0 656 visningar

12 svar

Vildsvin i svampskogen!?

wicked cobra

22 nov 2004 kl. 14:55

Hur ser det ut med svamptillgången i skogar med vildsvin?

Tor inte att ett vildsvins bökande är speciellt “farligt” för skogen. Det är väl mest i villaträdgårdarna de är ovälkomna gäster.
Hur vildsvinen inverkar på svampfloran vore intressant att höra någon expert uttala sig om. De, svinen alltså, lär väl äta vissa svampar i marken, frågan är om de äter upp rotsystemen så att svampen försvinner.
Hur är tillgången på svamp i vildsvinstäta områden?

0

Ona Janzon

22 nov 2004 kl. 18:34

I Tingsrydstrakten, där jag bor, har vi många vildsvin. Deras härjningar i gammal skog är mycket stor. Tom träd har de lyckats fälla genom att böka upp deras rotsystem. Mina bästa trattkantarellställen har de bökat upp och när jag kommer tillbaka nästa år, för att förhoppningsfullt plocka trattkantareller, finns det inga.

0

Agneta

23 nov 2004 kl. 21:34

Både gula och trattisar har försvunnit efter svinens härjningar i Salemskogarna - tyvärr!

0

wicked cobra

24 nov 2004 kl. 19:02

Synd, mycket synd.
Trodde faktiskt att “bökande” svin bara var nyttiga för skogen genom att hålla undan en del undervegetation etc.
Man lär sig alltid något nytt. Hoppas svinen inte breder ut sig alltför mycket. Man ser ju aldrig vildsvinskött i affärerna nuförtiden, det minns jag att det fanns för ett tiotal år sedan. Dags att popularisera dem som jägarbyte igen kanske?

0

Ona JZ

25 nov 2004 kl. 11:12

Jägarna behåller vildsvinsköttet, delvis för att det är besvärligt och dyrt att låta en veterinär besiktiga köttet som måste vara fritt från trikiner.

0

Tommy K

26 nov 2004 kl. 08:32

Borde inte vildsvinens bökande i skogen bädda för läckra stenmurklor..?

0

Evus

28 nov 2004 kl. 16:23

Hej.
Vildsvin är verkligen ett gissel. I “våra” svampskogar norr om Södertälje har dom verkligen förstört/sargat gamla pålitliga ställen.Det kan se ut som det har släppts ner någon bomb. Dessutom är det extra obehagligt när man har hund med sig tycker jag. (Jaa, jag vet att han ska vara kopplad…men, ja ni som har hund vet att den också gillar att få känna sig lite fri i svampskogen.)
Trevlig advent på er alla.

0

Theresa WQ

29 nov 2004 kl. 10:14

Hej,
hoppas att ni tar det försiktigt i skogen när vildsvinen är i farten. Hund är bra att ha, tror jag.
Jag har mina rötter i södra Tyskland (Odenwald), där det finns gott om vildsvin. Själv undviker jag platser med färska spår. Vildsvinen är intelligenta och envisa. En vän till mig skulle sätta upp ett häststängsel i skogen. En galt kände sig stört och rusade fram . Killen klättrade upp i ett träd och galten lade sig under detta. So gick det flera timmar tills det kom någon till
undsättning.
Är vildsvinen trevligare här?

0

Evus

29 nov 2004 kl. 14:21

Hej Theresa.
Usch burr, det är precis det scenariot man har sett framför sig ska kunna hända. Jag flyr också platser där man ser att de nyss varit….då kan dom ju vara i krokarna. Fast jag har också hört att de ska vara väldigt skygga.
Jag vet inte om vildsvinen är snällare här, men det tror jag inte.
Ett elände är det i alla fall tycker jag.

0

Jossan

29 nov 2004 kl. 21:57

Hej

Är inte vildsvin nattdjur?

0

Evus

29 nov 2004 kl. 23:56

Hej Jossan.
Vad menar du med det? Att dom sover på dan och bökar på natten? Det kanske kan ligga något i det i och för sig.Men då måste dom ju i så fall ligga och SOVA sött någonstans när man kommer klampandes. Och det kan jag ju bara säga, den som stör mig när jag sover får det inte roligt. Samma (eller kanske värre) måste det ju då vara med vildsvinen, när vi okända klampar in i deras “sovrum”.
Man kan faktiskt förstå dom.
Men ändå..... 
“Burr” igen.
Hur låter ordspråket nu igen?
“Väck inte den gris som sover”, eller nå´t sånt.

0

wicked cobra

2 dec 2004 kl. 19:15

Tack alla!
Kul att ni hängde med i vildsvinsdebatten.
Det är dock övervägande väldigt negativt. Finns det då inget nyttigt för naturen med svinens bökande?
Nog är väl skogsbrukets stora maskiner mycket obehagligare?
Kan förstå att de både äter upp och skadar många svamparter genom att böka, och någon “nytta” verkar ingen se med svinens närvaro. Utom möjligen de jägare som tar hand om deras kött.

0

Irene

10 dec 2004 kl. 08:26

Jo, nog är skogsmaskinernas skadeverkningar större.
Om skogsägare kan tjäna pengar på att hålla sig med jaktbart vilt i markerna istället för att kalavverka, så tycker jag också att det ett bättre alternativ.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone