ser ut till att även 2007 kan bli rekordvarmt ! verkar ju som kantarell och speciellt karl johan gillar värme ! och regnet skall nog komma det med!
http://ekstrabladet.dk/kloden/article268101.ece
Läste någonstans tidigt i höstas att 2007 kan bli ännu varmare än 2006 *pust*
Jag har iaf gjort mitt till för att mildra växthuseffekten. Har bytt bort min gamla häck (bil!) mot en splitt ny miljöbil som slukar hela 0, 37 vid landsvägskörning.
Nu kan man garva hela vägen till macken!
Har bara(?)2, 5 mil till stan (varberg)men jag åker aldrig dit om jag inte har ett vettigt ärende.
Ringde bilhandlaren o frågade när jag ska skriva på papperen.
“-När du har vägarna förbi.” fan jag har ju aldrig det!
Nu måste jag köra dit bara för att skriva på. Men ok, det är ju “ett vettigt ärende” så det får väj gå då..
vad man äter spelar också roll ! kyckling är tydligen inte bra, utan svenskt lamm är bäst ! men i hur många butiker finner man det ?? och tänk vilka marker som bara ligger där och väntar på att fåren och lammen kommer !!
i danmark är det mesta av lammköttet från new zeeland, färskt och billigt så det kommer väl med flyg ! och visst köper jag det ! ofta ! och det smakar inte kofta….. billigare än dansk ko och billigare ! ibland är världen märklig !
apropå kor så läste jag något tänkvärt av tore wretman i går. han konstaterade att kon är det enda djuret soom byter kön vid slakten, då blir kon till en oxe !
Hahahaaa, ja det är nog den billigaste “könsoperationen” som finns!!
Lammkött är gott men här är det svindyrt, skulle gärna köpa oftare annars. Och att det fraktas ända från NZ är ju otroligt dumt! När det finns massor av får här!! Vi har tex. två grannar inom 1km avstånd som har får!
Jag köper lamm privat för 35:-/kg. Köper även höns-ank- gås-ägg, nötkött och kalkon av lokala småbönder. Då vet jag att djuren har gått ute och mått bra!
Kan du inte hitta någon som föder upp lamm i närheten per? Det gäller att fråga runt och sedan handla regelbundet.
charina, nu har väl aldrig hotel gothia varit någon tummelplats för gourmeter ..??
sen är det väl så att kor i större utsträckning utfodras med olika typer av fabiksframställt foder i förhållande till lamm ?? eller ?? tidigare åt ju kor mest varandra i form av kadavermjöl och hur man då kan säga att kor är gått förstår jag inte ! jo klart smaken av ko förstärks ju….ss
jag menar att lamm tar smak av den föda de äter i det vilda. därför som vilt som rådjur.älg och ren också är överlägset det i stort sett fabriksframställda koköttet som egentligen borde bojkottas på alla plan tillsammans med griskött. men det sistnämnda blir nog inget problem att bli av med i takt med att sverige islamiseras mer och mer….!!
charina, ursäkta mig så mycket, gothia är nog ett utmärkt ställe med riktigt bra restauranger ! men jag blir alltså så upprörd när någon bara säger att jag tycker inte om lamm ! sa själv det samma tills jag var 25 år efter att ha blivit serverad får i kål någon gång !!
men alltså oavsett vad du säger charinaså är lamm något av det bästa som finns. och jag tycker innerligt synd om dig som tydligen fått det serverat på fel sätt ! finns inget som går upp mot en ungnstekt lammsteg spöckad med vitlöksklyfor och kryddad med salt peppar och massor med timjan och därtill en gräddig potatisgräting och lammskysås !! och inte att förglömma grön mynthagele !!!
vargen tycks älska lamm, och
njaeee, du ska väl inte åka till Belgien för att äta pölsa???? Kan nog fixa till lite lokal specialitet, musslor eller kastrerad tjurbiff med hemmagjorda frites t.ex. När vi nu ändå pratar mat, igen!, ett tips till alla på forumet som gillar vitlök. Stoppa några klyftor i en kruka, “blasten” som kommer upp är jättegod att använda istället för gräslök.
är jättegott i hemlagad ost som man gör busenlelt av filmjölk.
Hetta upp 1 l fil till ca 45-50 gr. inte varmare. Låt rinna av över natten i silduk. (Vasslan kan man baka matbröd på).
Blanda i osten 1 dl cremefraise salta efter smak.
Smaksätt med det du gillar: vitlöksblast, rosepeppar, pepparrot….....
Jag har inte haft tillgång till “världsvidanätet” på hela dan!!! Abstinens! Konståkningsträning (barnen alltså), fixa lunch, skjutsa till kalas, handla, läxläsning, fixa middag, diska…
Jag älskar kött, vitlök och SKALDJUR! Åt ungsstekt fläskfilé, klyftpotatis och vitlökssmör ikväll. Dock ingen svamp :-(
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.