0 698 visningar

7 svar

Eva K

Maya K. I.

6 feb 2007 kl. 09:49

Jag har också vilda smultronplantor, som ger massor med bär varje år. En sommar plockade jag sammanlagt mer än 10 l. Jag har planterat dom likadant, som man gör med jordgubbsplantor, dom förökar ju sig själva jättesnabbt. Hade 13 plantor från början, som jag hade grävt upp på en ödetomt, nu är det säkert 1000 plantor.
Jättekul att kunna slösa med bären då man gör tårta t. ex. En kompis till mej klipper bort revorna, så hans växer i tuvor, han får också jättemycket.

0

Eva K

6 feb 2007 kl. 09:51

Men jag får inga bär alls på mina. Det är fejksmultron :´(
Jag ska byta bort dem mot riktiga tror jag. Jag vill ju ha ett överflöd av de röda bären!!

0

Kristina i Lund

6 feb 2007 kl. 10:33

De kan vara sterila. På ett ställe på Ölands alvar finns det mycket smultronplantor - men aldrig några bär. Vi har kommit fram till att de förmodligen är sterila!

0

Eva K

6 feb 2007 kl. 11:22

Jag antod att det är en prydnadsväxt, utan någon som helst nytta annat än att lura mig och täcka marken. :)

Snart är det murkeldags!
Om man nu gillar det..
(för att knyta an till svamp)

0

Tina Nordberg

6 feb 2007 kl. 12:37

Hej, vissa smultronarter är tvåbyggare de har antingen honplantor eller hanplantor. Har man bara ena sorten förblir den singel.Parksmultron hör dit. Jag har redan gjort misstaget.

De här är jättegoda, det gäller att ha båda könen

0

Tina Nordberg

6 feb 2007 kl. 12:43

P.S du får anlita en botanisk äktenskapsförmedlare.

0

Maya K. I.

6 feb 2007 kl. 14:20

Tina, den sorten har jag aldrig sett förut, mina ser exakt ut som vanliga jordgubbar, fast mindre förstås.

0

Eva K - Tina

Eva K

6 feb 2007 kl. 14:57

Botanisk äktenskapsförmedlare!!
I like the idea!!!
:)

Men, kan man inte bara köpa en hon- och hanplanta tro? Äh, skitsamma. Jag kan rycka upp dem och plantera riktiga :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone