0 2417 visningar

8 svar

Lav

Johan

15 feb 2007 kl. 17:05

Denna lav växer på asp. Jag har dock inte lyckats identifiera den. Någon som vet.

Bildar runda fläckar på asp

0

Lavar

Tony S

15 feb 2007 kl. 18:30

Du ser ut att ha två lavar där på bilden.
Mina gissningar landar på bitterlav, Pertusaria amara…
(den smakar väldigt bittert om man vill testa genom att sätta tungan emot.)

http://www.uco-bn.fr/Galerie_Biologie/Photos/Lichen/images/Pertusaria%20amara%20Plouisy(22)%20Sept01.jpg

...och till vänster i bild, skrynkellav, Parmelia sulcata. Jag tycker mig kunna se de vita vecken som är typiska för arten.

http://www.uri.edu/ce/rinhs/webpubs/lichens/Parmelia_sulcata/Parmelia_sulcata_2.jpg

0

1

Johan

17 feb 2007 kl. 11:38

Tack för hjälpen Tony!

Denna lav växte på tall. Den täcker en stor del av stammen, är ljust grön och mjölig. Mitt förslag är “grynig mjöllav” (Ochrolechia androgyna). Dock finns det många andra mjöliga lavar, t.ex “mjölav” (Lepraria membranacea)*, “blågrå mjöllav” (Lepraria incana), “trädgrönelav” (Scoliciosproum chlorococcum) samt algen “trädgröna” (Pleurococcus vulgaris). Någon som kan avgöra vad det är från min (dåliga) bild?

* Jag kan dock inte se några lober så jag tror inte det är denna.

0

2

Johan

21 feb 2007 kl. 15:03

Detta tror jag är Slånlav (Evernia prunastri). Är jag helt ute och cyklar? Någon som vet?

0

2

Tony S

21 feb 2007 kl. 15:28

Det stämmer, den är lätt att känna igen med sin vita baksida.

0

2

Bo E

21 feb 2007 kl. 15:47

Intressant!
Jag känner bara till skägglav och renlav!

Då är de flesta såna “missfärgningar” av träbark alltså lav!
En väldigt intensiv gul färg brukar finnas på asp, t ex.

Tack för ny kunskap!

0

3

Johan

21 feb 2007 kl. 15:48

Den här var krångligare. Jag tror det är Filtlav (Peltigera canina).

1. Ovan 2.Under

0

Bo E

Johan

21 feb 2007 kl. 15:51

“En väldigt intensiv gul färg brukar finnas på asp, t ex. “

Det är nog Vägglav (Xanthoria parietina)

http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=18845&Photo=Xanthoria-parietina

0

vägglav

Bo E

21 feb 2007 kl. 16:03

Ja, färgen stämmer men den är inte alltid så flikig eller…?

Trevligt att vi fått en lavexperet på forumet, för övrigt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone