar ! vargen kan ju inte gå till ica och köpa 10 kg torrfoder !!

0

Rovdjur

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 22:26

inte mina vovvar heller, dom har inga kreditkort!

0

Rovdjur

Gula

4 feb 2007 kl. 22:27

Där kanske vi har lösningen på problemet! Börja utfodra vargen!!!

0

Rovdjur

cicki T Belgien

4 feb 2007 kl. 22:31

ja varför inte, vargen och lodjuret hör till naturen, eller hur? Med eller utan kreditkort.

0

Hoho!!

Susanne E

5 feb 2007 kl. 09:22

Blir ju alltid lite orolig när det dyker upp en namne. Speciellt när man inte har samma åsikter! (Kan en del blanda ihop Cicci och cicki T, så...)

Men jag skriver ALLTID “Susanne E”...ifall någon nu blev fundersam… :-)

0

Rovdjur

Tina Nordberg

7 feb 2007 kl. 09:46

Det står att läsa i vår lokaltidning Bbl/At om en jägare som ska anmäla sig som frivillig LO-jägare.Det är beviljat att få skjuta 5 Lodjur här i Västmanland.
Han påstår sig ha sett “vad Lon åstadkommer med ett Rådjur, när de leker o plågar ihjäl dem”. Säger vidare att det är bättre att han dödar Rådjuren med ett skott.PÅ frågan om inte naturen sköter det här själv, svarar han: -Vi sköter ju allt annat. Då ka vi inte jaga någor Rådjur heller då? Visst ska det finnas Lodjur men på samma villkor som andra djur.// slut citat
Är det vi som ska bestämma om naturens villkor?

0

Rovdjur

Gula

7 feb 2007 kl. 10:07

Ja man undrar ju verkligen hur dom tänker! I Norrtelje Tidning står det om vargarna i Dalsland. En inventering har konstaterat tio vargar i området. Det inbegriper också Halden i Norge. TIO stycken??? Och dom tycker att det är för mycket…

0

Rovdjur

Helena A

7 feb 2007 kl. 10:32

Jägare är fullblods egoister.
Allt vilt är deras tror de och rovdjuren tar ju ett o annat djur. Då får ju de blodtörstiga stackarna skjuta mindre.
Om människan aldrig lagt sej i så hade naturen skött balansen ypperligt istället för den snedfördelning som nu råder.
10 vargar är ju löjligt luite. Tänk på alla länder mindre än Sverige som har betydligt mycket mer varg än vi. De klarar det minsann utan problem.

0

Rovdjur

Eva K

7 feb 2007 kl. 10:44

Man kan väl inte generalisera sådär?!? Jag håller inte med om att jägare är fullblodsegoister. Men det finns sådana. Men det finns även jägare som har stor respekt för livet i skogen och vill bevara den naturliga balansen. Det finns jägare som har en mer spirituell inställning kring jakt och tackar för sig när de får lämna skogen med mat.

Krama vargar går nog bra när dom är tama, man kan krama lejon och pussa kobror också. Kanske går det med vilda med men det är nog farligt att vara så naiv. Håller helt klart med om att människan tagit sig för stor plats i naturen och FÖRSTÖRT!!! Men vi lär få sota för det också.

0

Rovdjur

Totte Gbg

7 feb 2007 kl. 10:46

jo men är inte det så att andra mindre länder som du pratar om är födda med vargen inpå knuten, vi har väl återinplanterat vår varg som var utdöd eller??? o då är vi ju inte vana att ha varg inpå husknuten….

0

Rovdjur

Gula

7 feb 2007 kl. 11:03

Gå in på Rovdjurscentret De fem stora , där finns mycket intressant att läsa!! Bl.a. att 1827-39 fälldes 6790 vargar varav 291 i Sthlms län!!!! Det ni!

0

Rovdjur

Helena A

7 feb 2007 kl. 11:12

Det var då stora vargutrotningen skedde i Sverige.
Sörmlands sista vargar sköts runt 1860 i de trakter där jag bor.
Självklart är det skillnad att krama de tama vargarna mot de i naturen. Men även de tama är VARGAR med alla dess instinkter och ett rovdjur.
Fördelen med dom och möjligheten att besöka dom är ju att förhoppningsvis så ökar förståelsen för våra rovdjur

0

Rovdjur

Totte Gbg

7 feb 2007 kl. 11:21

Om nu ett rovdjur varit i stort sett utrotat kan jag förstå alla som e arga över att de återinplanterar de igen…många verkar ju vilja ha vargen men ” inte här hos mig” det får jag inte ihop?

0

Rovdjur

Gula

7 feb 2007 kl. 11:31

Hit får dom gärna komma! Här finns redan lodjur och ibland irrar nån björn omkring ; jag tycker det finns plats för alla….

0

Susanne E

7 feb 2007 kl. 11:55

I Dalarna är läget så här

Halgån - minst 3 vargar
Lövsjön - minst 6 vargar
Ulriksberg - minst 7 vargar
Långsjön - minst 4 vargar
Siljansringen - minst 6 vargar
Amungen - minst 4 vargar
Voxna - minst 7 vargar
* I det gamla Leksandsreviret finns ett nytt revirmarkerande par. Reviret kallas nu Görsjön (2 vargar).
* I Våmådalen har också ett revirmarkerande par konstaterats: Förra året försvann tiken i paret, men ett nytt par har bildats (2 vargar).
* I Ryggenområdet öster om Falun har en varg spårats även i år.
* I Älvdalens kommun vid Trängslet har en varg spårats.
I dagsläget är det oklart om detta är stationära vargar.

Och så mycket som jag är ute i markerna! Tänk jag har aldrig sett varken varg eller spår!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone