0 503 visningar

82 svar

Middag idag...

Gula

19 feb 2007 kl. 16:26

Champinjonsås med räkor (om det blir några kvar efter katterna….) och calamares. Pytteliten skruvpasta till!
Champinjoner från ICA….jättefina, stora och rena!!

0

Bo E

19 feb 2007 kl. 16:36

Jag vet vad jag åt igår i alla fall.
Kycklinggryta med lök och rotsaker i.

Sen testade jag att blanda svenkt kravodlat matvete med dedär indianfröna och det blev en lite robustare variant av couscous och gott tycker jag.

Jag planerar sällan dagens middag innan jag står i butiken och kollar in läget i hyllor och diskar.

Lycka till med dagens i alla fall.
Har du egenplockade champinjoner kvar, frysta eller…?

0

Gula

19 feb 2007 kl. 16:54

Jag har väldigt lite svamp kvar; lite frysta kantareller och en liten burk torkade trattkantareller. Så dom “pantar” jag på och använder till något speciellt tillfälle!
Matvete är gott, perfekt att använda i stället för ris tex. Är själv inte sååå förtjust i ris så jag försöker hitta annat som omväxling. Och i sallader är vetet också gott!!!

0

Bo E

19 feb 2007 kl. 17:23

Jag gillar basmatiris med varierande kryddning, lite brynt lök och kardemumma är gott i risgrytan tycker jag.
Man kan fräsa upp själva riset i lite olja innan kokningen så blir det oxå en speciell smak.

Matvete var helt nytt för mig, men det funkar.

Man vill ju gärna stödja svenska krav-odlare när man hittar nåt lämpligt.

0

Totte Gbg

19 feb 2007 kl. 17:26

Mmm jag tycker om bulgur…blandat med ruccula sallad o annat smått o gott o så en bra rapsolja på det, , , ,

Idag har jag gjort en köttförssoppa, het, med röda o vita bönor o så lite rotgrönsaker och tomat. gott gott blev det….

0

Gula

19 feb 2007 kl. 17:32

Ja bulgur och couscous kan man också variera med! Och ska det va ris så är nog basmatiriset det godaste! Eller det som är blandat med vildris och svartris!
Låter gott Totte!!!

0

cicki T Belgien

19 feb 2007 kl. 18:27

var på IKEA idag så det blir färdigköpt pytt. Däremot trodde jag inte mina ögon, förutom den blommiga falukorven har dom börjat sälja pasta i form av små älgar!!!!! Är det typiskt svenskt???? Vem sa allting går att sälja med mördande reklam!

0

per d

19 feb 2007 kl. 18:50

visst ! älgpasta har varit den mest förekommande pastan i sverige i minst 30 år !!!

0

cicki T Belgien

19 feb 2007 kl. 19:37

Då har jag missat nåt!

0

Bo E

19 feb 2007 kl. 19:47

Nä, men älgskav till pasta med svampsås skulle nog sitta fint!

Nåt att fundera över när jag nu lämnar detta forum för ICA-butiken!

0

Affe Nv Skåne

19 feb 2007 kl. 20:57

Vad är bulgur för något?

0

Tina Nordberg

19 feb 2007 kl. 21:25

Bulgur är behandlat Durumvete, det är förkokt och skalat och klippt i bitar.Nyttigt o gott.

0

Nina A

19 feb 2007 kl. 21:43

min middag blev någon egenkombinerad röra med pasta.röran innehöll bacon, tre mindre lökar, en burk krossade tomater och kryddat med chili, svartpeppar och lite chilisås

serverades tillsammans med fullkornspasta :) riktigt gott!!

0

Gula

19 feb 2007 kl. 22:00

.... och jag lämnade bort räkorna; hade köpt så mycket champinjoner att det inte “rymdes” räkor…. GOTT blev det!!

0

Bo E

24 feb 2007 kl. 13:41

bulgur och matvete är varianter på vad jag brukar kalla couscous, fast lite grövre.

Nu har jag fallit för en liknande rätt från andra sidan atlanten som heter typ quinoa och som är en annan typ av frön som tillreds som couscous.

Det är de jag kallat “indianfrön” tidigare på forumet.

0

Gula

24 feb 2007 kl. 14:31

Och vad ska man hitta på med fisken i dag då??? Frusen Hoki-file, och potatis blir det till, det vet jag. Om man bara steker den och lagar nån god sås till?? Fast efter den förträffliga Kallesåsen igår känns nog allt annat som dåliga kopior…..

0

Bo E

24 feb 2007 kl. 14:58

Hoki är fina fisken fast jag har bara ätit den som kokt eller i fiskgrytor

0

Middag idag...Gula

Karin Z, Västerås

24 feb 2007 kl. 16:32

Gör ett vitlöks och persiljesmör som du smetar på fiskfileerna. Salta och peppra fiskken och strö över lite ströbröd och så in i ugnen i 200 grader tills fisken är klar. I och med att fisken släpper vätska så blir det en hel del god vitlökssky i formen. Servera med kokt potatis.
Gottis gottis!

0

Totte Gbg

24 feb 2007 kl. 20:39

Åhh quinoa o bulgur tycker jag om, jag undrade just vad indianfrön var men nu ver jag det ;)

Idag grillade vi revben i ugnen o så blev det potatissallad fetaost o tomater o en öl, lite smått o gott efter en rejäl inhandling av diverse mat o sånt på coop…phu har vi packat in allt i alla skåp ätit o nu kaffe gott gott:)

0

Middag idag...Gula

Gula

24 feb 2007 kl. 21:48

Det där lät gott Karin!!! Måste pröva det en annan gång! Nu blev det så att jag bara kastade fisken i stekpannan, pressade lite lime på och salt och peppar. Gick bra att äta :) Hade lite kvar av köpta-på-ICA-champinjoner-såsen så det passade bra till! Den där Hokin är ingen dum fisk faktiskt! Köper av princip inte torsk längre.

0

Kristina i Lund

25 feb 2007 kl. 13:53

Jag gillar Hoki (och familjen äter den för den smakar ju inte så mycket). Brukar panera den och steka - blir saftigt och gott.
Kom hem från skidresa i Idre kl. 6 i morse. Har redan lagat pasta med bacon- och ädelostsås. I kväll blir det köttfärsbiffar, klyftpotatis och tzatsiki. Vi har haft helpension i en vecka nu, buffé 3 ggr/dag - gissa om jag ätit!?

0

Gula

25 feb 2007 kl. 14:08

Ååååh, lyckans ost, älskar buffeer!!!!

0

cicki T Belgien

25 feb 2007 kl. 14:17

ja buffeer är bra speciellt on nån annan lagat till dom. hade skandinavisk sådan här igår, gubben fyllde 50, det blev jättelyckat men jag fick springa som en skållad råtta för allt tog slut hela tiden! Så idag blir det rester.

0

Gula

25 feb 2007 kl. 14:19

Men idag blir det hel kyckling i ugnen (som vanligt på söndag) med ris och en linssallad från igår. Skönt med traditioner, behöver aldrig fundera på söndagsmiddagen…. 8-D

0

Gula

25 feb 2007 kl. 14:21

Va roligt att det blev lyckat Cicki!!!! Och lite motion skadar ju aldrig…. ;D

0

Charina

25 feb 2007 kl. 14:25

Här blir det fisksoppa a la thaistyle.

Vägde mig i går…...
Borde leva på granbarr i ett par år! *gråter*

0

Alf Pallin

25 feb 2007 kl. 14:26

Kokar just nu en lammbringa med ben som skall användas till en lammsoppa med grönsaker potatis och vitlök. Lammkotletter ligger i marinad för att stekas i ugn och serveras med nötfärsris. Receptet från Iran.

0

Middag idag...Alf

Susanne E

25 feb 2007 kl. 14:33

En bunt frågor…

Vill du vidareutveckla? Vad är nötfärsris? Vad gör du för mariand till kotletterna? Och är det någonting speciellt i din lammsoppa??

...Blev ju VÄLDIGT intresserad eftersom jag har lite svårt att hitta på “nyheter” med allt lammkött i frysen.

0

Gula

25 feb 2007 kl. 14:34

Låter gott Alf!!!
Och Charina, gråt inte, jag kommer med och lever på barr….det BEHÖVS!!!

0

cicki T Belgien

25 feb 2007 kl. 14:38

charina är det speciellt granbarr som gäller eller funkar det lika bra med tall? ;)

0

Middag idag...Kristina

Susanne E

25 feb 2007 kl. 14:39

Välkommen hem! Låter som du haft det bra.
Tänkte tipsa om en anna fisk som barnen lätt äter (dock inte Gula, men hon är ju inte barn, hehe). Pangasius hittade jag nyligen i frysdisken och det är också en asiatisk fisk som är mör, fin och saftig. Populär i Vietnamn. Inte dyr heller. Har ätit den till lunch idag. Gillar framför allt konsistensen på den.

0

Middag idag Svar till Susanne

Alf Pallin

25 feb 2007 kl. 14:51

Soppan: koka köttet lills det är mört, i l vatten ta upp och skär loss köttet från benen, potatis i tärningar, lök och morötter i bitar, strimlad purjo, tomatkross en till två hela vitlöksklyftor, ev extra buljongtärning, krydda med rosmarin och timjan, salt och peppar, koka allt tills potatisen är mjuk.
Kotletterna är marinerade i olivolja, timjan, vinäger och vatten. Nötfärsris, stek nötfärsen i smör, salta och peppra, lägg nötfärsen i en kastrull tillsätt det okokta riset och koka sedan färs och ris tillsammans som du kokar vanligt ris.Servera nötfärsriset tillsammans med dom stekta kotletterna, kotletterna steks i ugn under aluminiunfolie. Smaklig måltid.

0

Cicki

Charina

25 feb 2007 kl. 15:09

Vi kör på tallbarr, det doftar godare *L*

Susanne, inte vietnamN. Vietnam!

0

Middag idag Tack Alf!

Susanne E

25 feb 2007 kl. 15:10

Åh, det låter jättegott alltihopa!! Det ska jag absolut prova! Helt “mina smaker” och inga udda ingredienser som man inte har hemma. Toppen!

Tackar så mycket!

0

Susanne E

25 feb 2007 kl. 15:13

Men oj!!! Skrev jag med n! Sicken slarver man är! Gick väl av bara farten :-)

0

Trumpelisa

25 feb 2007 kl. 15:34

Å här åker köttfärslimpan och klyftpotatisen in i ugnen om nån minut. Med svampsås till förstås…...

0

PiaFia

25 feb 2007 kl. 16:23

Idag blir det Pizza! :)

0

Gunilla

25 feb 2007 kl. 18:11

Pasta med sås på mandelriska å mycket dill ska jag ta och laga till nu!
Är det förresten någon som vet vad detta är?

0

cicki T Belgien

25 feb 2007 kl. 18:17

Någon sorts lök som har börjat skjuta skott?

0

Det är...

Karin Z, Västerås

25 feb 2007 kl. 18:27

ju te! Har inte smakat det själv men hört att det ska vara jätteott. Och svindyrt, men det kan det väl vara värt om det är smaskens!

Rätt eller fel??

0

Det är...

PiaFia

25 feb 2007 kl. 18:33

Potäter!

0

Det är...

Gunilla

25 feb 2007 kl. 18:38

Du har så rätt Karin-de på bilden köpte jag i Riga-vet faktiskt inte vad de kostade där-6 st + ca 1 hg grönt japåanskt och 2 pinnar med kandisocker kostade ca 70 kr.Men de jag köpte där gav jag bort till min son. Här i Sverige verkar priset variera kraftigt-på en sajt 22 kr styck -en annan 10 kr styck. Och det var gott! och man kan använda bollarna flera gånger.
Länk till den billiga sajten
http://teochkaffe.se/

0

Det är...

cicki T Belgien

25 feb 2007 kl. 18:46

Jamen om man planterar dom blir det väl teplantor sen? Kul grej Gunilla!

0

Det är...

Bo E

27 feb 2007 kl. 17:25

Hoppsan…kan man odla eget té alltså?
Nyhet i så fall.

Idag vet jag vad det blir till middag för jag tog det säkra före det osäkra och handlade hokifilé i morse innan jag gick till jobbet. Jag ska direkt till en inspelningssudio ikväll och vågar inte chansa på att hinna bli färdig före stängningsdax på ICA!

Hoki med dillsås är planen i alla fall!

0

Gula

27 feb 2007 kl. 19:18

I dag åt vi pizza från Lidl. 2-pack kostade 19.90!! Dessutom var den god!! Det var nog den billigaste middagen jag “lagat” på länge!!!!

0

Totte Gbg

27 feb 2007 kl. 19:21

Idag har jag stärk min mage med en stekt kotlett, stekt potatis salasa på hela tomater, garamasala, lök, vitlök , chillipeppar, hönsbuljongtärning, en nypa socker, till detta ruccula sallad med äpple o fetaost…jo det var gott…

0

Kristina i Lund

27 feb 2007 kl. 19:25

Det lät gott Totte! Här blev det ris- och skinksallad.

0

Gula

27 feb 2007 kl. 19:26

Fy Totte, det där slår nog mina pizzor….. ;-)

0

Maya K. I.

27 feb 2007 kl. 19:28

Eftersom jag kör GI nu, så blev det vinbräserad torskfile med ägghack, citron, dill samt räkor i gräddsås. sallad till. Åt alldeles för mycket.

0

Totte Gbg

27 feb 2007 kl. 19:33

Och jag vill ha meeer mat så gott va det men det har jag inte får leta reda på nåt äfterättigt ;)

0

Gunilla

27 feb 2007 kl. 19:39

Å jag åt 3 kokta korvar med bröd….

0

cicki T Belgien

27 feb 2007 kl. 19:47

senap och ketchup, utan majo?

0

Gula

27 feb 2007 kl. 19:49

Ja herregud, får man majo på kurven kan man ju äta hur många som helst!!!!

0

cicki T Belgien

27 feb 2007 kl. 19:53

Då får du ta det långsamt i kurva n…

0

Gula

27 feb 2007 kl. 19:55

Nä, tvärtom, då gål de me fart!!!!

0

cicki T Belgien

27 feb 2007 kl. 19:59

Passare då blir det ju sladdbarn!

0

Trumpellisa

27 feb 2007 kl. 20:04

Å jag körde GI-lasagne. Längdskuren Squach istället för pasta. Grädde i såsen istället för Becheelsås. Mums

0

Gula

27 feb 2007 kl. 20:09

Ingen majo???

0

Middag idag...cicki

Gula

27 feb 2007 kl. 20:10

Blir inga sladdbarn här, men katterna kanske får det, dom gillar sladdar…

0

Middag idag...Gula

Trumpelisa

28 feb 2007 kl. 08:17

Nix ingen majjo! Kan testa det nästa gång.

0

Middag idag Tack Alf!

Bo E

28 feb 2007 kl. 16:23

instämmer!
det låter riktigt läckert!

ikväll blir det nog köttdisken igen.

igår bar jag runt på en hokifilé som efter många långa turer hamnade i en gryta med dill, salt , peppar o vitlök.
Hollandaisesås spetsad med vitt vin o dill till.
en skvätt grädde (och svamp förstås!!!) skulle inte ha skadat men det blev ändå riktigt gott!

0

Middag idag Tack Alf!

Gula

28 feb 2007 kl. 16:25

Kokade du Hoki-filen, Bo?? Aldrig provat…

0

Potatisgratäng

Gula

28 feb 2007 kl. 17:19

Hörni ni som brukar laga potatisgratäng, när öser ni på osten? Genast eller senare??

0

Potatisgratäng

cicki T Belgien grediskär

28 feb 2007 kl. 17:21

mittemellan

0

Potatisgratäng

Gula

28 feb 2007 kl. 17:22

Tack Cicki grediskär!!

0

Potatisgratäng

Bo E

28 feb 2007 kl. 17:42

Jag kokade hokin i vatten, vitt vin med salt, peppar, dill o vitlök.

Länge sen jag gjorde potatisgratäng men tror att det var genast på med osten för annars måste man ju öppna ugnen och riskera att bränna sig.

0

Potatisgratäng

Gula

28 feb 2007 kl. 17:50

Tack Bo, måste fråga för jag har aldrig kokat den. Men måste pröva, låter gott!!!

0

Potatisgratäng

Kristina i Lund

28 feb 2007 kl. 18:05

Jag brukar ha i lite mellan lagren och rätt mycket överst. Tricket är att hälla grädden ovanpå osten, så blir det inte lika brännt (inbillar jag mig). Nu ska jag snart gå och käka soppa och plättar - barnen “skulle bara först”, så maten står på bordet och väntar…

0

Trumpelisa

28 feb 2007 kl. 18:11

Varmrökt lax, sallad, paprika, tomater, pumpafrön, spenat, ägg och avocado.

Har nyligen börjat med västerbottenost i potatisgratängen och då mellan varven.

0

Gula

28 feb 2007 kl. 18:22

Ja västerbottenosten är jättegod i gratänger och pizzor! Ger liksom lite mera smak!!!

0

Totte Gbg

28 feb 2007 kl. 18:23

Vadå ost på potatis gratängen??? Har aldrig vi!
Vi förkokar skivad potatis i mjölk på spisen sen kryddar vi upp den med vitlök o sånt ev reder den med majzena sen lägger vi den i en form o in i ugnen…göööra gott…

0

Middag idag...Totte

Gula

28 feb 2007 kl. 18:28

Hur gick det Totte???

0

Middag idag.. gula

Totte Gbg

28 feb 2007 kl. 18:33

Jo du det kan gå vägen :)
Han ville inte intervjua den andra tjejen hmmm…vi ska höras av igen….

0

Middag idag.. gula

Gula

28 feb 2007 kl. 18:40

Då blir det till att hålla tummarna lite till…. skar mig i nervositen i den ena….men den går bra att hålla upp iaf… :)

0

Middag idag.. gula

cicki T Belgien

28 feb 2007 kl. 20:54

Gladpack och PLÅSTER Gula!

0

Middag idag.. gula

Totte Gbg

28 feb 2007 kl. 21:16

o majo som tröst ;)

0

Middag idag.. gula

Gula

28 feb 2007 kl. 22:15

Det blidde hushållspapper, denna första hjälp i alla situationer!! Ingen majo, men   oj vad potatisgratängen blev god!!!!!! Eftersom jag puttat på osten sist så hade jag ugnen på lite lägre temp. och satte halvvägs folie på. Och lite längre tid i ugnen. Lyckat!!

0

Nina A

28 feb 2007 kl. 22:32

här blev det pastasallad med kassler, svartrökt skinka, tomat, gurka, fetaost, avokado, ruccola isbergssallad och fullkornspasta :)

en lätt middag man ändå står sig på länge!

jag blir superinspirerad av att läsa vad ni andra äter till middag!

0

Gula

28 feb 2007 kl. 22:44

Ja visst är det så Nina!? Man får tips när det egna huvet inte hänger me längre! Både ideer, råd och recept!!!

0

Potatisgratäng

Bo E

1 mar 2007 kl. 17:21

Har gjort på bägge sätten.

Alltid med vitlök.

Ost är inget jag har hemma så ofta, men visst, ibland blir det fårost i eller till maten. Den gillar jag!

0

Potatisgratäng

cicki T Belgien

1 mar 2007 kl. 17:35

Grekisk fårost Bo E eller har du någon lokal leverantör?

0

Totte Gbg

1 mar 2007 kl. 17:49

Pizza!!!

0

Fårost

Bo i Örebro

1 mar 2007 kl. 17:57

Tyvärr, ingen lokal fårost har kommit till min kännedom.

Det blir den grekiska som säljs i den libanesiska affären i kvarteret.

För övrigt har de mycket bra olivolja, basmatiris och annat gott till hyfsade priser.
Brukar bli en gång i veckan, lördag eller söndag jag handlar där.
ICA:s öppettider passar mig bättre i arbetsveckorna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone