wokad kycklingfile i kokosmjölk med currypasta och lime. Till detta nudlar eller ris, sallad och ett gott öl.
Innan maten tänkte jag muta mig själv med en hysterisk “vindrink” eller vad man ska kalla det. Red Gold smultron, köpt på systemet. Hysterisk smultonsmak, gott i små mängder.
Charina, Vad är Vialdipotatis?
Stå vid spisen hade jag inte lust med ikväll när man stapplat runt på stan utan kryckor idag, så det fick bli kebabrullar. Gjorde en råkostsallad till då förstås. Har hittat ett ställe där det gör supergoda rullar med currykryddad sås. Ett litet glas rött till blir fint.
vi ska äta färsk tortellini med karl-johan fyllning. har hittat jättegod, tror att den finns i Sverige också. Det är Bertagni som gör den. Kokas 2 min, häller på lite grädde smaksatt med Aromat och klipper i lite rökt kyckling och gräslök. Och riven starkost på det. Göttigöttgött
Lördagar brukar jag försöka plocka något färdigt ur frysen (gör ofta dubbla satser av mat)- är så underbart att slippa tänka på middag och kunna ägna sig åt annat och vara lite ledig kanske också. Idag blir det kina-gryta på fläskkött med nudlar och grönsaker.
Igår hade jag lyckan att hitta älgfärs så det blev biffar med trattkantarellsås, auberginerullar och sallad med avocado.
Imorgon kommer stor-pojkarna hem så då blir det en jättestor räkgryta och cheesecake.
Så har jag hunnit baka semmel-bullar idag också! Vad det doftar!
här blir det kokta havskräftor och en flaska sauvignon bland från n z !
ganska kul med torget här i aalborg. kom ner där strac efter 8 i morse och då hade fiskhandlarn drygt 4 kg stora och helt nyfångade havskräftor. köpte så 5 st som vägde drygt 5 hg i allt till 60 kr. kom så förbi igen vid stängningstid och han hade så ikke sålt 1 enda mer under hela dagen. bjöd honom så 50 kr för drygt 3 kg och fick dem !!!!! säga vad man vill om danskar, men något större förstånd på läckerheter från havet verkar dom inte ha !!
Förrätt:
Crostini m. keso, räkor och löjrom.
Varmrätt:
Entrecote m. potatisgratäng och rödvinssky.
Serveras med gratinerade jordärtskockor och baconlindad sparris.
Dessert:
Om vi orkar så blir det lite glass m. Hjortronsylt.
Till förrätten blir det ett glas öl och till varmrätten ett glas rött. Kaffe och en liten cognac kan det bli istället för glass.
Mums
har sålt vispen…... men annars hade jag gjort det, såg förövrigt att det landadades 49 000 kg havskräftor till fiskeauktionen i hirtshals i går och de såldes till ca 60 kr kg på auktionen ex moms ! gissar att de flesta av dessa är på väg ner till kontinenten där man uppskattar dem mer än man tydligen gör i danmark !
Ojoj, fast jag har magen mätt med pastan(hann aldrig få ner några oliver Cicki) så blir jag sugen när ni talar om havets läckerheter!!! Måste vara härligt att bo såsom du Per!! Finns säkert massor av annat godis på ditt torg också!
Till nästa gång ska jag komma ihåg oliverna Cicki!!
Jag gjorde biffar av älgfärs, hemgjort potatismos, kokt blomkål, sallad och lingonsylt, ingen gourmetmat direkt, men alla mätta och nöjda.
Får ta nåt kul till kaffet.
Fick igår nys om ett kanonåkerbärsställe bara ett par mil härifrån. Dom hade plockat med bärplockare!?!. På nåt sätt ska jag försöka skicka till dej, men du får “sjå” dej till hösten.
Det sägs att man blir dum av GI - hjärnan behöver kolhydrater - kanske var det när vi blev odlare som vår hjärna började utvecklas ordentligt och vi blev mer än stenåldersjägare.
Jag vet inte jag - har själv varit inne på GI och mår bättre när inte blodsockret åker upp och ner. Ät sunt är mitt bästa råd. Mycket frukt och grönt. Alltid minst en grönsaksrätt till middan. Baka på dinkel och grovt mjöl. Skippa allt vad socker heter. (Inte lätt!) Men bara man gör sitt bästa så...........
Vi kör igång GI på måndag, körde en riktig sväng för snart ett år sen, vi gick ner flera kg gubben och jag på bara ett par veckor och har hållit vikten ganska hyfsat.
Det finns ganska bra tips på Expressen.se, ICA har en bok som heter ” våra bästa GI- recept”.
Ska vi peppa varandra och tävla lite? 10% av vikten ska bort. Svamp får man äta, och mycket kött, fisk, skinka, kyckling, skaldjur, ägg, sallader och rotfrukter. Inget sött eller öl, men vin går bra.
Javisst! Hur ska man tävla då? Morgonvikten som blir mindre osv? Jag har en veckas försprång och jag tror att det har försvunnit nån hekto eller så.
Annars anpassar jag mej efter familjens maträtter och tar bort och lägger till.
Ska kolla de recepten på nätet som finns. Ett lass havskräftor hade inte gjort ont!
Vad jag menade med matfascism var att naturligtvis skall man inte LIDA utan unna sig något glas öl då och då när man bara blir för sugen. Forskning visar ju att blir man för sträng mot sig själv så överger man dieten efter ett tag. “Snedsteg” måste vara tillåtna.
Jag har höga kolesterolvärden och borde inte äta löjrom alls, men jag får kompensera det på annat sätt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.