0 1455 visningar

9 svar

Narrkantarell

Solveig

3 dec 2004 kl. 15:04

Jag har läst om narrkantarellen att den inte är giftig och den smakar inte illa, varför anses den oätlig och bör ej användas i matlagning?

0

cobran

3 dec 2004 kl. 16:23

Hej!

Menar du den brandgula falska kantarellen? I så fall är det nog bara så att den är så smaklös och tråkig. Har lagt med några ex. i blandningar och varken mått illa eller känt att den smakar något. Den är nog bara ansedd om så trist (ofta torr som en liten mjuk läderbit)att det inte är värt besväret att böja rygg för att plocka den.

0

Irene

3 dec 2004 kl. 16:25

Det är en ren försiktighetsåtgärd när man avråder från att äta narrkantareller:

1. Det är konstaterat att många människor inte tål att äta narrkantarell, d.v.s. de får magbesvär av den.

2. Narrkantarell är nära besläktad med pluggskivlingar, som är dödligt giftiga för vissa människor efter upprepat ätande av dem.

0

cobran

3 dec 2004 kl. 16:41

Tack Irene, för den uppgiften! Visste inte att de var släkt med Pluggskivlingen!
Pluggskivlingen ansågs i min barndom ätlig, och jag plockade och åt den ganska ofta! Den var dock lite syrlig och smaken tog lätt överhand i blandningar. Mina föräldrar tyckte inte om den (tack och lov!)
Kan det vara så att barn tål mer eller kan en svampart utvecklas mot att bli giftig? Ta upp miljögifter etc.?
Nu undviker jag alltid pluggskivling och i fortsättningen även släktingen “Falskkantarellen”!

0

Irene

3 dec 2004 kl. 18:07

Mina föräldrar proppade i mig en hel del svamp (även pluggskivling) när jag var barn, men jag har ingen aning om hur mycket jag kan ha fått i mig av den.
Antagligen har vi varit lyckligt lottade som antingen inte har haft någon allergi mot pluggskivling, eller inte ätit tillräckligt mycket av den för att utveckla skadliga antikroppar.

Det där med att svampar kan förändra sin kemiska sammansättning beroende på var de växer, tror jag på i viss mån.
Man vet att olika arter har olika stark benägenhet att ta upp tungmetaller och andra grundämnen (champinjoner och kadmium, rynkad tofs och cesium t.ex.).
Arter som lever på att bryta ned förna och ved, har ju ett ganska aggressivt levnadssätt, och jag tror att de
har förmåga att anpassa sin kemi efter behov.

0

cobran

6 dec 2004 kl. 17:29

Det var intressant att fler ätit pluggskivling och inte tagit skada!
Om dessutom dina föräldrar också åt den så visar det att det inte berodde på min ringa ålder att jag kom ur det oskadd!

0

Bo E-son

6 dec 2004 kl. 17:43

Såvitt jag förstått så finns det gift i Pluggskivlingen som kan skada njurarna.
Förmodligen är känsligheten olika hos olika personer, men man bör dock avråda från att äta Pluggskivling.
Hur är det med Falskkatarellen? Innehåller den samma njurgift?

0

Irene

7 dec 2004 kl. 09:35

När det gäller pluggskivlingen, är det ju så med dem som har drabbats av förgiftning, att de har kunnat äta den upprepade gånger utan besvär - ända tills en antikroppsreaktion har slagit till och under ett snabbt förlopp brutit ned de röda blodkropparna. Lever- och njurskador kan bli en följd av det, om man har turen att få vård i tid…

Narrkantarellens nära släktskap med pluggskivling, gör att även den kan misstänkas ge liknande reaktioner.
Och det är framför allt vi som har ätit dem tidigare, som ska undvika att äta dem igen!
Båda arterna har också visat sig kunna orsaka kraftiga matsmältningsbesvär.

0

Bo E-son

7 dec 2004 kl. 14:21

Det var nu minst 25 år sedan jag inmundigade min sista pluggskivling, och det tänker jag inte göra om!
Falskkantarellen åt jag i höstas, men det var då endast ett litet torrt exemplar i en svampblandning så jag har inte känt av några besvär.
Några mer Falskkantareller kommer inte heller att plockas av mig i framtiden!
Denna diskussion på Svampguiden visar med tydlighet att man inte bör använda gamla svampböcker från 1940-50-talen!

0

Solveig

10 dec 2004 kl. 15:45

Jag tackar så mycket för all information. Det är bara att låta bli den i fortsättningen. Jag tycker not att det borde stå som information om svampen varför den inte ska användas i matlagning. Vi har ätit av den och inte på något vis mått dåligt men det låter vi bli nu.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone