0 280 visningar

6 svar

Försöker att

Lena M

7 feb 2007 kl. 10:44

ordna mina svampbilder efter släkten men långt ifrån lätt och fortfarande har jag namnlösa. Här är tre tickor som vill få ett namn, två lite suddiga foton men kanske det går att artbestämma dem ändå.
Tack på förhand !

0

gunhild

7 feb 2007 kl. 13:23

Kul nu får vi gissa, den första nån vit ticka snövit tex
den andra nån taggsvamp tratt-taggsvamp tex
den tredje kanske en blåticka den enda ticka jag vet som är blå

0

Tina Nordberg

7 feb 2007 kl. 13:46

Ettan kan mycket vara Snövitticka, svårt att se.

Kanske Dofttaggsvamp på tvåan.

Blåticka tror jag åxå på .Fint ex

0

Lena M

7 feb 2007 kl. 14:59

Tack för svaren, nu har jag kollat och visst kan det vara snövit ticka och blåticka. Tvåan, dofttaggsvamp ( eller trattaggsvamp), hittar ingen bild där den är så mörk som på mitt foto.
Kan det vara den ändå ?

0

Eva

7 feb 2007 kl. 16:38

Försöker med en gissning
1 bitterticka
2 svartvit taggsvamp
3 blåticka

0

Irene A

7 feb 2007 kl. 16:49

Ser man på, det här satt jag och skrev, men Eva hann emellan innan jag postade det:

Den vita tickan på första bilden ser ut att växa på gran, och den vill jag hellre ha till bitterticka, Oligoporus stipticus.
Den är helt vit, vitare än den snövita tickan, och behåller dessutom den vita färgen. Snövit ticka växer på lövved, bara i sällsynta fall på barrved.

Taggsvampen på bild två är vanskligare, bl.a. är det svårt att bedöma hur stor den är. Mitt förslag är svartvit taggsvamp, Phellodon melaleucus, en art med ganska smala fötter och hattbredd på max 5-6 cm.

Blåticka är nog ganska säker om den sitter på en stubbe av gran (eller tall).

0

Lena M

7 feb 2007 kl. 17:17

Tack Eva och Irene , jag skall kolla upp förslagen med Klas J tick cd som jag har, det är väl det att det tar sån tid att söka på den .
Som jag skrev, vad svårt det är att få ordning på bilderna. har lyckats att skapa mappar till de vanligaste släktena, men alla dessa udda. Dåliga foton och dubletter har åkt i papperskorgen.
Förhoppningsvis är jag lite bättre rustad för kommande säsong.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone