Hej Gunhild!
Man kan mycket enkelt fixa till sina bilder i photoshop.
Jag är inte något proffs på det här med bildredigering. Men du kan prova några enkla sätt att fixa till dina bilder.
I menyn på Photoshop går du först in på
Bilder = justeringar =nivåer
Välj där auto och se om det blev bra, om du ej blev nöjd så avbryter du.
Istället för nivåer kan du då välja kurvor och prova dig fram - det brukar gå riktigt bra.
Sen finns ju alla andra alternativ att ta till.
Nyans/mättnad
Intensitet/kontrast
färgbalans.
Att den där bilden är mörk och oskarp där du vill ha skärpa och ljus beror på att skärpan och därmed ljusmätningen ligger i mitten på bilden. De flesta kameror kan man “lura” genom att hålla kameran så att den lilla mittrutan i sökaren hamnar på själva motivet, så trycker man in knappen halvvägs och sedan flyttar man kameran så det ser ut som man vill i sökaren och knäpper av helt. Ett alternativ för ljuset är att ställa in kameran på motljustaging.
Trollhanden är ju en ganska liten svamp… Gunhild, kan det vara så att du har utnyttjat kamerans digitala zoom här?
Med min kamera blir det i alla fall automatiskt sämre skärpa när jag använder den.
Den här bilden är tagen med stativ, fokus är på rätt ställe, ljusförhållandena var bra. Här använde jag maximalt av den digitala zoomen, men försöket att förstora upp svamparna (som bara var ca 3 mm breda), lyckades inget vidare som synes.
För att kunna förstora så små svampar med bibehållen skärpa, skulle det ha behövts en kamera med högre upplösning - eller förstoringslinser.
Gunhild, du måste väl ha en bra kamera som har kunnat ta så många fina bilder? Men 2 megapixel och 2x optisk zoom innebär förstås begränsningar.
Om du går in på CyberPhotos hemsida
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=K10D1855
så hittar du all information du kan önska om kamerorna.
Välj t.ex. den kameratyp du har tänkt dig och sortera på testresultat. Högst upp i listan hamnar då de modeller som fått högst betyg. Sen går det att kolla på testbilder, tekniska data osv.
Det som är viktigt för mig, behöver inte vara det för dig, men mina prioriteringar är möjlighet till manuell bländarinställning, bra närgräns och gärna långzoomare, laddningsbart batteri, stor display med hög upplösning (helst vridbar), naturligtvis stativfäste, självutlösare och bra bildkvalité, och den ska vara så liten att den alltid kan hänga med i en innerficka.
Jag hittar ingen kamera som uppfyller mina önskemål helt, så den jag har får duga ett tag till…
Ett stativ borde du absolut investera i. Jag märker mer och mer att jag behöver det, det är inte alltid så lätt att vara stadig på handen och är ljusförhållandena dåliga är det absolut nödvändigt.
De är hopfällbara och man kan ordan en fiffig rem så man kan ha det på ryggen vid skogspromenader.
Det finns många användningsområden, inte minst när man skall använda självutlösare.
Stativ är inte så dyrt och dessutom trot jag du lätt kan hitta ett begnagnat.
Om någon är medlem på Tradera så finns det en hel del billiga stativ:
http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=*stativ&county=0&catid=1402
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.