Har inte haft möjlighet att plocka trattkantareller på hela 2 helger, så nu är jag nära abstinens. Men nu har jag tagit ledigt från jobbet i morgon och ska plocka hela dan och hoppas finna massor.
Nu undrar jag om jag ska torka dom eller frysa in dom?
Det sägs ju att när dom varit utsatt för frost ska man inte torka dom. Det har väl varit nån enstaka frostnatt på sistone (tror jag), men hur ska jag veta om dom trattisar jag hittar har kommit upp före eller efter frosten? Och inte vet jag exakt när det har varit frost heller.
Vad händer om jag torkar “frostad” svamp? Eller ska jag ta det säkra före det osäkra och frysa in?
Många frågor blev det men någon kanske har svaren.
Min åsikt är att det inte är bättre att snabbtorka dem för att undvika att de blir svarta. Jag tycker tvärtom, att det är bra att svampar i dåligt skick avslöjar sig genom att svartna, så att man kan sortera bort dem under torkningen.
När man plockar frusna trattisar, är det svårare att avgöra om de är i bra skick, för då känner man inte när de har blivit mjuka och sladdriga. Sådana plockar man ju inte annars.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.