0 376 visningar

57 svar

böcker

cicki T Belgien

10 feb 2007 kl. 19:24

Ny tråd, Charina kan du berätta mer om Hinsehäxan? Slukar allt i bokväg

0

Charina

10 feb 2007 kl. 19:41

Hinsehäxan handlar om Lillemor Östlings liv som människa i rättsmaskineriet som inte är så välsmort som de flesta icke kriminellt belastade tycks tro.
Fy fan , va det stinker om “rättvisesverige”!

Lillemor har varit kriminell narkoman/prostituerad nästan hela sitt liv. Det var hon som hade ihop det med Lennart Geier. Ja en kundrelation då.

Jag skriver inte mera. Läs den!!

0

Charina

10 feb 2007 kl. 19:47

Allt av Anna Jansson!! Ta dem från början, viktigt.

0

Charina

10 feb 2007 kl. 19:51

Fred Vargas : Mannen som vände insidan utåt.
Ujjujj vicken bok *ryysa*

0

cicki T Belgien

10 feb 2007 kl. 19:52

låter mycket intressant! Ska försöka komma över den

0

Helena A

10 feb 2007 kl. 19:53

Hinsehäxan var superbra.
Tove Klackenberg har skrivit två superbra deckare. Minns inte titlarna nu läser för mycket…..

0

Charina

10 feb 2007 kl. 19:58

Min läsning går i vågor. Är just nu på väg ner i en vågdal. Fösöker hålla mig till svenska författare pga alla de dåliga översättare som finns. De kan kvadda en hel bok!

0

cicki T Belgien

10 feb 2007 kl. 20:19

Tack för tipsen! Håller med dig Charina om dåliga översättare, jobbar ju som sån (inte dålig alltså, ha!) så jag är lite yrkesskadad.

0

Charina

10 feb 2007 kl. 20:34

Funderar på om inte jag var översättare i mitt förra liv ;)
Gonatt på dig.

0

Gula

10 feb 2007 kl. 21:42

Två bra : Myrorna och Parfym.  Kommer inte ihåg författarna. Inte nya, flera år gamla…. Parfym kommer visst som film snart?!

0

Susanne E, södra Dalarna

10 feb 2007 kl. 22:59

Såg traliern för Parfym. Verkade riktigt otäck! var boken lika läskig?

0

Nina H, Sthlm norr

11 feb 2007 kl. 00:27

ALLT av Anne Tyler!!! Bara så superbra, skriver om lite udda människor och vanliga, småtrista så man bara älskar dom allihop. BÄST är Steinbeck, honom kan man läsa om hur många gånger som helst.Världens bästa bok alla katergorier är Öster om Eden. Där finns ALLT och den kom att ha stort inflytande på vem jag är.
Annat att rekommendera är José Saramago, lite speciell, men om man gillar honom är man fast.
Läste nyss Harry Bernsteins nyutkomna Den osynliga väggen. Ja, dåliga översättare finns det, men också dåliga redaktörer. Berättelsen är helt underbar men lite styrning ibland hade inte varit fel.
Inte fullt så bedrövlig som Frank Mc Courts Ängeln på sjunde trappsteget, men en lärorik inblick i engelsk historia från en annan synvinkel.
Åh, böcker, det kan amn skriva hur långa inlägg som helst om, måste nog hejda mig nu.
Eller förresten, en annan okänd bok, om man gillar att läsa om andra kulturer och se världshistorien ur en annan synvinkel; Texaco av Patrick Chamoiseaux.

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 16:51

nu ska jag skicka iväg en beställning till Ad Libris, tänkte testa några av era tips. Fast nu kan jag börja läsa om vissa böcker som jag glömt att jag läst, åldern ni vet!

0

böcker helena

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 16:59

Tove Klackenberg har kommit ut med en tredje i år som heter “inlåst”.

0

Bettan

11 feb 2007 kl. 17:03

Parfym är riktigt läskig!!

0

Gula

11 feb 2007 kl. 17:04

Men himla bra skriven!!!!

