0 355 visningar

14 svar

Trumpelisa!

Kristina i Lund

11 feb 2007 kl. 19:05

Jag har på känn att jag läst ett recept, som heter “Kreolskans söndagsgryta”. Du skrev om det i en annan tråd. Kan det vara i nå´t inte alltför gammalt nummer av “Allt om mat”?

0

receptet!

Karin Z, Västerås

11 feb 2007 kl. 19:53

Hade receptet i gömmorna!

Kreolskans söndagsgryta
6pers.

9 hg fläskfilé
2 stora eller 4 små starka korvar (typ kabanoss)
1 brk syltlök (195 g)
1 brk svarta urkärnade oliver (227 g), hackas ev grovt
1 röd parpika i strimlor
ca 1 dl hackad ättiksgurka eller cornichons
4-5 dl vispgrädde
1 msk vetemjöl (kan uteslutas)
1 tsk mejram
1 ½ tsk salt
2 krm svartpeppar

- Putsa filén och skär den i tjocka skivor, som sedan bultas lätt med handen.
- Skär korven i slantar och bryn dem i en tjockbottnad gryta.
- Ta upp korvarna, lägg dem åt sidan och bryn filén i fettet. Krydda med salt, peppar och mejram. Strö ev. över mjöl.
- Tillsätt syltlök (spara spadet!), den hackade gurkan och den strimlade paprikan. Slå över grädden och låt koka i ca 10 min. Smaka ev av med spad från syltlöken.
- Blanda i oliverna innan servering, hackade eller hela, och låt koka upp som hastigast.

Servera med ris.

0

receptet!

Kristina i Lund

11 feb 2007 kl. 20:27

Tack Karin - det låter gott!

0

receptet!

Karin Z, Västerås

11 feb 2007 kl. 20:55

Det är verkligen jättegott!

0

receptet!

Susanne E

11 feb 2007 kl. 21:52

Vad bra att du frågade Kristina, jag blev också nyfiken när jag läste om det. Nu väntar jag på söndag igen.

0

receptet!

Trumpelisa

12 feb 2007 kl. 07:47

Hej! Det fixade sig visst utan mig. Den är väldigt god. Jag föredrar dock pressad potatis istället för ris. Suger upp såsen så bra:)

0

Kristina i Lund

12 feb 2007 kl. 08:38

Men var kan jag ha läst receptet? Är det i Allt om Mat?

0

Kristina

Trumpelisa

12 feb 2007 kl. 08:41

Det är mycket möjligt. Själv fick jag receptet av en kompis för sådär en 4 år sedan. En kopia från någon tidning så jag är inte helt säker. Numera är dessutom sidan skrynklig och fläckig av diversen dräll :o)

0

Kristina

Kristina i Lund

12 feb 2007 kl. 08:46

Ok, tack!

0

Kristina

Gula

12 feb 2007 kl. 09:03

Jag har också läst receptet nånstans för inte så länge sen! Antingen AoM , Medmera eller Buffe´. Måste börja gräva….Irriterande att inte komma ihåg!

0

Gula

Kristina i Lund

12 feb 2007 kl. 09:32

Instämmer! Jag kan inte släppa det - jag känner ju igen det!

0

Trumpelisa

12 feb 2007 kl. 10:22

Nu har jag kollat på Allt om mats hemsida.
Kreolskans söndagsgryta
1975, nr 13, sid 24
1990, nr 2, sid 6
1990, nr 11, sid 43
1997, nr 8, sid 5

Nu är det bara att leta fram tidningarna:)

0

Gula

12 feb 2007 kl. 10:37

Så där länge sen var det inte!! Jag skulle säga att det var efter jul….eller just innan….

0

Trumpelisa

12 feb 2007 kl. 10:41

Då kanske det var någon annan tidning? Eller så luras Allt om mat

0

Kristina i Lund

12 feb 2007 kl. 11:19

Man kan aldrig så noga veta, luringar kan finnas överallt ;-). Men jag tycker också det känns nyare. Ska kolla i högen…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone