Jag hittade denna idag vid en inventering.
Den växte på naken ved, en grov bokgren som fallit ned från en mkt gammal bok.
Hymeniet är huvudsakligen vitt, men är gråaktigt mot kanterna. Porerna är grunda, svagt kantiga-runda, 3-4/mm.
Växer mestadels resupinat, men har upptill(ibland även vid sidorna) ofta en grå tunn kant, som sticker ut 2-3 mm.
På några ex växer istället den undre delen ut rejält från underlaget och bildar hattar som står ut ca 10 mm. Kanten är då kraftigt inrullad, och porytan alltså på ovansidan. Undersidan är brun, fint hårig och med koncentriska bruna ringar.
Jga har aldrig sett något liknande, är det någon som tycker sig känna igen den?
Bifogar 5 bilder på den.
Slutligen en blodticka (på en tallåga) som jag för första gången hittade.
Det var verkligen en vacker zonering på hatten på den lilla tickan(?) Jag har inte heller sett något liknande. Men i ditt ställe skulle jag nog först försöka utesluta svedticka, en mycket variabel art (med flera varieteter beskrivna), innan jag går vidare med undersökningar av den…
Tack för förslagen.
Svedticka har väldigt svårt att tro på, men man kan väl aldrig vara riktigt säker om man inte kollat mikrokaraktärer.
Pappersgröppa, kanske det liknar lite, men det är inte den. Jag borde lagt till som info att de hattbildningar jag plockade av var närmast trähårda, mkt sega, och grövre än pappersgröppa.
Skålporing vet jag inget om, jag får försöka snoka vidare om det. Det verkar inte finnas några bilder på nätet iaf.
Särskilt märkligt tycker jag att växtsättet är. En resupinat ticka som släpper från underlaget nedtill och bildar en hängande kjol. Syns tydligt på bild 1 och 2. Det är ju dessa som på baksidan är bruna, ringmönstrade och håriga.
Fruktkroppar som helt växte på ovansidan av bokgrenen var däremot helt resupinata och svåra att lossa (de var iofs fastfrusna också).
Jag får allt ta och nyttja mikroskopet lite, återkommer om jag lyckas klura ut något vettigt.
Bilder av skålporing:
http://mycokey.com/MycoKeySolidState/species/Porotheleum_fimbriatum2.html
det här är Klas J:s bilder:
http://e-brevet.com/~klas/FOV1-000197F7/?OpenItemURL=S000B3857
http://e-brevet.com/~klas/FOV1-000197F7/?OpenItemURL=S000B3850
http://e-brevet.com/~klas/FOV1-000197F7/?OpenItemURL=S000B384B
Jag tittade på bilderna igen i morse och kom plötsligt på ett nytt förslag: liten hjortticka, Datronia stereoides. Storleken på porerna och det som du nämnde igår, den trähårda, sega konsistensen, talar mer för den - och bok är tydligen ett vanligt substrat för den också.
Det är en art som jag själv aldrig har sett i fullt utväxt skick, bara en enda gång i form av en tumnagelstor resupinat fläck.
Det ska bli spännande att höra vad du kommer fram till…!
Efter två timmar med mikroskopen, kom jag tyvärr inte fram till mycket alls…
Jag hittade bara några få sporer på en mängd preparat. Jag upplevde att de bara var en förorening.
Köttet bestod av väldigt långa, i princip ogrenade tunnväggiga hyfer. I stereolupp ser köttet silkesglänsade, vitt och trådigt ut.
Klubbformade cystider på ovansidan, långa raka hår på undersidan, ibland uppsvällda på mitten och då delade en gång.
Kunde ana mig till viss inkrustering på någon enstaka hyfände.
Annars ingenting som stack ut, som hade gjort det lättare att gå vidare.
Jag är nog för ovan med att studera tickor i mikroskop. Det var dessutom otur att det inte fanns några sporer. Jag ska ha koll på vad som händer med svampen, om den utvecklas, och ta ett nytt prov lite senare. Då kanske det kan vara idé att skicka den till någon med vana av att studera tickor.
Äsch då, jag som hade sett fram emot ett namn på den där tickan.
Men jag har samma (dåliga) erfarenheter av tickmikroskopering. Det är inte enkelt. Med sina långlivade fruktkroppar har tickorna en väldig förmåga att dra på sig alla möjliga sporer från omgivningen, samtidigt som de har hunnit släppa sina egna - ifall de har hunnit bilda några.
Dessa verkade dessutom ha ett outvecklat porskikt.
Klas, har inte du någon idé om vad det kan vara?
Ok, nu har jag svaret på denna gåtan. Svampen hade vid kontroll nu i helgen växt till sig, och fått mer utvecklade hattar, jag hittade till och med sporer denna gång.
Det visade sig att den haft en taskig barndom och blivit omkullvräkt, sedan börjat växa lite egendomligt.
Svaret är sidenticka, en mkt vanlig art i de skånska bokskogarna. Snopet, javisst.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.