http://www.first-nature.com/fungi/id_guide/tricholomataceae/calocybe_gambosa.htm den finns även i databasen samt en intressant notis under vårsvampar. Snart börjar svampsäsongen igen! Är det någon som har erfarenhet av denna svamp?
Minns inte om det var svårt det var mitten på 70-talet.Man var ju mycket tuffare på den tiden.Minns att vi slet på sidorna i svampboken. Eftersom vi mådde gott och der smakade mums va det nog rätt.Rekomenderar ingen att chansa. Ska fråga gubben när han kommer hem var exakt var vi va.
Jag hittar inga fynduppgifter om vårmusseron norr om Östersund/Sundsvall. Det kan i och för sig bero på att norrlänningar är dåliga på att rapportera fynd, men chansen att hitta dem häruppe är nog inte så stor. De vill ha kalkrik mark, och det är framför allt på Öland och Gotland man kan hitta dem i stora mängder.
jag åt vårmusseron just förra våren
och den var riktigt god tycker jag :)
särskilt svår att identifiera tyckte inte jag det var, förutom på lukten då som sades vara som fuktig mjöl, jag tyckte snarare den doftade fruktigt och lite som gurka :)
om du söker på just ordet vårmusseron lär du hitta mitt urgamla inlägg :)
Jag lärde mig vårmusseronen våren 2005 och vågade äntligen äta den då. Dessförinnan hade jag avfärdat allt med denna form och doft som “bolmörtskivling”!
Jag la in ett recept i receptbanken oxå.
Det främsta kännetecknet är att den växer i häxringar eller halvcirklar och att den luktar, ja gurka tycker jag är närmast, då jag aldrig förstått hur mjöl luktar.
Det är en god matsvamp som jag rekommenderar alla som har lärt sig skilja den från bolmörtskivling.
Hoppas den kommer igen 2007.
Inga fynd häromkring från 2006 i alla fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.