Visst är det rosenticka, på alla tre bilderna. Jag var ute och åkte skidor runt sjön och stannade till vid det gamla ladvraket och började undersöka väggen innanför en snödriva och hittade denna fina ticka. Gissa om jag blev glad. Det är några år sen det var min första rosenticka.
bra att du fått med det rosa på bilden Gunhild, jag reste många år norrut och varje år plåtade jag rosentickor, lika besviken varje år när bilderna kom. Bara grått porlager, det löste sig för mej med hjälp av Ingmar Holmåsen som merättade att jag utanför den tänkta bilden sulle hålla min svagt rosa handflata. Denna reflekterade tickans porlager å så kunde även jag ta bra bilder på rosenticka
Ja, jag tror att det också är timmerticka. Unga exemplar som fortfarande är vita kan vara svåra att skilja från andra arter, men som äldre blir de lättare att känna igen på de kantiga, uppslitsade porerna och den blekt gråbruna missfärgningen. De växer gärna i långa, smala sjok som är lätta att lossa från underlaget, och de har bitter smak. Ganska vanlig på tallågor, även bearbetad ved (därav namnet).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.