0

Bettan

11 feb 2007 kl. 17:07

Ja, den var himla bra skriven, men riktigt läsgig!!

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 17:09

pratar ni om parfym en väldoftande historia av Mandy?

0

Gula

11 feb 2007 kl. 17:35

Äsch, nu har jag letat igenom alla (tror jag?) våra bokhyllor och hittar varken Parfym eller Myrorna!! Men Parfym heter bara Parfym så det är nog inte samma Cicki. Och Myrorna är skriven av en fransman om jag inte fel kommer ihåg! Väckte stor uppmärksamhet när den kom!!

0

Bettan

11 feb 2007 kl. 17:41

Har också just letat i bokhyllan, men så kom jag på att jag lånade den av någon som tyckte den var bra. Jag kommer ihåg att namnet bara var Parfym.

0

Gula

11 feb 2007 kl. 17:42

Parfymen av Patrick Syskind (tyskt y) hittade jag på Bokus, 38kr pocket versionen Och Myrorna hittar jag ingenstans!!

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 17:51

letade myrorna med fransk titel. Hittade en trilogi där huvudpersonerna är myror. kan det vara denna? Författare Bernard Werber

0

Gula

11 feb 2007 kl. 17:53

Njaa, det här var bara en bok. Men jag tycker namnet låter bekant, har han skrivit nånting annat???

0

Gula

11 feb 2007 kl. 17:57

Jag hittade Empire of the Ants på E-bay av honom; den kan det vara men är inte säker.

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 18:06

Det är inte viktigt, nu ska jag beställa Parfymen och Hinsehäxan så har jag att göra en stund. tack för hjälpen.

0

Susanne E

11 feb 2007 kl. 18:08

Hittade info om filmen. Vet att jag någonstans har sett en länk där man kan titta på en trailer, men den är å andra sidan så läskig så det kan räcka med lite bokinfo och bilder.
http://imdb.com/title/tt0396171/

0

Susanne E

11 feb 2007 kl. 18:09

Nu var jag snabb! Det där var ju filminfo…ja, ja…

0

Totte Gbg

11 feb 2007 kl. 18:12

“Historikern” läste jag i ett sträck…den var bra…när jag började läsa den hade jag inte riktigt koll på vad den handlade om men jag sträckläste den för oj va den var bra o spännande….

http://www.bokrecension.se/9137127225 

Men just nu läser jag en bok som heter Flugsvampen och människan…. http://www.gd.se/Article.jsp?article=33951

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 18:18

Flugsvampen verkar ju busbra! Och “parfym” också, fast jag blev full i skratt hur kan man heta Jean-Baptiste GRENOUILLE (=groda)?

0

Totte Gbg

11 feb 2007 kl. 18:20

Jo men flugsvampen e kul läsning har bara börjat än så länge men ganska intressant faktiskt….många roliga tankeväckare där…

0

Gula

11 feb 2007 kl. 18:53

Jooo Cicki, det är den av Bernard Werber!!!! Det är första delen jag har begravd nånstans här hemma!! Inte så mycket science fiction men mycket fantasi och och väldigt läskig!!! Rekommenderas varmt!! Speciellt till dig som säkert har nån gammal källare “liggandes” nånstans i hörnen….. ;-D

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 18:56

Tack Gula, då ska jag vänta med den tills det blir ljusare ute för gamla källare finns det gott om!

0

Kristina i Lund

11 feb 2007 kl. 19:02

Varför är det så otäckt med källare? Jag har aldrig varit speciellt mörkrädd, men källare… (fortfarande!) Min favoritförfattare var länge Meave Binchy. Hon är irländska och skriver underbara relationsromaner. Annars är det nästan bara deckare för hela slanten. Helst engelska.

0

böcker helena

Helena A

11 feb 2007 kl. 19:05

Tack!
Ska kolla om biblioteket har den.

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 19:06

Ja Kristina, tror jag läst alla hennes böcker. Har du testat Margaret Wesley?

