0 1804 visningar

11 svar

Inlagda svampar, pickles

Marit D

11 feb 2007 kl. 15:12

Jag lovade återkomma med ett gott recept på inlagda svampar och har nu lagt in det på receptsidan. Hoppas det är till belåtenhet. ni får gärna återkomma med synpunkter i höst.

0

Susanne E, södra Dalarna

11 feb 2007 kl. 17:20

Det verkar enkelt, inga krångliga ingredienser. Ska defenitivt prova i höst.

Tack, Marit!

0

per d

11 feb 2007 kl. 18:44

hudå, det var ett omständigt recept ! gör en 1 2 3 lag kok upp den lägg i svampen och låt koka med ca 2-3 minuter. kyl och häll i burkar, så var det klart !!!!

0

Margareta

12 feb 2007 kl. 15:54

Att koka om lagen några gånger ökar hållbarheten med några år. Det konske inte är något stort problem för de flesta.Jag har svampinläggningar som har hållit i flera år. Man kan ju pröva på köpsvamp eller uppblött torkad svamp i väntan på nästa säsong.Själv ska jag pröva med mina torkade fjällig taggsvamp.

0

per d

12 feb 2007 kl. 16:12

lite trist att spara inlagd svamp flera år ! det kommer ju ny varje år i skogen ! visste du inte det ?
och när jag har lagt in kantareller så har de börjat få en lite trist färg efter några månader !

0

Inlagda svampar, per d

Gula

12 feb 2007 kl. 16:26

Har tappat bort din 123-lag! Hur gick den nu igen???

0

Totte Gbg

12 feb 2007 kl. 16:53

1 del ättika
2 delar socker
3 delar vatten

0

Gula

12 feb 2007 kl. 17:01

TACK Totten!!!

0

Per d

Marit D

12 feb 2007 kl. 20:26

Per, jag bara lade ut detta recept då någon tidigare sagt sig ha ätit inlagd svamp som inte alls var rolig. Denna inläggning kommer jag ihåg från min barndom och ville bara dela med mig av den. Att sedan receptet är på 1 l svampar betyder ju inte att du behöver göra på 1 liter. Det går ju faktiskt att halvera eller göra ännu mindre sats. Receptet är som sagt från en gammal Baltisk kokbok och då gjorde man väl stora satser och åt kanske mer än vi gör idag.
Som sagt, den som vill får gärna pröva mitt recept. låt er väl smakas!

0

Per d

per d

12 feb 2007 kl. 23:09

marit d. jag tyckte bara att det var ett väldigt omständigt sätt att lägga in svamp på ! och vem har sagt att 1 liter inlagd svamp är mycket ? när jag har inlagda trattkantareller så konsumerar jag ca 1 liter i veckan, minst !

0

Per d

cicki T Belgien

12 feb 2007 kl. 23:13

Så du konsumerar 1 liter trattkantareller i veckan per d? Sorry kunde inte låta bli.

0

cicki T Belgien

Orange

13 feb 2007 kl. 01:42

varför säger du Sorry kunde inte låta bli?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone