0 165 visningar

7 svar

Trattkantareller

Ann-Marie i Nacka

11 nov 2004 kl. 16:03

Har inte haft möjlighet att plocka trattkantareller på hela 2 helger, så nu är jag nära abstinens. Men nu har jag tagit ledigt från jobbet i morgon och ska plocka hela dan och hoppas finna massor.
Nu undrar jag om jag ska torka dom eller frysa in dom?
Det sägs ju att när dom varit utsatt för frost ska man inte torka dom. Det har väl varit nån enstaka frostnatt på sistone (tror jag), men hur ska jag veta om dom trattisar jag hittar har kommit upp före eller efter frosten? Och inte vet jag exakt när det har varit frost heller.
Vad händer om jag torkar “frostad” svamp? Eller ska jag ta det säkra före det osäkra och frysa in?
Många frågor blev det men någon kanske har svaren.

0

Helena

11 nov 2004 kl. 18:39

Jag har faktiskt torkat även nu efter några frostnätter. Det brukar funka bra om de är “upptinade” när du plockar dom. Är de däremot frusna vid plockningen så bör du förvälla dom.
Lycka till för ännu är det gott om trattisar!!

0

Ona JZ

14 nov 2004 kl. 18:33

Jag plockade några liter frusna trattkantareller idag. Placerade ut dem på en ram med myggnät och ställde den ovanför ett element. Nu är de nästan torra, utan att någon har blivit svart eller förstörd. Så visst går det att torka frusna trattkantareller.

0

Ann-Marie

15 nov 2004 kl. 09:07

Tack för tipsen!
Jag hittade 20 liter som jag har torkat.

0

Josefina

18 nov 2004 kl. 22:19

Jag har inte haft några större problem med at torka trattisar som varit frusna. Är det kanske lättare att torka dom i svamptork så de inte blir svarta?

0

Irene

19 nov 2004 kl. 09:04

Min åsikt är att det inte är bättre att snabbtorka dem för att undvika att de blir svarta. Jag tycker tvärtom, att det är bra att svampar i dåligt skick avslöjar sig genom att svartna, så att man kan sortera bort dem under torkningen.
När man plockar frusna trattisar, är det svårare att avgöra om de är i bra skick, för då känner man inte när de har blivit mjuka och sladdriga. Sådana plockar man ju inte annars.

0

BirgittaF

19 nov 2004 kl. 10:35

Det klirrade fint i svampkorgen igår. Efter ett dygn på tidningar inomhus så verkar alla i fullgott skick bara att använda eller att fortsätta torkandet. Det går dessutom mycket snabbare att plocka de frysta =)

0

Irene

19 nov 2004 kl. 10:56

Nu har temperaturen varit neråt -20, utan snötäcke, så det känns som om det är kört för mer trattkantarellplockning för den här säsongen. Känner mig rätt nöjd ändå med lagret av torkade trattisar, trots att de kom igång så sent häruppe i år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone