0 417 visningar

23 svar

gps

Johan

8 feb 2007 kl. 16:09

Någon som kan tipsa om en bra gps?

0

Lena M

8 feb 2007 kl. 17:19

Det beror alldeles på hur avancerad sådan du är ute efter.
Själv har jag en av märket Garmin, geko 201.
Nackdelen med den är väl att batterierna inte räcker så länge, extra sådana är bra att ha med, kostar runt tusenlappen.
Det finns flera funktioner på den som jag inte lärt mig utan det är att markera var jag lämnar bilen och efter avslutad skogsrunda, hitta tillbaka till den.
Du får säkert mera tips !

0

glufs

8 feb 2007 kl. 17:52

Nä, men gips kan man gjuta med

0

Lena M

8 feb 2007 kl. 19:02

Ibland funderar jag på alla udda inlägg som dyker upp, är det personer som sitter och surfar och försöker att vara roliga ?
Inte för att det gör mig något , men nya, seriösa svampplockare kanske undra vad de hamnat.

Som t.e.x “amatören” som tipsade om bildbehandlingsprogram och fick ett konstigt svar.
Tänk på vad ni skriver, nytillkommna kanske inte förstår jargongen och att det inte är så farligt som det låter.
Svampguiden är fantastisk och jag hoppas att den så förblir för snart kommer en ny säsong. Tro`t om ni vill !

0

cicki T Belgien

8 feb 2007 kl. 19:31

ja Lena M, men dessa udda signaturer försvinner rätt fort, antingen är det nån som slänger dom i väggen eller också blir de totalt ignorerade.

0

Lena M

8 feb 2007 kl. 19:44

Ja förhoppningsvis! Vi ska inte låta dem förstöra detta fantastiska forum
som jag också hoppas återgår till svampprat när säsongen kommer.
Men under väntans tid är det kul att se på allehanda bilder av både blommor och djur och annat trevilgt.

0

Willy D

8 feb 2007 kl. 19:54

Om valet av GPS gäller enbart för att veta var man är, (och varför man är just här :), finns det många alternativ. Har själv “forskat” en del och slutsats är: välj en Garmin. Min forskning bestod i att gå in på respektive leverantörs hemsidor och bilda en uppfattning om bl.a. service både vad gäller uppgradering och support samt ev. service. Prisklass finns från tusenlappen och uppåt. Själv valdes en Quest som kan användas i skog och mark, bil, motorcykel båt m.m. Man får med bilkitt med CitySelect som även kan laddas in i din dator. Köper man till friluftskartan över den region som du mest är i, t.ex Götaland, får du en visuell karta med allt, 1:50 000. Har man båt går det även att uppgradera med båtsportskortet. En viktig detalj är batteri. Mycket viktigt!: Quest har inbyggt som klarar ca 20 timmars driftid. Naturligtvis är den vattentät. Allt har en prislapp. Quest ca. 5 700 kr, kolla med pricerunner, friluftskartan ca. 1 450 kr hos Misco. Och alla kartor kan installeras i din dator med allt vad detta innebär.

0

Lena M

8 feb 2007 kl. 19:59

OJ, begriper inte mycket v det du skriver, men jag är oteknisk.

0

Willy D

9 feb 2007 kl. 18:34

Vad som utmärker en bra och tillförligt gps är bl.a. att den är enkel att använda. Den som beskrevs i mitt förra inlägg är den typen att du slår på, och du vet var du befinner dig på kartan som visas i gps:ens fönster. När man börjar gå eller köra spårar den automatiskt din väg illustrerat i en riktig karta. Skall du gå tillbaka, följ spåret i fönstret eller, ge information till gps:en, då kan du välja på andra alternativ som t.ex. en kompassros. “Lätt som en svampplätt”:).

0

Bettan

9 feb 2007 kl. 18:46

Hallå hjälp eller??? älskar att plocka svamp, är ute jämt och kollar läget (är från Gbg trakterna) hittar knappt hemma. Inget lokalsinne. Då införskaffades en Magella fattar inte hur den fungerar. Har haft tekniker “fricks” som har försökt sig på men inte lyckats. Så när jag letar svamp hänger jag upp “vimplar” i träden. Det är min Gps!!

0

cicki T Belgien

9 feb 2007 kl. 18:58

hoppas du plockar ner dom efter dig ;)))

0

Willy D

9 feb 2007 kl. 19:06

Vad gött och höra att vi inte är ensama med lokalsinnet! Vi lovar, slå på gps:en den visar på en riktig karta var du befinner dig, gå, den spårar med punkter på kartbilden vart du går, gå fram, gå bak, gå sidledes, gå ....., allt syns i kartan. Följ sedan spåret tillbaka. Vi (?), :), har tack vare gps:en lärt oss den vanliga bilkartan när föraren vill ha hjälp med positionen!

0

Bettan

9 feb 2007 kl. 19:23

è du go eller??? visst plockar jag ner dom om jag hittar dom. Det händer att jag inter hittar snittsnarna (hur stavas det???) heller jag har missat dom. Men idag la jag ju blodspår till hundarna och dom tog det klockrent, fast jag thyckte att dom gick lite fel, men dom hade rätt!! vonden låg på. Borde jag veta är ju utbildad instruktör!!!

0

cicki T Belgien

9 feb 2007 kl. 19:27

vad har du för hundar Bettan?

0

Bettan

9 feb 2007 kl. 19:29

Jag har 2 st Golden retriver och en Iskandshäst

0

Charina

9 feb 2007 kl. 19:36

Spårar islänningen? *L*

0

cicki T Belgien

9 feb 2007 kl. 19:36

förstår precis, vår kuse (nån sorts blanding av fjording och annat) tror också hon är hund och följer med lös.Hon är den bästa gps:en, behöver inga batterier och hittar alltid hem. Mina Berner larvar sig bara.

0

Gula

9 feb 2007 kl. 19:39

ja islänningar är ganska duktiga…. ;)

0

cicki T Belgien

9 feb 2007 kl. 19:48

starka och arbetsvilliga ;)

0

handikapp

Bo Johnsson

10 feb 2007 kl. 16:32

jag tycker Magellan är bra och lätt att använda!(tipsad själv på forumet)och kostade 1000:- på net on net, guld värd när jag är i svampskogen eftersom att jag är medfödd med dåligt lokalsinne!(vilket är ett svårt handikapp som inte många kan förstå)

0

handikapp

Bo Johnsson

10 feb 2007 kl. 16:38

Och 2 helt “vanliga” batterier so varar länge!

0

handikapp

Bo Johnsson

10 feb 2007 kl. 16:47

och eftersom ingen känner mej!(jag skäms)kan jag berätta att innan jag köpte gps satte jag en tuss vitt papper här och var strategiskt längs promenaden i skogen och samla ihop tussarna på återvägen!

0

handikapp

cicki T Belgien

10 feb 2007 kl. 17:04

inget att skämmas för Bo, du känner väl till det gamla knepet med ett garnnystan fast det snärjar nog in sig för mycket i skogen. Och själv har jag en svägerska som påstår sig kunna gå vilse i en telefonkiosk!

0

handikapp

Lena M

10 feb 2007 kl. 17:56

ha, ha.
När jag var nyhitflyttad för siså där tjugofem år sedan och inte kände skogarna häromkring så knöt jag röda plastband på grenarna. Hem kom jag på något underligt vis men jag hittade aldrig banden när jag skulle tillbaka. Det gick bra ändå.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone