Har observerat att det ofta finns gott om älg i närheten av bra ställen för trattkantareller. I söndags satt jag länge på huk och plockade och när jag reste mig och gick vidare stod jag plötsligt öga mot öga med en ko med kalv. De var helt orädda, stod bara och glodde.
Vet någon om älgen äter svamp eller om den bara trivs i samma naturtyp som trattkantarellerna?
Har faktiskt aldrig kommit så nära en älg. Men de var inte alls hotfulla, bara iakttagande. De stod kvar och glodde efter mig när jag så småningom fortsatte därifrån.
Tack för svaret! Det har faktiskt slagit mig att trattkantareller i “älgmarker” ofta försvinner, och att det brukar se annorlunda ut om de plockats av oss tvåbenta. Vi lämnar ju t.ex. snigelangripna och gamla exemplar och ofta också lite “rens” på platsen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.