Zsolt Szanto
18 nov 2004 kl. 22:59
Jag har tidigare tagit upp denna fråga i detta forum (2004-10-13). Jag ställer den igen för att jag inte får svar som motsvarar mina erfarenheter och mina tidigare slutsatser/funderingar.
Jag plockade igår genomfrysta trattkantareller, gula kantareller och taggsvamp. Idag har jag tillagat lite av de nämnda svamparna. De visade inga tecken på att vara dåliga, trots att de varit djupfysta. De smakade dessutom alldeles utmärkt.
Hur mycket frost tål nämnda svampar? När och varför blir de otjänliga?
Karl Johansvampen blir ( enligt mina erfarenheter ) snabbt dålig om den blivit utsatt för frost. Varför tål denna svamp mycket mindre frost än ovannämnda svampar?
PS: Plockade igår ca 30 liter frysta trattkantareller, ca 1 liter gula kantareller och ca 15 liter taggsvamp
Jag ror att trattkantareller tål såpass mycket att de till och med fortsätter “sätta frukt” efter en kortare snöperiod. Tillfällig nattfrost verkar inte alls hämma deras tillväxt, de växer ofta upp ur skyddande mossa.
Karl-Johan och andra soppar är ju större och innehåller mer vatten. Det kan vara en orsak att de inte klarar frosten.
Det verkar som om de mindre spensligare artrna tål mer kyla.
Dessutom måste det vara så att just trattkantarellen är speciellt tålig, även om jag också hittat mindre exemplar av vanlig kanarell och blek taggsvamp som kommit upp efter det mildväder som avlöste snöperioden.
Tror att de svampar som växer upp efter frost står sig bra som djupfrysta men försämras om de tinar upp där de växer. Vissa exemplar kan se ut som om de “vikit sig” när de tinat upp av dagsmejan.
När och varför blir kantareller otjänliga?
Jag tror de blir otjänliga när de blir angripna av svampar och bakterier som bryter ner dem. Men eftersom de växer så långsamt så har evolutionen försett dem med ämnen som hämmar bakterier och svampar så därför klarar de sig längre än andra arter. Vår käre webbmaster länkade i ett tidigare inlägg i höstas till en artikel som just tog upp denna aspekt.
Man kan tänka sig att frosten bryter ner dessa skyddsämnen eller skadar cellerna så att svampen blir mer mottaglig, men trattkantarellen i alla fall tycks byggd för att tåla frost.
En svamp som karljohan däremot växer och sporar av sig så snabbt att den inte har behövt utveckla så stark motståndskraft.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.