Häromdagen var jag i skogen med min son.
På ett ställe hittade vi många stora bruna taggsvampar. Både hatten, foten och “taggarna” var bruna. Hatten på flertalet var ca 15-20cm i diameter. Vi bor i Stockholm. Har aldrig sett denna taggsvamp tidigare. Är den ätbar?
Hej, Katarina
Jag tror också att det var fjällig taggsvamp du hittade. Som väldig ung och liten ätbar (taggarna är fortfarande ljusbleka), i min svampbok har den 1 av tre möjliga stjärnor. Blir mycket snabbt mycket besk. Jag har aldrig ätit den, men känner någon som plockar den.
När hela svampen är brun har frosten varit framme, annars är svampen gråljus med mörkbruna fjäll på hatten.
Tittar gärna efter blek taggsvamp i mossan, de är fortfarande goda - jag bor i Uppsaka.
Om svampen växte tillsammans med gran var det säkert fjällig taggsvamp, Sarcodon imbricatus. Den är inte speciellt god och heller inte bra som färgsvamp.
Om den däremot växte med tall var det med största säkerhet motaggsvamp, Sarcodon squamosus. Den är jättegod. Prova att göra aromsmör och servera till t ex ungsstekt lax. Motaggsvampen är också en bra färgsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.