0

Kristina i Lund

11 feb 2007 kl. 19:07

Näe, Cicki henne har jag missat! samma genre? (Har läst alla M.B:s Böcker också, tror jag)

0

Helena A

11 feb 2007 kl. 19:09

Barbara Bickmoore skriver ju också såna av varierande klass

0

böcker kristina

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 20:02

Mary Wesley heter hon. Född 1912 England. Samma typ som Binchy men lite “finurligare”. Utspelar sig på den engelska landsbygden

0

Ytterligare en bra författare

Charina

11 feb 2007 kl. 20:36

http://sv.wikipedia.org/wiki/Helene_Tursten

Förbannat bra böcker människan får ur sig!!!!*imponerande*

0

Charina

11 feb 2007 kl. 20:38

Lixom Anna Jannsons böcker så ska Turstens läsas i turordning pga att huvudpersonens privatliv är en stor del av bokens innehåll.

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 20:42

ja det finns obegränsat med duktiga författare och böcker. Känner mig tom om jag inte har en bok att läsa. Fast i svampskogen går det ju inte…

0

Charina

11 feb 2007 kl. 20:59

Kan vara utan det mesta i medieväg som tv o dator osv . Men böcker nähä...

0

Gunilla

11 feb 2007 kl. 21:04

Fast bäst är ju ändå Liftarens guide till galaxen!

0

Totte Gbg

11 feb 2007 kl. 21:27

Man kan lyssna på talböcker på sin mp3 eller via sin telefon och gå i skogen samtidigt…tekniken går framåt ;)

0

Totte Gbg

11 feb 2007 kl. 21:35

Trist men läste just i Aftonbladet att Marianne Fredriksson dog i dag….hon har skrivit bra böcker tycker jag…http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0, 2789, 997858, 00.html

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 21:38

Kan inte göra två saker samtidigt!!!

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 21:40

Ja, M.Fredrikssons böcker har jag läst med stort nöje.

0

Gula

11 feb 2007 kl. 22:55

Zen and the Art of Motorcycle Maintenance av Robert M Pirsig….

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 22:57

“How to sell your old Toyota” av Cicki T i Belgien ;). Har du en båge Gula?

0

Gula

11 feb 2007 kl. 23:04

Den boken skulle jag villa läsa ;-D!!!
Nä, håller inte på med sånt! Alltså bågar. Men boken är en klassiker och man borde få medalj om man orkat traggla sig igenom den!!!!

0

Susanne E

11 feb 2007 kl. 23:19

“Ett sammhälle kan bara ändra sina värderingar individ för individ, och någon måste bli den förste”

Robert M. Pirsig

(Verkar ha en bra inställning din författare, Gula)

0

Gula

11 feb 2007 kl. 23:20

Har du läst boken Susanne???

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 23:22

Ger dig en medalj! Tror att vi har den i bokhyllan nånstans men aldrig riktigt orkat… Däremot orkar jag kanske skriva en bok om min gamla Toyota… Nu tänker jag sova, god natt och njut av dina nattuggletimmar

0

Gula

11 feb 2007 kl. 23:26

Alltså, jag läste den dessutom på originalspråket, engelska!!!! Det tog nog sina modiga veckor innan jag kom igenom den….NU tror jag inte jag skulle göra det…!!

0

Susanne E

11 feb 2007 kl. 23:27

Nej tyvärr, men jag har hans citat på väggen för att det är så bra! Skulle kanske läsa någonting av honom?

0

Gula

11 feb 2007 kl. 23:44

Oj, riktigt på väggen!!? Jo visst är det bra sagt! Du kan få låna boken av mig, när du har några veckor eller månader överloppstid… ;-D Vet faktiskt inte om han skrivit nånting annat….han var ju dessutom lärare…!

0

Susanne E

12 feb 2007 kl. 07:35

Ja, jag har flera citat som små tavlor på min hallvägg av personer som jag tycker har uttalat sig bra. Jag lånar gärna boken om den är på svenska. Ska ju till Sthlm 23:e med eller utan kryckor :-D

0

Gula

12 feb 2007 kl. 09:00

Gomorron!
Tyvärr är boken på engelska!! Och en tegelsten!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone