Jag vet vad jag åt igår i alla fall.
Kycklinggryta med lök och rotsaker i.
Sen testade jag att blanda svenkt kravodlat matvete med dedär indianfröna och det blev en lite robustare variant av couscous och gott tycker jag.
Jag planerar sällan dagens middag innan jag står i butiken och kollar in läget i hyllor och diskar.
Lycka till med dagens i alla fall.
Har du egenplockade champinjoner kvar, frysta eller…?
Jag har väldigt lite svamp kvar; lite frysta kantareller och en liten burk torkade trattkantareller. Så dom “pantar” jag på och använder till något speciellt tillfälle!
Matvete är gott, perfekt att använda i stället för ris tex. Är själv inte sååå förtjust i ris så jag försöker hitta annat som omväxling. Och i sallader är vetet också gott!!!
Jag gillar basmatiris med varierande kryddning, lite brynt lök och kardemumma är gott i risgrytan tycker jag.
Man kan fräsa upp själva riset i lite olja innan kokningen så blir det oxå en speciell smak.
Matvete var helt nytt för mig, men det funkar.
Man vill ju gärna stödja svenska krav-odlare när man hittar nåt lämpligt.
bulgur och matvete är varianter på vad jag brukar kalla couscous, fast lite grövre.
Nu har jag fallit för en liknande rätt från andra sidan atlanten som heter typ quinoa och som är en annan typ av frön som tillreds som couscous.
Det är de jag kallat “indianfrön” tidigare på forumet.
Gör ett vitlöks och persiljesmör som du smetar på fiskfileerna. Salta och peppra fiskken och strö över lite ströbröd och så in i ugnen i 200 grader tills fisken är klar. I och med att fisken släpper vätska så blir det en hel del god vitlökssky i formen. Servera med kokt potatis.
Gottis gottis!
Åhh quinoa o bulgur tycker jag om, jag undrade just vad indianfrön var men nu ver jag det ;)
Idag grillade vi revben i ugnen o så blev det potatissallad fetaost o tomater o en öl, lite smått o gott efter en rejäl inhandling av diverse mat o sånt på coop…phu har vi packat in allt i alla skåp ätit o nu kaffe gott gott:)
Det där lät gott Karin!!! Måste pröva det en annan gång! Nu blev det så att jag bara kastade fisken i stekpannan, pressade lite lime på och salt och peppar. Gick bra att äta :) Hade lite kvar av köpta-på-ICA-champinjoner-såsen så det passade bra till! Den där Hokin är ingen dum fisk faktiskt! Köper av princip inte torsk längre.
Jag gillar Hoki (och familjen äter den för den smakar ju inte så mycket). Brukar panera den och steka - blir saftigt och gott.
Kom hem från skidresa i Idre kl. 6 i morse. Har redan lagat pasta med bacon- och ädelostsås. I kväll blir det köttfärsbiffar, klyftpotatis och tzatsiki. Vi har haft helpension i en vecka nu, buffé 3 ggr/dag - gissa om jag ätit!?
En bunt frågor…
Vill du vidareutveckla? Vad är nötfärsris? Vad gör du för mariand till kotletterna? Och är det någonting speciellt i din lammsoppa??
...Blev ju VÄLDIGT intresserad eftersom jag har lite svårt att hitta på “nyheter” med allt lammkött i frysen.
Välkommen hem! Låter som du haft det bra.
Tänkte tipsa om en anna fisk som barnen lätt äter (dock inte Gula, men hon är ju inte barn, hehe). Pangasius hittade jag nyligen i frysdisken och det är också en asiatisk fisk som är mör, fin och saftig. Populär i Vietnamn. Inte dyr heller. Har ätit den till lunch idag. Gillar framför allt konsistensen på den.
Soppan: koka köttet lills det är mört, i l vatten ta upp och skär loss köttet från benen, potatis i tärningar, lök och morötter i bitar, strimlad purjo, tomatkross en till två hela vitlöksklyftor, ev extra buljongtärning, krydda med rosmarin och timjan, salt och peppar, koka allt tills potatisen är mjuk.
Kotletterna är marinerade i olivolja, timjan, vinäger och vatten. Nötfärsris, stek nötfärsen i smör, salta och peppra, lägg nötfärsen i en kastrull tillsätt det okokta riset och koka sedan färs och ris tillsammans som du kokar vanligt ris.Servera nötfärsriset tillsammans med dom stekta kotletterna, kotletterna steks i ugn under aluminiunfolie. Smaklig måltid.
Du har så rätt Karin-de på bilden köpte jag i Riga-vet faktiskt inte vad de kostade där-6 st + ca 1 hg grönt japåanskt och 2 pinnar med kandisocker kostade ca 70 kr.Men de jag köpte där gav jag bort till min son. Här i Sverige verkar priset variera kraftigt-på en sajt 22 kr styck -en annan 10 kr styck. Och det var gott! och man kan använda bollarna flera gånger.
Länk till den billiga sajten
http://teochkaffe.se/
Hoppsan…kan man odla eget té alltså?
Nyhet i så fall.
Idag vet jag vad det blir till middag för jag tog det säkra före det osäkra och handlade hokifilé i morse innan jag gick till jobbet. Jag ska direkt till en inspelningssudio ikväll och vågar inte chansa på att hinna bli färdig före stängningsdax på ICA!
Hoki med dillsås är planen i alla fall!
instämmer!
det låter riktigt läckert!
ikväll blir det nog köttdisken igen.
igår bar jag runt på en hokifilé som efter många långa turer hamnade i en gryta med dill, salt , peppar o vitlök.
Hollandaisesås spetsad med vitt vin o dill till.
en skvätt grädde (och svamp förstås!!!) skulle inte ha skadat men det blev ändå riktigt gott!
Jag brukar ha i lite mellan lagren och rätt mycket överst. Tricket är att hälla grädden ovanpå osten, så blir det inte lika brännt (inbillar jag mig). Nu ska jag snart gå och käka soppa och plättar - barnen “skulle bara först”, så maten står på bordet och väntar…
Det blidde hushållspapper, denna första hjälp i alla situationer!! Ingen majo, men oj vad potatisgratängen blev god!!!!!! Eftersom jag puttat på osten sist så hade jag ugnen på lite lägre temp. och satte halvvägs folie på. Och lite längre tid i ugnen. Lyckat!!
Tyvärr, ingen lokal fårost har kommit till min kännedom.
Det blir den grekiska som säljs i den libanesiska affären i kvarteret.
För övrigt har de mycket bra olivolja, basmatiris och annat gott till hyfsade priser.
Brukar bli en gång i veckan, lördag eller söndag jag handlar där.
ICA:s öppettider passar mig bättre i arbetsveckorna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.