0 711 visningar

18 svar

ngt att ser fram emot vårmusseron

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 15:59

http://www.first-nature.com/fungi/id_guide/tricholomataceae/calocybe_gambosa.htm den finns även i databasen samt en intressant notis under vårsvampar. Snart börjar svampsäsongen igen! Är det någon som har erfarenhet av denna svamp?

0

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 18:26

lyfter tråden, vill gärna ha svar, här tror jag ett den kan komma snart. Gräset har börjat växa.

0

Gunilla

11 feb 2007 kl. 19:12

Har inte ätit själv men den är väääldigt god säger folk jag litar på! Fy vad äckligt med växande gräs-mitt syns inte under snön.

0

Tina Nordberg

11 feb 2007 kl. 19:52

Hittade en hel del på Öland för många år sedan. Gubben o jag var där och letade Flugblomster.Vi stekte svampen i smör på stormkök.
Folk fick gå förbi o sniffade. Vad det var gott.Vi glömde myggen för ett ögonblick.

0

Tina

Charina

11 feb 2007 kl. 20:41

Var på Öland?? Ska dit i maj/juni

0

Tina

cicki T Belgien

11 feb 2007 kl. 20:44

Och var dom svåra att identifiera?

0

Tina

Tina Nordberg

12 feb 2007 kl. 09:49

Minns inte om det var svårt det var mitten på 70-talet.Man var ju mycket tuffare på den tiden.Minns att vi slet på sidorna i svampboken. Eftersom vi mådde gott och der smakade mums va det nog rätt.Rekomenderar ingen att chansa. Ska fråga gubben när han kommer hem var exakt var vi va.

0

gunhild

12 feb 2007 kl. 16:41

Vårmusseron har jag aldrig hittat här uppe hos oss, men jag har inte heller letat, det är liksom fel tid för oss med matsvampar, men man vet aldrig ska spana till våren. Hur långt norrut förutom i Jämtland har den hittats?

0

cicki T Belgien

12 feb 2007 kl. 16:53

Gunhild, försökte Googla fram ett svar men hittade inget, däremot såg jag att vårmusseronen är Ölands landskapssvamp:

0

Irene A

12 feb 2007 kl. 16:54

Jag hittar inga fynduppgifter om vårmusseron norr om Östersund/Sundsvall. Det kan i och för sig bero på att norrlänningar är dåliga på att rapportera fynd, men chansen att hitta dem häruppe är nog inte så stor. De vill ha kalkrik mark, och det är framför allt på Öland och Gotland man kan hitta dem i stora mängder.

0

Gula

12 feb 2007 kl. 17:06

Bolmörtsskivling, sommarmusseron och gifttråding anges som förväxlingssvampar, men växer dom samtidigt som vårmusseronen? Kommer dom inte senare??

0

Nina A

12 feb 2007 kl. 22:21

jag åt vårmusseron just förra våren

och den var riktigt god tycker jag :)
särskilt svår att identifiera tyckte inte jag det var, förutom på lukten då som sades vara som fuktig mjöl, jag tyckte snarare den doftade fruktigt och lite som gurka :)

om du söker på just ordet vårmusseron lär du hitta mitt urgamla inlägg :)

0

Susanne E, södra Dalarna

12 feb 2007 kl. 22:25

När kan man förvänta sig att den kommer? Kan den finnas i maj??

0

musseron

Charina

13 feb 2007 kl. 08:13

0

musseron

Bo i Örebro

15 feb 2007 kl. 17:44

Jag lärde mig vårmusseronen våren 2005 och vågade äntligen äta den då. Dessförinnan hade jag avfärdat allt med denna form och doft som “bolmörtskivling”!

Jag la in ett recept i receptbanken oxå.

Det främsta kännetecknet är att den växer i häxringar eller halvcirklar och att den luktar, ja gurka tycker jag är närmast, då jag aldrig förstått hur mjöl luktar.

Det är en god matsvamp som jag rekommenderar alla som har lärt sig skilja den från bolmörtskivling.

Hoppas den kommer igen 2007.
Inga fynd häromkring från 2006 i alla fall.

0

musseron

cicki T Belgien

15 feb 2007 kl. 17:49

så bolmörtskivlingen växer inte i ringar? Är livrädd (ha ha) för att förväxla

0

Bolmörtskivling

Charina

15 feb 2007 kl. 18:43

växer den vid samma tid som vårmusseronen?

0

Bolmörtskivling

cicki T Belgien

15 feb 2007 kl. 18:59

ja tydligen eftersom man kan förväxla de två. Men så vitt jag förstår kommer bolmörten något senare.

0

Bolmörtskivling

Charina Halland

16 feb 2007 kl. 14:15

Jamen exakt hur lika är de?
Är en rätt så rutinerad svampplockare.

Irene, var är du???

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone