Det beror alldeles på hur avancerad sådan du är ute efter.
Själv har jag en av märket Garmin, geko 201.
Nackdelen med den är väl att batterierna inte räcker så länge, extra sådana är bra att ha med, kostar runt tusenlappen.
Det finns flera funktioner på den som jag inte lärt mig utan det är att markera var jag lämnar bilen och efter avslutad skogsrunda, hitta tillbaka till den.
Du får säkert mera tips !
Ibland funderar jag på alla udda inlägg som dyker upp, är det personer som sitter och surfar och försöker att vara roliga ?
Inte för att det gör mig något , men nya, seriösa svampplockare kanske undra vad de hamnat.
Som t.e.x “amatören” som tipsade om bildbehandlingsprogram och fick ett konstigt svar.
Tänk på vad ni skriver, nytillkommna kanske inte förstår jargongen och att det inte är så farligt som det låter.
Svampguiden är fantastisk och jag hoppas att den så förblir för snart kommer en ny säsong. Tro`t om ni vill !
Om valet av GPS gäller enbart för att veta var man är, (och varför man är just här :), finns det många alternativ. Har själv “forskat” en del och slutsats är: välj en Garmin. Min forskning bestod i att gå in på respektive leverantörs hemsidor och bilda en uppfattning om bl.a. service både vad gäller uppgradering och support samt ev. service. Prisklass finns från tusenlappen och uppåt. Själv valdes en Quest som kan användas i skog och mark, bil, motorcykel båt m.m. Man får med bilkitt med CitySelect som även kan laddas in i din dator. Köper man till friluftskartan över den region som du mest är i, t.ex Götaland, får du en visuell karta med allt, 1:50 000. Har man båt går det även att uppgradera med båtsportskortet. En viktig detalj är batteri. Mycket viktigt!: Quest har inbyggt som klarar ca 20 timmars driftid. Naturligtvis är den vattentät. Allt har en prislapp. Quest ca. 5 700 kr, kolla med pricerunner, friluftskartan ca. 1 450 kr hos Misco. Och alla kartor kan installeras i din dator med allt vad detta innebär.
Vad som utmärker en bra och tillförligt gps är bl.a. att den är enkel att använda. Den som beskrevs i mitt förra inlägg är den typen att du slår på, och du vet var du befinner dig på kartan som visas i gps:ens fönster. När man börjar gå eller köra spårar den automatiskt din väg illustrerat i en riktig karta. Skall du gå tillbaka, följ spåret i fönstret eller, ge information till gps:en, då kan du välja på andra alternativ som t.ex. en kompassros. “Lätt som en svampplätt”:).
Hallå hjälp eller??? älskar att plocka svamp, är ute jämt och kollar läget (är från Gbg trakterna) hittar knappt hemma. Inget lokalsinne. Då införskaffades en Magella fattar inte hur den fungerar. Har haft tekniker “fricks” som har försökt sig på men inte lyckats. Så när jag letar svamp hänger jag upp “vimplar” i träden. Det är min Gps!!
Vad gött och höra att vi inte är ensama med lokalsinnet! Vi lovar, slå på gps:en den visar på en riktig karta var du befinner dig, gå, den spårar med punkter på kartbilden vart du går, gå fram, gå bak, gå sidledes, gå ....., allt syns i kartan. Följ sedan spåret tillbaka. Vi (?), :), har tack vare gps:en lärt oss den vanliga bilkartan när föraren vill ha hjälp med positionen!
è du go eller??? visst plockar jag ner dom om jag hittar dom. Det händer att jag inter hittar snittsnarna (hur stavas det???) heller jag har missat dom. Men idag la jag ju blodspår till hundarna och dom tog det klockrent, fast jag thyckte att dom gick lite fel, men dom hade rätt!! vonden låg på. Borde jag veta är ju utbildad instruktör!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.