Ser man på, det här satt jag och skrev, men Eva hann emellan innan jag postade det:
Den vita tickan på första bilden ser ut att växa på gran, och den vill jag hellre ha till bitterticka, Oligoporus stipticus.
Den är helt vit, vitare än den snövita tickan, och behåller dessutom den vita färgen. Snövit ticka växer på lövved, bara i sällsynta fall på barrved.
Taggsvampen på bild två är vanskligare, bl.a. är det svårt att bedöma hur stor den är. Mitt förslag är svartvit taggsvamp, Phellodon melaleucus, en art med ganska smala fötter och hattbredd på max 5-6 cm.
Blåticka är nog ganska säker om den sitter på en stubbe av gran (eller tall).
Tack Eva och Irene , jag skall kolla upp förslagen med Klas J tick cd som jag har, det är väl det att det tar sån tid att söka på den .
Som jag skrev, vad svårt det är att få ordning på bilderna. har lyckats att skapa mappar till de vanligaste släktena, men alla dessa udda. Dåliga foton och dubletter har åkt i papperskorgen.
Förhoppningsvis är jag lite bättre rustad för kommande säsong.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.