0 394 visningar

9 svar

Skinnsvamp med taggar?

Alf Pallin

4 feb 2007 kl. 11:02

Den här lilla saken hittade jag i går på en murken rönnkvist, det var nästan bara själva barken kvar av kvisten svampen är 7 cm lång och 1 cm bred. Är det någon som vet vad det är för art?

Bild 2 närbild på taggarna.

0

gunhild

4 feb 2007 kl. 12:07

En liten plätt med piggar = piggplätt min gissning

0

Kristina i Lund

4 feb 2007 kl. 18:28

Ser nästan ut som larver…

0

Irene A

4 feb 2007 kl. 19:47

Min första tanke var också piggplätt, men om svampen bara är 1x7 cm, betyder det att taggarna är väldigt små och täta och bara upp till ca 1 mm långa. Då tror jag att det är något annat - kanske något av knotterskinnen (Hyphodontia)?

0

Till Irene

Alf Pallin

4 feb 2007 kl. 19:57

Det här vill jag ha till piggplätt, tycker dom är olika den andra lilla svampen. Det här är mycket mera plätt

0

Instämmer

Irene A

4 feb 2007 kl. 20:10

med piggplätt på de sista bilderna.

0

Knotterskinn

Alf Pallin

4 feb 2007 kl. 20:49

Då är det troligen ett knotterskinn jag hittat, hur skall jag få veta vilket, vem kan och vill hjälpa mig?

0

Knotterskinn

Irene A

5 feb 2007 kl. 18:42

För den som vill fördjupa sig i skinnsvampssläktet Hyphodontia, finns bestämningsnyckel och massor av info på den här sidan:
http://www.uni-tuebingen.de/uni/bbm/mycology/hyphodon.htm

Av de 55 arterna i listan, finns ungefär hälften hos oss.

Sidan innehåller inga bilder av själva svamparna, bara av mikrokaraktärer. Det är inte säkert att det ger så mycket med bilder av en rad snarlika svampar heller…

Bestämningsnyckelns första steg kräver att man har hittat och undersökt formen på sporerna och kunnat avgöra om hyferna har söljor eller inte, först därefter börjar den delas upp efter fruktkropparnas utseende. Att försöka göra artbestämningar av det här släktet utan mikroskop, är ingen bra idé, det blir nog mest gissningar då.

0

Knotterskinn

Alf Pallin

5 feb 2007 kl. 20:37

Irene tack för information, hur förvarar jag bäst svampen tills någon som kan kolla i mikroskop. Har den lilla kvisten med knotterskinnet hemma, tyckte den var intressant så den fick följa med.

0

Knotterskinn

Irene A

6 feb 2007 kl. 14:20

Låt kvisten med svampen på ligga luftigt tills den är riktigt torr. Lägg den sedan i ett kuvert. Lägg också i en lapp där du har angett fyndplats, datum och substrat. Blir det sedan aktuellt att skicka den (eller en del av den) någonstans för bestämning, måste den förpackas kläm- och skaksäkert.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone