Hur ska jag gå till väga för att försöka stoppa avverkning av en riktigt gammalskog, som angränsar min skogsmark?alla svamparter som tar många många år på sig att utvecklas försvinner.Det måste finnas många som råkat ut för samma problem och vet hur man går tillväga, Tacksam för svar.(När skogsbolagen är i farten vet man att det handlar om att skövla )
Hur man bäst går tillväga för att försöka stoppa en avverkning beror bl.a. på vem markägaren är.
Om marken tillhör något av de stora skogsbolagen, så ska man kontakta dem direkt.
Om marken är privatägd, ska man kontakta Skogsvårdsstyrelsen, som ska ha kontroll på vad som avverkas.
Be att få tala med den som är naturvårdsansvarig för området, och fråga om det har gjorts någon inventering av skogen. Om du vet att det finns rödlistade arter eller andra indikatorarter där, ska du tala om det.
För att inte bli nonchalerad och överkörd i det läget, och om du känner dig osäker på vilket “gammelskogsvärde” skogsområdet egentligen har, är det en bra idé att först vända sig till den lokala naturskyddsföreningen som kan rycka ut och stötta med inventering, och hjälpa till att driva frågan, ifall de gör bedömningen att skogen bör skyddas.
Var någonstans i landet finns den här skogen? Det är uppenbart svårare att få gehör för att skydda skog i Norrland än det är längre söderut..
Handen på hjärtat, alla svampletare - visst bär det emot att berätta för andra om sina finaste svampskogar..
Men det är inte genom att hemlighålla dem, som de undgår avverkning, tvärtom.
Alla som har kännedom om fina, artrika skogsområden, bör anmäla dem, åtminstone till skogsnätverket inom Naturskyddsföreningen. Då finns chansen att en viss hänsyn kan tas till naturvärdena i skogen.
Här kan man hitta länkar till de lokala kretsarna, och vidare till kontaktpersoner och telefonnummer:
http://snf.se
När skogsmaskinerna står på plats - ja, då är det för sent!
Jag håller tummarna, Britt-mari!
Jag tror du kan ha nytta av den här länken:
http://jamtlandharjedalen.snf.se
Detta är nog inte bara ett svamproblem utan som jag ser det ett större miljöproblem.
Där jag bor (i Norrtäljetrakten) har under de senaste 4-5 åren stora skogsarealer försvunnit “i smyg”. Säkert minst lika mycket som på 20 år tidigare. Enligt uppgift beror det på bra virkespriser just nu, men om virkespriserna fortsätter att vara bra, vad händer då? Jag tycker att detta är ett allt för lite uppmärksammat problem. Hur skall man bära sig åt för att uppmärksamma detta?
Jag kan bara instämma i vad Hanna skriver.
Kanske det är just på grund av den ökade efterfrågan på virke, som skogsbrukets metoder har blivit allt mer hänsynslösa - t.ex. att man numera avverkar året runt på alla typer av marker.
Men nya, “mjukare” och luddigare skrivningar i skogsvårdslagen (den handlar om att “undvika” skador, och att “vara försiktig”) bidrar också till att skogsbruket kan bedrivas utan hänsyn, eftersom det inte finns någon lagtext som talar om hur bristande hänsyn ska kunna beivras.
Halmstrået som dessutom alltid är användbart, är att “kraven på hänsyn inte får försvåra pågående markanvändning”...
Så länge lagen är så uddlös, kan man inte räkna med att det tas någon hänsyn i skogsbruket heller.
Lite kan det kanske hjälpa att tipsa tidningarna och skriva insändare om skogsbolag och avverkningsföretag som visat dålig hänsyn, men ensam är inte stark i det här fallet. Man bör även kontakta Naturskyddsföreningens skogsnätverk, både när det gäller skogsområden som man anser behöver undantas från avverkning, och när man har upptäckt skyddsvärda områden som har skövlats.
Hej igen, det är det rkaste företaget i sverige som ska göra en slut avverkning(kyrkan)skogsvådsstyrelsen har inte gjort någon inventering, enbart skrivit under avverkningen.Kyrkan har nämligen egen skogspersonal?som gör inventeringar.Jag har kontaktat en lokaltidning samt naturvårdsverket.Har du någon mail adress så kan jag skriva där istället .Min mail honeychips@telia.com
Hej Britt-mari!
Det stämmer nog att kyrkan ska ha egna naturvårdsansvariga inom sin skogsförvaltning, precis som skogsbolagen, och då har inte skogsvårdsstyrelsen ansvaret där.
Om området är stort nog för att kunna komma ifråga som naturreservat, är det länsstyrelsen som ska behandla det.
Skogsnätverket i Jämtland/Härjedalen är relativt nybildat, så det borde vara ganska alert.
Jag vet inte hur den fungerar, men du kan ju alltid testa deras tipstelefon: 0751-582200.
Eva, du kan väl berätta mer om dina erfarenheter av vildsvin. Jag tror att jag skulle bli ganska nervös om jag mötte någon stor galt eller sugga ute i skogen…
Jag har aldrig sett en vildsvinshärjad skog heller, så jag sökte information på webben, och fann en studie från Halland där man konstaterade att vildsvinens markberedning hade en positiv inverkan på spridning av kärlväxter och skogsföryngring, men någon utvärdering av deras påverkan på övrig flora och fauna kunde jag inte hitta.
Fast jag tvivlar på att vildsvinen är skadligare för den biologiska mångfalden än avverkning av gammelskogar.
Jag blir så himla ledsen av att se dessa maskinplanterade tallar och granar med jämna mellanrum. (Bor i Jämtland)
Det är tragiskt att de inte sparar vår vackra gammla skog! Jag vill kunna vandra i en tätvuxen skog med stora gammla träd och drömma mig bort. En plats där man kan få lite frid borde vi ha kvar! En plats där vi lajvintresserade kan leka!! Barn vill inte leva i den industri- och bostadsvärlden vi lever i!
Jag blir verkligen jätteledsen av tanken på vart vår värld är på väg. Om skövling av skog och rengskog fortsätter så här kommer skogen vara skövlad inom 100 år. Vi kommer döda hela jorden. Så idiotiska är vi människor.
Du har rätt Irene, ensam är inte stark i det här fallet.
Det vore ju jättebra om folk verkligen kunde ta tag i problemet. Skicka insändare, ta kontakt med föreningar som verkligen kan förändra!!! Nu med en samma!
Om vi fortsätter med denna skövling kommer jorden vara utrotad inom cirka hundra år. Jag anser detta som ett verkligt problem och vill gärna göra något åt det! Men jag vet inte hur jag ska ta mig till, jag är bara 16 och har ingen aning om vem man kontaktar eller hur man gör. Jag vill verkligen att folk tar till sig detta och har det där bak i huvudet i alla fall. Så kanske vi kan göra en skillnad någon dag.
Hej Anna!
Jag läste någonstans att just Jämtland har varit speciellt utsatt för stora och hänsynslösa skogsavverkningar de senaste åren.
Det kanske är därför skogsnätverket där har satt fart med sina aktiviteter.
http://jamtlandharjedalen.snf.se
Är man 16 år har man kanske inte så lätt att själv ta sig till inventeringsträffar långt ute i skogarna, men gå in på hemsidan och läs nyhetsbreven, så hittar du säkert någon att kontakta som kan ge dig tips om vad du kan göra.
Man behöver inte vara expert för att vara med på skogsexkursioner (det är det ingen som har varit ifrån början), utan man lär sig under tiden.
Något som alla kan göra, som känner till fina gammelskogar och vill att de bevaras, är att informera om dem just till skogsgrupperna i sina respektive län.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.