0 468 visningar

5 svar

Vilken svamp?

Theresa WQ

10 nov 2004 kl. 20:23

Trodde först att det var en trattkantarell, mörkbrun, med en tydlig tratt med hål i mitten, tunnköttig, mörbrun, smal och ihålig fot, men - med ljusgråa skivor. Kanske 10 cm stor, 3 cm över hatten.

0

Irene

10 nov 2004 kl. 20:32

Du har nog hittat trattnavling, Pseudoclitocybe cyathiformis. Det är en av de riktigt sena höstsvamparna.
En bild som visar det typiska utseendet finns här:

http://varganj.sbnet.hr/images/001026.jpg

0

Bo E-son

12 nov 2004 kl. 15:49

Har Trattnavlingen något matvärde?
Hittade tidigare i november en stor mängd av dessa svampar i beteshage.

Hittar den ej i databasen!
Nån som har information om den?

0

Irene

12 nov 2004 kl. 16:43

Enligt de uppgifter jag har kunnat hitta, är den inte giftig, men inte heller särskilt god. Den ska ha en speciell doft också, påminnande om bittermandel.

0

Bo E-son

12 nov 2004 kl. 17:30

Tack Irene!
Hittar jag några nu på senhösten ska jag provsmaka dem i matlagningen!
Smakproven jag tog på de råa svamparna var inte på något sätt obehagliga, doften ganska mild och angenäm.
Dock var det mycket svårt att hitta något om denna svamp i böckerna hemma.
Den finns ju inte heller i denna databas.
Alltid lär man sig nåt nytt på detta forum!

0

Irene

12 nov 2004 kl. 18:37

Om du provsmakar trattnavlingar vore det kul att få en rapport om resultatet!
Jag hoppas också att vintern håller sig borta ett tag till, det är fortfarande många oplockade trattisar kvar ute i markerna…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone