0 1592 visningar

12 svar

Timmerticka ???

Alf Pallin

17 feb 2007 kl. 22:28

Är det en vild gissning att det här är timmerticka, växer på undersidan av tallåga ganska långt efter stammen.

0

gunhild

17 feb 2007 kl. 23:27

Kolla min bild under växer på laduvägg Irene tror att det kan vara en timmerticka

0

Alf Pallin

17 feb 2007 kl. 23:36

Kan vara samma, svårt att avgöra. Det här hittade jag på en vägg på en timmerlada 10 nov 2006

0

Timmerlador

gunhild

18 feb 2007 kl. 12:12

Det är spännande med gamla lador. Den ladan jag har bilder ifrån är dessutom gjord av gran och någon har försökt att bränna resterna, men har tur nog inte lyckats.

0

Timmerlador

Gula

18 feb 2007 kl. 12:26

Oj vilka häftiga färger på ettan!!! Är det en rosenticka??

0

Timmerlador Gula

gunhild

18 feb 2007 kl. 12:44

Visst är det rosenticka, på alla tre bilderna. Jag var ute och åkte skidor runt sjön och stannade till vid det gamla ladvraket och började undersöka väggen innanför en snödriva och hittade denna fina ticka. Gissa om jag blev glad. Det är några år sen det var min första rosenticka.

0

gunhild

Nina A

18 feb 2007 kl. 13:52

Åh vilken fantastiskt vacker färg på tickan, och vilken fin bild!!!
du är otroligt duktig på att fota!!

0

Timmerlador foto

klas jaederfeldt

18 feb 2007 kl. 13:59

bra att du fått med det rosa på bilden Gunhild, jag reste många år norrut och varje år plåtade jag rosentickor, lika besviken varje år när bilderna kom. Bara grått porlager, det löste sig för mej med hjälp av Ingmar Holmåsen som merättade att jag utanför den tänkta bilden sulle hålla min svagt rosa handflata. Denna reflekterade tickans porlager å så kunde även jag ta bra bilder på rosenticka

0

Fler ladubilder

gunhild

18 feb 2007 kl. 14:42

det här växer på en gammal kornlada, men vad är det?

0

Alf Pallin

18 feb 2007 kl. 15:09

Gunhild, snygga bilder på rosenticka.

0

På Alfs timmerlada

Irene A

18 feb 2007 kl. 16:34

Det skinnet ser ut som källarsvamp, Coniophora puteana.

0

Till Irene

Alf pallin

18 feb 2007 kl. 17:17

Tack Irene för svaret ang skinnet på timmerladan, vad tror du om mina första bilder i inlägget timmerticka ???

0

Irene A

18 feb 2007 kl. 17:46

Ja, jag tror att det också är timmerticka. Unga exemplar som fortfarande är vita kan vara svåra att skilja från andra arter, men som äldre blir de lättare att känna igen på de kantiga, uppslitsade porerna och den blekt gråbruna missfärgningen. De växer gärna i långa, smala sjok som är lätta att lossa från underlaget, och de har bitter smak. Ganska vanlig på tallågor, även bearbetad ved (därav namnet).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone